Huwelijk met aparte adressen ? wat zijn de gevolgen ?

Robin86
Topic Starter

Huwelijk met aparte adressen ? wat zijn de gevolgen ?

#1 , 24 jan 2014 18:12

Hallo, wij zijn net getrouwd en hebben momenteel nog aparte adressen. Door omstandigheden kunnen we onze adressen niet op dezelfde plaats zetten, en we vragen ons dus af wat de mogelijk gevolgen zijn, vooral naar de belastingaangifte toe. (of andere mogelijke problemen?)

De situatie:
Ik heb 1.5 jaar geleden een woning gekocht met klein beschrijf (toen ik nog alleenstaande was). Het is een renovatieproject, en mijn bedoeling was om beetje bij beetje te renoveren terwijl ik er woonde.
Maar dan hebben mijn partner en ik elkaar ontmoet en zijn we om praktische redenen in zijn huurappartement ingetrokken zodat ik sneller en degelijker zou kunnen renoveren.
De bedoeling is om de woning zo snel mogelijk te renoveren zodat we er samen kunnen wonen. Dus waren we van plan zijn adres nu al over te plaatsen naar mijn woning, maar nog tijdelijk in zijn appartement te wonen aangezien de renovatie wel nog een jaar zal duren. Nu heeft de wijkagent natuurlijk - terecht - mijn partner zijn adreswijziging geweigerd omdat de woning ondertussen volledig uitgebroken is en niet meer bewoonbaar is.

Mijn notaris raadt mij af om mijn adres naar ons appartement over te plaatsen omdat ik dan natuurlijk die boete en extra administratierechten moet betalen; en omdat we uiteindelijk alleen maar tijdelijk om praktische redenen niet in de woning wonen.

Maar nu vraag ik mij dus af of onze verschillende adressen voor problemen gaan geven op de komende belastingaangifte(s) ?
Krijgen we nu 2 aparte belastingbrieven of toch maar 1? Als we er 2 krijgen en aangeven dat we gehuwd zijn...
Zijn er eventueel andere problemen gekoppeld aan huwen zonder effectief op hetzelfde adres te wonen?

Bedankt voor alle info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 jan 2014 18:19

Fiscaal zijn jullie dan gehuwden die feitelijk gescheiden zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#3 , 24 jan 2014 18:30

Domiciliefraude is strafbaar.

Reclame

Robin86
Topic Starter

#4 , 24 jan 2014 18:55

Domiciliefraude is strafbaar.
Zo constructief en hulpvaardig!

roharro

#5 , 24 jan 2014 19:07

Ik denk niet dat hier bewuste domiciliefraude in het spel is.
De woning van TS is op dit ogenblik onbewoonbaar wegens renovatie.
Wat ik me afvraag is of ze zich niet tijdelijk mag domiciliëren bij haar echtgenoot zonder het klein beschrijf te verliezen.
De kernvraag is dus: mag een woning aangekocht met klein beschrijf zo grondig worden gerenoveerd dat tijdelijke bewoning niet mogelijk is (zonder het voordeel van klein beschrijf te verliezen?)

Robin86
Topic Starter

#6 , 24 jan 2014 19:28

Maar volgens de notaris is de wet rond het klein beschrijf en administratieve korting duidelijk: men moet binnen de 3 jaar na aankoop gedomicilieerd zijn op het adres van de aankoop, en er 3 volledige jaren gedomicilieerd blijven.
En aangezien het onze bedoeling is om er effectief te gaan wonen, zie ik niet in waarom ik mijn adres er zou weg halen. Er zijn wel meer mensen die tijdelijk bij familie gaan wonen omwille van een renovatie of andere problemen met hun woning.

Ik begrijp nu ook wel dat een wijkagent mijn partner niet kan domiciliëren aangezien hij er niet echt woont. (hij maakt er verder wel geen probleem van dat ik er tijdelijk niet woon, omdat mijn adres er al stond toen het wél nog bewoonbaar was)

Mijn vraag is vooral: wat zijn de gevolgen voor ons, als gehuwd koppel, om nog tijdelijk. (1 jaar, 1,5 jaar) apart te blijven wonen. Volgens het loket huwelijken bij de stadsdienst "trekt niemand zich hier iets van aan"... maar klopt dat wel?

roharro

#7 , 24 jan 2014 19:33

Volgens het loket huwelijken bij de stadsdienst "trekt niemand zich hier iets van aan"... maar klopt dat wel?

