Erfenis/huwelijkscontract

ypsilon1972
Topic Starter

Erfenis/huwelijkscontract

#1 , 26 jan 2008 18:41

Ik ben van plan eind februari te trouwen maar heb nog enkele vraagjes ivm het te kiezen huwelijksvermogenstelsel.

In 2005 heb ik een appartement gekocht dat al die tijd verhuurd is geweest. Eind december 2007 is mijn moeder overleden. Als ik goed geïnformeerd ben dan zal ik samen met mijn broer het huis (in onverdeeldheid?) erven, mijn vader zal een levenslang vruchtgebruik hebben.

Nu is mijn vraag: hoe zal de situatie zijn als we kiezen voor het wettelijk stelsel? Blijft het appartement volledig van mij of komt dit geheel (of gedeeltelijk?) in de gemeenschap terecht. Ik heb voor de aankoop een lening op 20 jaar aangegaan, Ik heb reeds 3 jaar afbetaald. Ik ben niet van plan om er onmiddellijk zelf gaan te wonen. De lening wordt m.a.w. afbetaald met het geld van de huurinkomsten.

Wat betreft de ouderlijke woning die ik zal erven: mijn moeder is overleden op 25/12/2007. Ik zal trouwen eind februari 2008. We moeten echter pas naar de notaris gaan 5 maanden na overlijden, dus ergens in mei 2008. Wordt de woning beschouwd als mijn eigendom vanaf het ogenblik dat mijn moeder overleden is of gebeurt dit pas als alles getekend is bij de notaris? Zeer belangrijk want als ik reeds eigenaar ben op datum van overlijden dan is dit voor mijn huwelijk. Ben ik officieel pas eigenaar na het tekenen van de papieren bij de notaris dan zal ik pas eigenaar zijn na het huwelijk en komt de woning in gemeenschap terecht. Heeft mijn vriendin ook recht op de ouderlijke woning?

Welke oplossingen zijn er om beide woningen in mijn persoonlijk vermogen te houden? Alvast bedankt voor jullie antwoord

Mvg

Raf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 26 jan 2008 20:38

Als U trouwt onder het wettelijk stelsel, blijft dat appartement en dat 1/2 huis (blote eigendom) een EIGEN goed, voor uw huwelijk en tijdens uw huwelijk.

U bent blote eigenaar geworden vanaf de dag van het overlijden van uw moeder. U hoeft daarvoor geen enkel document te tekenen, noch bij de notaris, noch elders.

Uw aangifte van haar nalatenschap moet binnen zijn binnen de 5 maand na haar overlijden; dus hoop ik dat de notaris sneller klaar is met zijn ontwerp.

De huuropbrengst van uw eigen appartement komt toe aan het gemeenschappelijk vermogen; de lening echter is een eigen schuld.
Dat betekent dat de huur op een gemeenschappelijke rekening moet komen, maar dat U met eigen geld de lening moet afbetalen (slik). Ook onderhoud en herstellingen moet U zelf dragen.

Algemeen: zo simpel als een huwelijkscontract is voor het huwelijk (bvb. zuivere scheiding van goederen), zo lastig is het als je al getrouwd bent.

ypsilon1972
Topic Starter

#3 , 26 jan 2008 22:33

De huuropbrengst van uw eigen appartement komt toe aan het gemeenschappelijk vermogen; de lening echter is een eigen schuld.
Dat betekent dat de huur op een gemeenschappelijke rekening moet komen, maar dat U met eigen geld de lening moet afbetalen (slik). Ook onderhoud en herstellingen moet U zelf dragen.
Bedankt voor het snelle antwoord Dino.
Wat als ik het appartement binnen bijvoorbeeld 5 jaar verkoop. Blijft de opbrengst hiervan dan in mijn eigen vermogen? Of komt dit dan alsnog in de gemeenschap terecht?

Hoe kan ik de lening afbetalen met eigen geld? Mijn maandelijkse wedde en huurinkomsten komen toch automatisch in de gemeenschap. Dus in principe wordt mijn lening afbetaald met gemeenschappelijk geld. Welke gevolgen kan dit hebben bij een eventuele scheiding? Kan zij dan een deel van het appartement opeisen als zij op de volgende manier redeneert: de lening werd vanaf het huwelijk afbetaald met gemeenschappelijk geld, dus ik heb recht op mijn deel.

Heb je enig idee hoe lang het duurt om een huwelijkscontract te laten opstellen bij de notaris? Hangt waarschijnlijk af van de complexiteit. Maar ik zou kiezen voor het wettelijk stelsel aangevuld met enkele bedingen om mijn appartement en huurinkomsten in mijn EV te houden.

Spaargeld dat ik momenteel op mijn rekening heb staan, komt dit ook automatisch in de gemeenschap terecht?

Mvg

Raf

Reclame

wolf2

#4 , 27 jan 2008 20:20

Wat als ik het appartement binnen bijvoorbeeld 5 jaar verkoop. Blijft de opbrengst hiervan dan in mijn eigen vermogen? Of komt dit dan alsnog in
de gemeenschap terecht?
Nee, blijft eigen. U moet de opbrengst van de verkoop op een aparte rekening houden; als U er een ander onroerend goed mee koopt moet U een verklaring van wederbelegging doen opnemen in de nieuwe aankoopakte.

Hoe kan ik de lening afbetalen met eigen geld? Mijn maandelijkse wedde en huurinkomsten komen toch automatisch in de gemeenschap.
Om uw eigen onroerend goed te kunnen aanhouden zal U dus aan uw eigen kapitaal moeten zitten (maar wellicht heeft u dat niet; anders had U wellicht niet geleend).

Kan zij dan een deel van het appartement opeisen als zij op de volgende manier redeneert: de lening werd vanaf het huwelijk afbetaald met gemeenschappelijk geld, dus ik heb recht op mijn deel.
Niet een deel van het appartement, maar er zal een afrekening gebeuren. Indien de lening werd betaald met gemeenschappelijk geld, heeft U daar voordeel bij. U zal dus met eigen geld moeten terugbetalen ("vergoeden") aan het gemeenschappelijk vermogen.

Heb je enig idee hoe lang het duurt om een huwelijkscontract te laten opstellen bij de notaris?
Nee.
De meeste tijd kruipt in het formuleren van uw wensen. U moet eigenlijk samen alles nu al voorzien: wie krijgt wat bij echtscheiding; bij overlijden van één van de 2 met of zonder kinderen; bij gelijktijdig overlijden met of zonder kinderen.
Maar ik zou kiezen voor het wettelijk stelsel aangevuld met enkele bedingen om mijn appartement en huurinkomsten in mijn EV te houden.
Als u dan toch een huwelijkscontract laat maken, zie ik niet in waarom U niet zou kiezen voor een zuivere scheiding van goederen.

Spaargeld dat ik momenteel op mijn rekening heb staan, komt dit ook automatisch in de gemeenschap terecht?
Nee, blijft eigen. Maar de interesten gaan in de gemeenschap.

Tijd voor een 1ste afspraak bij de notaris!

ypsilon1972
Topic Starter

#5 , 27 jan 2008 22:25

Tijd voor een 1ste afspraak bij de notaris!
Die afspraak zal morgen zonder twijfel gemaakt worden.
Alleszins bedankt voor de zeer nuttige feedback Dino

Mvg

Raf

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”