huis gekocht uitelkaar

kenzo23
Topic Starter

huis gekocht uitelkaar

#1 , 12 jan 2014 14:51

Beste

Vorig jaar hebben mijn partner en ikzelf een huis aangekocht.
Nu zou mijn partner de relatie willen beeindigen.
Zij zegt dat ze eventueel huis zou overnemen.
Huis aangekocht voor 26000 euro
Zij zegt dat ik enkel recht heb op hetgene wat al is afbetaald.
Ik vertel haar dat dit zever is dat ik recht heb op de helft van de waarde van het huis min de reeds afbetaalde delen.

ik veronderstel dat wat ik vertel toch correct is.
dus 260000-15000=245000/2=122500 waar ik recht op heb.

kan iemand mij dit bevestigen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 12 jan 2014 17:52

Toch niet: Je hebt recht op de helft van het gedeelte dat reeds van jullie is: dit is de aankoopprijs verminderd met de nog openstaande kapitaalschuld bij de bank. Daar je nog maar 1 jaar afbetaalt ben je nog bijna het volledige geleende bedrag verschuldigd. Stel dat je 150.000€ leende dan is er nu zo n 115.000€ te verdelen. In werkelijkheid iets meer omdat je ook rekening houdt met de registratierechten en de compensatie voor verlies van meeneembaarheid.

Om het huis over te dragen moet je toch naar de notaris en die kan dat correct voor je berekenen.

Dit natuurlijk in de veronderstelling dat de eigen inbreng bij de aankoop 100% uit gemeenschappelijk vermogen kwam. (Eigen vermogen is bewijsbaar geld dat je had vooraleer je trouwde of wettelijk samenwoonde of dat je bewijsbaar geschonken werd of geërfd werd)

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”