Indien u hiermee geen sociale- of andere fraude pleegt (bv.: omdat één van jullie ,of beiden, vervangingsinkomens geniet(en)) dan gaat niemand zich daar iets van aantrekken.

Robin86
Topic Starter

#8 , 24 jan 2014 19:57

Nee dat is niet het geval :)
Ik dacht vooral dat ze er bij de belastingdienst een probleem van zouden maken. Ik dacht dat je als gehuwd koppel voor de belasting moest aangeven dat 1: je gehuwd bent en 2: wat het gezamenlijk inkomen is, en bijgevolg dus één belasting moest betalen.
Maar ik begrijp niet hoe dat in zijn werk gaat als je waarschijnlijk 2 aangiftes op 2 aparte adressen krijgt? Maar daar zal ik mijn boekhouder wel is mee lastig vallen.

Heel hard bedankt voor de info!

roharro

#9 , 24 jan 2014 20:00

Nee dat is niet het geval :)
Ik dacht vooral dat ze er bij de belastingdienst een probleem van zouden maken. Ik dacht dat je als gehuwd koppel voor de belasting moest aangeven dat 1: je gehuwd bent en 2: wat het gezamenlijk inkomen is, en bijgevolg dus één belasting moest betalen.
Maar ik begrijp niet hoe dat in zijn werk gaat als je waarschijnlijk 2 aangiftes op 2 aparte adressen krijgt? Maar daar zal ik mijn boekhouder wel is mee lastig vallen.

Heel hard bedankt voor de info!
Jullie moeten dan ieder een aangfte indienen en het vakje "feitelijk gescheiden" aanstippen.

Lightning

#10 , 24 jan 2014 20:25

Hoezo?
Volgens de wet dient men zijn domicilie te hebben waar men woont (zijn belangen heeft). In het geval van TS is dat momenteel duidelijk niet in de te renoveren woning. Desondanks verandert TS zijn/haar domicilie niet om geen extra registratierechten te moeten opgehoesten. Dat is dus bewust domiciliefraude plegen.

roharro

#11 , 24 jan 2014 20:50

Hoezo?
Volgens de wet dient men zijn domicilie te hebben waar men woont (zijn belangen heeft). In het geval van TS is dat momenteel duidelijk niet in de te renoveren woning. Desondanks verandert TS zijn/haar domicilie niet om geen extra registratierechten te moeten opgehoesten. Dat is dus bewust domiciliefraude plegen.
Het moet redelijkerwijze toch mogelijk zijn een met verminderde registratierechten aangekochte woning die volledig te renoveren is ook effectief te laten renoveren zonder dat men het voordeel van de verminderde aankooprechten kwijtspeelt?

Lightning

#12 , 24 jan 2014 21:05

Men moet binnen de 3 jaar na aankoop gedomicilieerd zijn op het adres van de aankoop, en er 3 volledige jaren gedomicilieerd blijven. Ruim de tijd dus om het een en ander te renoveren dus.
Zich ergens domiciliëren en dat 3 jaar proberen te rekken zonder er te wonen is niet de bedoeling.

roharro

#13 , 24 jan 2014 21:21

TS heeft 1,5 jaar geleden gekocht. Zegt dat renovatie nog één jaar kan duren. Drie jaar zullen nog niet volledig om zijn.
Maar zoals ik al schreef is de echte vraag: is tijdens de eerste drie jaar een ONDERBREKING van de bewoning (lees: domiciliëring) toegestaan? Ik vrees van niet, waardoor TS niet veel keuzes heeft.

Bijgevolg is het antwoord op de gestelde vraag ivm feitelijk gescheiden wonen:

- fiscaal aparte aangiftes
- indien betwisting van al of niet 'effectief" bewonen van de woning in renovatie misschien een probleem met de registratierechten

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”