Vastgoed kopen als belegging

Flyguy
Topic Starter

Vastgoed kopen als belegging

#1 , 02 jun 2013 08:58

Ik zou graag als investering vastgoed kopen. Bedoeling is dat dit op mijn naam komt te staan. Ik betaal de lening af en strijk de inkomsten op. Mijn vriendin zou dus niets investeren, niets afbetalen en niets opstrijken. Ik zou dit eerst verhuren en op termijn aan mijn kind schenken.
Ik woon wettelijk samen, we hebben samen 1 minderjarig kind.

Is dit mogelijk zonder mijn vriendin hierin te betrekken? Wat als we uit elkaar gaan? Wat als ik kom te sterven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Contacteer: Website Facebook

#2 , 02 jun 2013 09:49

Ja natuurlijk is dat mogelijk. Aangezien u wettelijk samenwoont heeft u 2 gescheiden vermogens.

In het door u beschreven geval is het goed 100 pct. van u. Als u sterft gaat het goed naar uw wettelijke erfgenamen, hier uw kind. Als u uit elkaar gaat, blijft het van u.

Uw notaris zal u daar wel bij helpen. Die heeft u sowieso nodig voor de aanschaf van een onroerend goed.

(Verstuurd vanaf gsm)

bartvdv

#3 , 02 jun 2013 10:32

Maar dan krijgt de vriendin wel het vruchtgebruik, het recht om er te blijven wonen, en moet het kind instaan voor alle grote herstellingen?

Reclame

Flyguy
Topic Starter

#4 , 02 jun 2013 20:30

Ik wil vermijden dat zij met een deel ervan gaat lopen indien we ooit uit elkaar zouden gaan.
Anderzijds wil ik haar ook niet benadelen moest ik bvb die lening niet kunnen afbetalen. Normaal gezien is dat geen probleem, maar je weet maar nooit.

KimSe

#5 , 08 aug 2013 15:08

@bartvdv: Het vruchtgebruik van de langstlevende wettelijk samenwonende beperkt zich tot de gezinswoning en de huisraad. Aangezien hier over een investering gesproken wordt, neem ik aan dat de woning geen gezinswoning zal zijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2013 15:58

.
Anderzijds wil ik haar ook niet benadelen moest ik bvb die lening niet kunnen afbetalen. .
Tenzij je over een geldbuffer beschikt om minstens 6 maanden huuropbrengst te ontberen, is een vastgoed kopen als belegging geen goed idee.
Enkel en alleen rekenen op de huuropbrengsten om de lening af te betalen, en tevens ook nog het eigenaarsonderhoud uit te voeren, is wat simpel. :(

roharro

#7 , 08 aug 2013 16:05

Tegenwoordig is een geldbuffer van zes maanden zelfs zeer krap. Ik heb een modern appartement op goede ligging te huur aangeboden. Weldra één jaar. Totnogtoe heb ik enkel insolvabele kandidaat-huurders over de vloer gekregen. Ik heb niks af te betalen maar zelfs dan kan het een dure grap worden: Heb in tien maanden ruim 4000 EUR betaald aan syndicuskosten, energiecontracten, belastingen, .....Bovendien begint weldra de volledige renovatie van de balkons aan voor-en achterzijde.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”