Ik ben van plan eind februari te trouwen maar heb nog enkele vraagjes ivm het te kiezen huwelijksvermogenstelsel.
In 2005 heb ik een appartement gekocht dat al die tijd verhuurd is geweest. Eind december 2007 is mijn moeder overleden. Als ik goed geïnformeerd ben dan zal ik samen met mijn broer het huis (in onverdeeldheid?) erven, mijn vader zal een levenslang vruchtgebruik hebben.
Nu is mijn vraag: hoe zal de situatie zijn als we kiezen voor het wettelijk stelsel? Blijft het appartement volledig van mij of komt dit geheel (of gedeeltelijk?) in de gemeenschap terecht. Ik heb voor de aankoop een lening op 20 jaar aangegaan, Ik heb reeds 3 jaar afbetaald. Ik ben niet van plan om er onmiddellijk zelf gaan te wonen. De lening wordt m.a.w. afbetaald met het geld van de huurinkomsten.
Wat betreft de ouderlijke woning die ik zal erven: mijn moeder is overleden op 25/12/2007. Ik zal trouwen eind februari 2008. We moeten echter pas naar de notaris gaan 5 maanden na overlijden, dus ergens in mei 2008. Wordt de woning beschouwd als mijn eigendom vanaf het ogenblik dat mijn moeder overleden is of gebeurt dit pas als alles getekend is bij de notaris? Zeer belangrijk want als ik reeds eigenaar ben op datum van overlijden dan is dit voor mijn huwelijk. Ben ik officieel pas eigenaar na het tekenen van de papieren bij de notaris dan zal ik pas eigenaar zijn na het huwelijk en komt de woning in gemeenschap terecht. Heeft mijn vriendin ook recht op de ouderlijke woning?
Welke oplossingen zijn er om beide woningen in mijn persoonlijk vermogen te houden? Alvast bedankt voor jullie antwoord
Mvg
Raf