Samenwonen met 2 voeten op de grond

Stingo
Topic Starter

Samenwonen met 2 voeten op de grond

#1 , 18 dec 2013 19:50

Hallo,

Geweldig forum, enkele nuchtere vragen:

* woon sedert kort samen met mijn vriendin, en nu wil ze een document tekenen opdat we als wettelijk samenwonenden bekend staan. Hiermee heb ik geen enkel probleem, maar hetvolgende kwam toch in mij op

1. spaarrekeningen & opgebouwd kapitaal VOOR het moment van samenwonen blijven gescheiden, maar zij spaart echt veel & stort het door naar haar persoonlijke spaarrekening. Voor mij is het bijgevolg niet duidelijk of dit eigenlijk bijgehouden moet worden voor eventuele calamiteiten in de toekomst? (let's hope not) Het is toch immers vermogen samen opgebouwd vanaf ons samenwonen?

2. mijn ouders zijn oud & ik hoop dat ze nog lang mogen leven maar zij denken toch al na over later en ik dien hen blijkbaar toch wat te kunnen geruststellen:
bij erfenis komt mijn erfenisdeel enkel aan mij toe? Indien ik kinderen zal hebben in de toekomst: aan mij EN eventuele kinderen ? Of vanaf het wettelijke samenwonen evenredig verdeeld tussen mij en mijn vriendin?

thx voor wat feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 dec 2013 19:54

Bij wettelijk samen wonen is er GEEN gemeenschappelijk vermogen. Alles blijft gescheiden, zoals bij huwelijkskontrakt volledige scheiding van goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2013 22:18

Uiteraard kan u wel volmacht geven op de rekening maar best is gewoon eigen rekeningen geen volmacht geen kennis van pincode... neem wel vb samen een gezamenlijke rekening waar ieder een overeengekomen deel op stort en daar kan men wel gemeenschappelijk over beschikken.
Eigen ervaring : vriendenkoppel feitelijk samenwonend na 4 jaar uiteen gelukkig geen gezamenlijke kinderen geen contract maar wel volmachten op elkaars rekeningen een part time werkend met twee studerende kinderen ( een op kot) ander ambtenaar met veel hogere wedde. afspraak afkoelingsperiode maar plots dagvaarding door advocaat dus ook advocaat voor andere partij na drie jaar terug 'on speaking terms'.
Heb dan zelf een berekening gemaakt waar beide partijen uiteindelijk mee akkoord waren en alles is nu afgesloten.
Alleen mijn 'ereloon' was 'iets' lager dan dat van de advocaten. Beide advocaten hebben al die jaren niet veel gedaan was voor mij een ferme teleurstelling want een van de advocaten was mij aangeraden. :(

Eens lezen.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Stingo
Topic Starter

#4 , 19 dec 2013 17:26

OK thanks, will do.
Later misschien wat bijkomende vragen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”