Feitelijk gezin - recht op bijdrage energiekosten?

Suuz
Topic Starter

Feitelijk gezin - recht op bijdrage energiekosten?

#1 , 07 jan 2014 23:25

Hallo

Tot september dit jaar woonde ik met 6 anderen in een gemeenschapshuis als feitelijk gezin. Iedereen was gedomicilieerd op het adres, drie van ons huurden het huis. De andere huurders hadden geen afzonderlijk huurcontract.

In september is iedereen verhuisd, en dus moesten de laatste afrekeningen betaald worden: gas en elektriciteit stond op mijn naam.
Wij hebben altijd gewerkt met een gemeenschappelijke rekening, dus ik vroeg alle ex-bewoners hun deel op de rekening te storten. Aangezien dit even duurde en er een vervaldatum op de factuur stond, schoot ik een deel van het bedrag voor.

Ondertussen heeft iedereen betaald, behalve één ex-bewoner. Deze negeert alle oproepen tot betaling (volgens mij moedwillig) en is zeer moeilijk te bereiken omdat hij voor een half jaar in het buitenland zit. Het gaat om een bedrag van 60 euro.

De vraag is: heb ik wettelijk een poot om op te staan als ik hiermee naar het vredegerecht stap? Hij was gedomicilieerd op het leveringsadres en aan de hand van bankafschriften en mails kan ik bewijzen dat hij tot nu wel steeds heeft meebetaald. Of heeft hij geen enkele wettelijke verplichting me dit geld terug te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2014 23:28

Heeft deze iets getekend ?

Suuz
Topic Starter

#3 , 10 jan 2014 13:56

Neen, zoals ik al zei was er geen contract, er zijn enkel bewijzen dat er was afgesproken dat de kosten zouden worden gedeeld, maar geen handtekening.

Reclame

Suuz
Topic Starter

#4 , 14 jan 2014 23:01

Niemand die hier verder iets over kan zeggen?
Ik dacht dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig was? Dus als ik kan aantonen dat er afgesproken was om de energierekening te delen, aan de hand van berichten in de facebookgroep van ons gemeenschapshuis en aan de hand van bankafschriften die tonen dat hij tot nu toe wel heeft meebetaald, is dat dan niet voldoende?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2014 18:58

Dan kan u dat als bewijs gebruiken.
U dient betrokkene dan wel voor de vrederechter te dagen.
Rolrechten ongeveer € 40.
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... recht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jan 2014 19:10

Gelet op het kleine gevorderde bedrag is het economisch niet zinvol om naar vrederechter te gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”