Scheiding der goederen en belastingsaangifte

Turny
Topic Starter

Scheiding der goederen en belastingsaangifte

#1 , 27 jan 2008 18:33

Momenteel wonen wij samen in mijn appartement, we hebben tot op dit ogeblik beiden onze afzonderlijke belastingsaangifte.
Daar we in de toekomst zullen trouwen, zou ik toch wel graag over twee afzonderlijke belastingaangiftes hebben, één voor mij en één voor mijn vrouw op haar naam dan.
Kan ik dit oplossen door te trouwen met een huwelijkscontract "Totale scheiding der goederen" ?
Graag een antwoordje.
Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2008 19:05

U hebt geen keuze.

Artikel 126

§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.

§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing :

1° voor het jaar van het huwelijk of de verklaring van wettelijke samenwoning;

2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover die scheiding in het belastbare tijdperk niet ongedaan is gemaakt;

3° voor het jaar van de ontbinding van het huwelijk of van de scheiding van tafel en bed of van de beëindiging van de wettelijke samenwoning;

4° wanneer een echtgenoot beroepsinkomsten heeft van meer dan 8.880,00 EUR (basisbedrag 6.700,00 EUR) die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en die niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten.

Voor het jaar waarin de wettelijk samenwonenden met elkaar in het huwelijk treden, blijft § 1 echter van toepassing tenzij de verklaring van wettelijke samenwoning tijdens hetzelfde jaar is afgelegd.

In het geval bedoeld in het eerste lid, 2°, worden de twee aanslagen op naam van beide echtgenoten ingekohierd.

§ 3. Voor het jaar van ontbinding van het huwelijk of wettelijke samenwoning door overlijden, kan de overlevende echtgenoot kiezen voor een aanslag gevestigd overeenkomstig de bepalingen van § 1. In dat geval wordt de aanslag gevestigd op naam van de overlevende en de overleden echtgenoot, vertegenwoordigd door de nalatenschap.

Wanneer beide echtgenoten zijn overleden, kan de keuze bedoeld in het eerste lid, worden gemaakt door de erfgenamen of de algemene legatarissen of begiftigden. De aanslag wordt in dat geval gevestigd op naam van de beide overleden echtgenoten, vertegenwoordigd door de nalatenschap.

§ 4. Inkomsten van kinderen worden bij de inkomsten van hun ouders gevoegd zolang de ouders het wettelijk genot daarvan hebben.

scorpioen

wolf2

#3 , 27 jan 2008 21:03

Uw vraag is eerder "drastisch".
Maar ... ook al krijgt U een gezamenlijke aanslag, toch is dat maar schijn. De berekening loopt immers "naast elkaar"; pas op het einde worden de verschillende belastingen (+ of -) bijeengeteld.
Mijn echtgenote en ik (toevallig zuivere scheiding van goederen) kregen vorige week bericht dat we 4025 eur terugkrijgen.
In één oogopslag kan ik echter zien dat daarvan is:
2933 terug aan mij
3077 terug aan haar
MITS ik bij elk 7% gemeentebelasting bijtel (op elk zijn 'belasting staat')
dwz 991 bij mij (7% op 146165)
en 1147 bij haar (7% op 16390)
EN ik rekening houd dat zij nog 152 eur sociale bijdrage terugkrijgt.
Dat vergt een excel van 4 lijnen en 4 kolommen.

Eindbedragen:
1941 is voor mij
en 2081 voor haar.

(maar we delen dat gewoon door 2 hoor)

Daarenboven heeft elke gehuwde het recht om een afzonderlijke berekening te krijgen, maar telkens opnieuw op uitdrukkelijke aanvraag. Zou het artikel moeten zoeken in het WIB92.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”