#4 , 12 dec 2007 16:11
Ik begrijp dat U door het lezen van zo'n wettekst een beetje van slag bent. Ik wil U vanuit de praktijk iets vertellen.
Eerst dit , een OCMW is verplicht zorg te dragen over de inwoners van haar gemeente. Dus zij moet eventueel de opleg betalen voor de rusthuiskosten. Daarna gaat zij zien of er 'onderhoudsplichtigen ' zijn , en dan komen ze sowieso uit bij de kinderen. Er zijn 3 kinderen : men moet dan slechts max. 1/3 betalen per kind. De hele som wordt nooit door één kind betaald. Men spreekt van kindsdeel. Men onderzoekt de persoonlijke situatie van ieder kind , naar inkomen , gezinssituatie , relatie met de ouders , enzomeer. Indien het inkomen onder het barema ligt , is men vrijgesteld van betaling. Bepaalde situaties (zoals incest) kunnen als 'billijkheidsredenen' bestempeld worden , zodat er ook een vrijstelling van onderhoudsbetaling gegeven kan worden. Daarover beslist het OCMW. Het kan dus best dat geen enkele van de kinderen , om diverse redenen, uiteindelijk een bijdrage betaalt.
Nu , een schoonkind wordt ook aangesproken. Als weduwe/weduwnaar van een onderhoudsplichtig kind , dient men ook tussen te komen , mits inachtname van de gebruikelijke bepalingen qua barema en zo. Sinds kort is dit ook van toepassing bij wettelijke samenwoonst.
Gezien de relatie en de gebeurtenissen , zie ik grote kans dat U voor vader vrijgesteld zult worden van onderhoudsplicht.
Ik denk wel dat dit U er niet van mag weerhouden te trouwen. U heeft dan weer voordelen , zoals op het gebied van eigendomsrecht en erfrecht.
Sommige gemeenten , onder SPa -bestuur , passen onderhoudsplicht slechts toe indien de onderhoudsplichtige meer dan 100.000 € per jaar verdient. Ik vind dit onterecht. Als ik zoveel zou verdienen , zou ik niet willen dat één van mijn ouders ten laste van het OCMW , dit is heel de gemeenschap , zou vallen. Ik zou alle kosten betalen.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon