rechten in zijn woning?

boca
Topic Starter

rechten in zijn woning?

#1 , 12 dec 2007 15:42

Goeie namiddag,

ik heb een vraagje waar ik graag eens de mening van anderen wil over horen.

Mijn vriend kreeg 2 jaar geleden een appartement in ruwbouw via een schenking van zijn ouders.
Hij sloot een lening op zijn naam af om van de ruwbouw een mooi, modern appartement te maken.
We hebben sindsdien alles samen betaald.
Dit wil zeggen :
* we betalen samen de maandelijkse betaling af van de lening voor zijn appartement (400€)
* we betalen alles samen > een gemeenschappelijke rekening
* we betalen samen alles voor het appartement > reparaties, kadastraal inkomen, verzekeringen, water, elektriciteit, vernieuwingen, ... noem maar op.
* Al het geld dat ik van mijn ouders ooit kreeg bij het samenwonen zitten in het appartement.

Nu voel ik mij daar de laatste tijd moeilijker en moeilijker bij.
Binnen 8 jaar is de lening afbetaald en het appartement van mijn vriend. Maar als hij mij dan de deur wijst heb ik niets...

We hebben er al veel over gepraat met als resultaat :
* we zullen laten schrijven wat mijn inbreng was naar inrichting toe (los van de lening!!) en wat mijn inbreng was van mijn ouders hun geld.
Dat bedrag krijg ik dan ooit terug.
* ik krijg geen geld te zien van de afbetaling van de lening want dat moet ik als huurgeld dan beschouwen.

Maar mijn bedenking is dat ik toch ALLES mee betaald heb (zelfs notariskosten en zo), dat ik altijd alles onderhouden heb (helemaal alleen!) en dat ik toch niet zomaar kan redeneren dat ik gewoon 10 jaar gehuurd heb...

Zijn argumenten :
* je hebt mooi en goedkoop gewoond
* we hebben nooit veel moeten betalen, hier en daar krijgen we nog iets toegestoken van zijn ouders
* we kunnen sparen, en dat bedrag gedeeld door twee is jouw opbrengst dan na al die jaren.

Ik heb het er wat moeilijk mee en wil graag weten hoe andere mensen erover denken.
Wat zou correct zijn voor ons???

Bedankt!
Liefs, caro

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
egeltje

#2 , 13 dec 2007 18:10

ik vrees dat dit probleem vooral een gevoelsmatig probleem is ipv een juridisch probleem.

Ik ben geneigd om de mening van uw vriend te delen (misschien omdat ik zelf ook in zijn situatie zit)

U zegt dat U mee betaalt aan een aflossing van 400 € per maand. Uzelf betaalt maw 200 € om te wonen. Zeg nu zelf: dit is toch spotgoedkoop.
Dat het appartement binnen 8 jaar van hem is, is normaal omdat hij het grootste gedeelte van het appartement heeft gefinancieerd. Een lening waarbij je 400€ per maand moet betalen gedurende 10 jaar kan geen grote lening zijn en zeker niet in verhouding tot de waarde van een nieuwbouwappartement.

Dat hij je het geld wil teruggeven dat je er hebt ingestoken voor de inrichting en de inbreng van jouw ouders, vind ik een hele faire oplossing. Jij geniet er nu toch ook van die inrichting?

dat je alle kosten samen betaalt vind ik ook niet meer dan normaal. Bij ons telt de regel: alle uitgaven die een meerwaarde aan het huis geven bij verkoop is voor rekening van de eigenaar (bv nieuw ramen, nieuwe stookketel), alle andere onkosten van onderhoud of bewoning (schilderen van de ramen, verzekering, onroerende voorheffing) is gezamelijke kost. Ik vind dit niet meer dan normaal. Je woont er immers ook.

Het verband tussen eigenaar zijn en dat jij alles (alleen) hebt onderhouden, zie ik niet. als je een huurappartement zou bewonen zou je het ook moeten onderhouden. Je hebt dan 2 mogelijkheden: ofwel klop je met je vuist op tafel en zeg je dat je vriend moet meehelpen ofwel accepteer je dat het het lot van een vrouw is om een huishouden te doen (ps ik ben zelf een vrouw)

boca
Topic Starter

#3 , 13 dec 2007 19:58

Ik begrijp jouw reactie goed. Ik kan ook volledig in de standpunten van u en mijn vriend komen.
Maar dat betekent dan wel dat ik geen enkele investering kan aangaan, dat ik niets kan inbrengen in mijn belastingen, en dat ik
WAAR HET MIJ VOORAL OM GAAT
op geen enkele manier een gelijkwaardige toekomst met mijn partner kan opbouwen met een zicht op een gezamenlijke woonst.
Dat vind ik niet eerlijk. Of vergis ik mij hier?

Caro

Reclame

Beachcomber

#4 , 14 dec 2007 10:41

Ik raad je aan om alle facturen die ooit betaald zijn voor de renovatie van het appartement goed te bewaren. De helft van die kosten kwamen inderdaad uit jouw boedel en die niet terugkrijgen zou onrechtmatige verrijking zonder ooraak zijn in hoofde van je vriend. Je hebt het recht om die kosten terugbetaald te zien.

Wat betreft een eigendomsrecht in het appartement van je vriend vrees ik dat je geen kans maakt. Het appartement is een schenking van zijn ouders, wat betekent dat zelfs indien jullie trouwen dat in zijn eigen vermogen blijft. Het feit dat je meebetaalt aan de lening kan beargumenteerd worden als bijdragen in de lasten van de samenwoning.

Ik kan je alleen maar aanraden om met je gespaarde geld zelf onroerend goed aan te kopen en nu het omgekeerde te doen, jouw eigendom en hij mag helpen om het in orde te krijgen. Just is just zoals ze zeggen...

Een laatse raad: maak geen slapende honde wakker: nu geld gaan eisen zal geen positieve invloed hebben op de relatie, net zoals advokaten en notarissen gaan betrekken. Ik denk dat je beter af indien je probeert om je eigen vermogen op te bouwen op dezelfde manier als je vriend heeft gedaan.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”