Wettelijk samenwonen - vriendin ten laste

Mikeba
Topic Starter

Wettelijk samenwonen - vriendin ten laste

#1 , 13 jan 2014 22:34

Hey!

Mijn vriendin (op dit moment studente tot eind dit schooljaar) en ik willen wettelijk gaan samenwonen in februari. Als ik het goed begrijp kan ik haar dan ten laste nemen en zal mijn loon met een 200€ stijgen.

Nu heb ik me laten vertellen dat er bij de belastingen gekeken wordt naar je status op 01/01/2014 (nog niet wettelijk samenwonend) en dit blijft gelden voor het hele jaar. Dit zou dus willen zeggen dat ik GEEN loonsverhoging krijg tot 01/01/2015.

Klopt dit? Ik heb al wat zitten opzoeken maar kom er niet goed aan uit. 2 partijen vertellen me dan ook tegenstrijdige zaken. De 1 zegt dat ik direct een loonsverhoging zal krijgen zodra mijn vriendin bij mij ten laste komt, de ander dat dit pas volgend jaar zal gebeuren.

Hopelijk kan iemand me hier duidelijkheid in scheppen :) Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 jan 2014 23:04

Door wettelijk samen te gaan wonen of te huwen krijgt u geen loonsverhoging. Waarom zou uw werkgever u meer gaan betalen?

Er zijn wel fiscale gevolgen vanaf het jaar dat volgt op het jaar van het wettelijk gaan samenwonen:

Voor het jaar van de verklaring van wettelijk samenwonen verandert er niets want dan beschouwt de administratie wettelijk samenwonenden fiscaal nog steeds als alleenstaanden. Dat betekent dat de wettelijke samenwonenden elk een afzonderlijke aangifte moeten indienen waarin zij elk hun persoonlijke inkomsten vermelden. De administratie zal twee afzonderlijke aanslagen vestigen, namelijk een op naam van elke betrokkene.

Voor de jaren die volgen op het jaar van de verklaring van wettelijk samenwonen ontvangen wettelijk samenwonenden één gezamenlijke aangifte. Daarin vullen zij zowel hun persoonlijke als hun gemeenschappelijke inkomsten in. De administratie vestigt maar één aanslag, op naam van beide wettelijk samenwonenden.

Het belastingsvoordeel dat men eventueel vanaf het tweede jaar zal genieten is een gevolg van de toepassing van het huwelijksquotiënt (een partner kan NOOIT een persoon ten laste zijn):

Het huwelijksquotiënt is een fiscale maatregel die de belastingdruk verlaagt voor gehuwden en wettelijk samenwonenden die samen worden belast.
Aan de partner die over een heel klein of geen beroepsinkomen beschikt, wordt een gedeelte van het beroepsinkomen van de andere partner toegerekend.
Concreet gebeurt dat wanneer een van de partners een beroepsinkomen heeft dat minder dan 30% bedraagt van het totale beroepsinkomen van beide partners.
In dat geval zal de belastingadministratie automatisch het huwelijksquotiënt toepassen, behalve wanneer daardoor de aanslag wordt verhoogd.
Het toe te rekenen gedeelte is beperkt tot 9 810 euro (Dit bedrag geldt voor de aangifte 2013). Hierdoor komen de gehuwden of de wettelijk samenwonenden in een lagere belastingschijf terecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mikeba
Topic Starter

#3 , 14 jan 2014 10:56

Met loonsverhoging bedoelde ik natuurlijk dat mijn bedrijfsvoorheffing zakt wat resulteert in een een netto loonsverhoging.

Ik zie dat je een copy/paste gedaan hebt van http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... gaangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;, deze info had ik namelijk al eens doorgelezen maar hielp me niet echt verder. :)
Ik zoek eigenlijk een concreter antwoord dan de pure theorie erachter.

Maar in ieder geval al bedankt voor je snelle antwoord!

Reclame

roharro

#4 , 14 jan 2014 14:09

Met loonsverhoging bedoelde ik natuurlijk dat mijn bedrijfsvoorheffing zakt wat resulteert in een een netto loonsverhoging.

Ik zie dat je een copy/paste gedaan hebt van http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... gaangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;, deze info had ik namelijk al eens doorgelezen maar hielp me niet echt verder. :)
Ik zoek eigenlijk een concreter antwoord dan de pure theorie erachter.

Maar in ieder geval al bedankt voor je snelle antwoord!
Het antwoord is toch duidelijk? Theoretisch?
Concreet: Dit jaar kunt u er niet van genieten.

ps: mijn informatie komt uit een andere bron
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#5 , 16 jan 2014 08:22

“Artikel 136,(aj. 2014) Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.070 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen: 1° hun kinderen; 2° hun ascendenten; 3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad; 4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen = WIB).

‘Mijn vriendin (op dit moment studente tot eind dit schooljaar) en ik willen wettelijk gaan samenwonen in februari’

Uw samenwonende vriendin is dus niet een persoon te uwen laste.

“Artikel 88, WIB 92 (aj. 2014) Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 10.090 EUR (basisbedrag 6.700 EUR)”(WIB).

Het deel van de beroepsinkomsten dat aldus aan de andere echtgenoot wordt toegerekend, wordt "huwelijksquotiënt" genoemd.

De bedrijfsvoorheffing wordt geregeld door Bijlage III,van K.B.WIB 27 augustus 1993,die u zelf kan nazien. Indien die voorheffing niet correct zou gebeuren dan wordt dit automatisch geregulariseerd bij de jaarlijkse aanslag , waarbij uw voorheffing behandeld wordt als voorschot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 16 jan 2014 18:37

U gaat in 2014 wettelijk samenwonen. Zoals gezegd gaat u , in 2015, voor dit jaar nog een aparte belastingaangifte moeten doen. U moet dan aanduiden : wettelijk samenwonend , sinds 2014. Eventueel : met een partner die minder dan 3.070 € heeft verdiend. Als dat zo zou zijn , krijgt u een bijkomende belastingvermindering van ong. 400 €. Maar het huwelijksquotiënt wordt toegepast bij een gezamenlijke aangifte. En hiervoor komt enkel een volledig burgerlijk jaar in aanmerking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”