Mijn vriend en ik zijn beide eigenaar van een appartement van +- gelijke waarde. Omdat zijn eigendom (in een kleine blok zonder lift, terwijl ik in een grote blok die aan renovatie toe is woon, met syndicus en lift) minder gebouwkosten met zich meebrengt en omdat zijn familie dicht bij hem woont, ontstond het plan dat ik bij hem zou intrekken. Ik zou mijn appartement dan verkopen omdat ik niet nog kosten en zorgen wil hebben aan grondbelasting, reparaties e.d. door verhuur.
Wat ik zie aan opties na de verkoop van mijn appartement en het intrekken in het zijne:
1. Mede-eigenaar worden: door de helft van zijn appartement over te kopen. Welke kosten zijn hier aan verbonden?
2. De opbrengst van mijn appartement investeren (een spaarboekje brengt niets op, maar investeren waarin?), en zorgen dat zowel hij als ik eigenaar zijn van zowel zijn appartement als mijn investering. Hoe doe je dit en welke kosten zijn hier aan verbonden?
3. De opbrengst van mijn appartement investeren, waarbij de investering de mijne blijft en het appartement het zijne. Als ik op straat kom te staan na een breuk, zit ik wel zonder liquide geld. Ik betaal in alle geval een bijdrage aan de huishoudkosten (voeding, elektriciteit, water e.d.) Is het gebruikelijk om zonder inkopen mee de lening af te betalen? Of een soort huur? Je bent immers geen eigenaar en houdt hier in de toekomst niets aan over.
Zie ik nog opties over het hoofd?
Hoe werkt dat dan met mijn lening? Moet ik die vroegtijdig aflossen en de kosten daarvoor dragen? Ik kan hem allicht niet gewoon verder aflossen na de verkoop? Zonder onderpand geen lening, denk ik dan. Zijn appartement is al onderpand voor zijn lening. Qua aftrek is de lening houden wel interessant.
Als ik mijn lening vroegtijdig aflos, kan ik misschien mee intekenen op de zijne? Brengt dat kosten mee? Of hoeft intekenen niet, betaal ik gewoon mee en leg je eigendomskwesties en wie wat heeft betaald/zal betalen vast in een notarieel contract?
Zou mijn huidig appartement verhuren in bepaalde opzichten interessanter zijn?
Alvast bedankt.