Samenlevingscontract /Onderhoudsplicht schoonouders

sunny
Topic Starter

Samenlevingscontract /Onderhoudsplicht schoonouders

#1 , 10 dec 2007 17:39

Hoi

Mijn vriend en ik verwachten ons eerste kindje.
In de toekomst zouden we graag iets kopen.
Nu is het zo dat hij van thuis uit niets zal meekrijgen en ik veel.

Zijn ouders liggen in een scheiding en hebben beide geen geld.
Als ze later in een rusthuis komen vrees ik dat mijn vriend voor zijn ouders hun kosten kan opdraaien.

Nu wil ik kost wat kost voorkomen dat men ooit van mij ook geld kan eisen.
Ik weet dat dit mogelijk is als we trouwen.

Nu wil ik weten wat mogelijkheden zijn, omdat onze kleine spruit op komst is en we een huis willen kopen. Ook denk ik over een samenlevingscontract.

Ik weet dat een rusthuis makkelijk 1600 euro/maand kan kosten en als we een lening hebben lopen zie ik dat niet zitten.

Zelf heeft ie nog 1 broer en 1 zus maar de zus werkt niet en ik denk ook niet dat die broer nog lang gaat blijven werken.

Heeft iemand raad?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 dec 2007 11:14

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch...”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

sunny
Topic Starter

#3 , 12 dec 2007 11:23

Maar word ik dan aanzien als een schoondochter (verwacht eerste kindje, maar zijn niet wettelijk samenwonend en niet getrouwd?

Ik wil er alles aan doen om hieraan te ontsnappen want ik weiger mijn geld uit te delen: mensen moeten zelf sparen in hun leven en kinderen dienen niet als onderhouders voor hun ouders!

Ik hoop dat er ergens "achterpoortjes" zijn om hieraan te ontsnappen.
Mijn vriend zelf heeft geen contact meer met zijn vader (zijn vader is veroordeeld voor onder meer incest bij zijn kinderen). Bestaat die mogelijkheid om dan hiermee aan te tonen dat er geen contact meer is tussen mijn vriend en zijn vader en hiermee de onderhoudsplicht te verwerpen (langs vaders kant dan)?

Reclame

wanton

#4 , 12 dec 2007 16:11

Ik begrijp dat U door het lezen van zo'n wettekst een beetje van slag bent. Ik wil U vanuit de praktijk iets vertellen.
Eerst dit , een OCMW is verplicht zorg te dragen over de inwoners van haar gemeente. Dus zij moet eventueel de opleg betalen voor de rusthuiskosten. Daarna gaat zij zien of er 'onderhoudsplichtigen ' zijn , en dan komen ze sowieso uit bij de kinderen. Er zijn 3 kinderen : men moet dan slechts max. 1/3 betalen per kind. De hele som wordt nooit door één kind betaald. Men spreekt van kindsdeel. Men onderzoekt de persoonlijke situatie van ieder kind , naar inkomen , gezinssituatie , relatie met de ouders , enzomeer. Indien het inkomen onder het barema ligt , is men vrijgesteld van betaling. Bepaalde situaties (zoals incest) kunnen als 'billijkheidsredenen' bestempeld worden , zodat er ook een vrijstelling van onderhoudsbetaling gegeven kan worden. Daarover beslist het OCMW. Het kan dus best dat geen enkele van de kinderen , om diverse redenen, uiteindelijk een bijdrage betaalt.
Nu , een schoonkind wordt ook aangesproken. Als weduwe/weduwnaar van een onderhoudsplichtig kind , dient men ook tussen te komen , mits inachtname van de gebruikelijke bepalingen qua barema en zo. Sinds kort is dit ook van toepassing bij wettelijke samenwoonst.
Gezien de relatie en de gebeurtenissen , zie ik grote kans dat U voor vader vrijgesteld zult worden van onderhoudsplicht.
Ik denk wel dat dit U er niet van mag weerhouden te trouwen. U heeft dan weer voordelen , zoals op het gebied van eigendomsrecht en erfrecht.
Sommige gemeenten , onder SPa -bestuur , passen onderhoudsplicht slechts toe indien de onderhoudsplichtige meer dan 100.000 € per jaar verdient. Ik vind dit onterecht. Als ik zoveel zou verdienen , zou ik niet willen dat één van mijn ouders ten laste van het OCMW , dit is heel de gemeenschap , zou vallen. Ik zou alle kosten betalen.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

*M*

#5 , 13 dec 2007 13:58

Sunny, ik maak me ook zorgen om iets gelijkaardigs. Bij ons is het wel zo dat we al een kindje hebben, wettelijk samenwonen en dat we allebei van onze ouders ongeveer evenveel financiële hulp gekregen hebben bij de aankoop van ons huis.

Mijn schoonmoeder is 55, weduwe en combineert op dit moment een overlevingspensioen met de beperkte arbeid die ze nog mag verrichten om dat pensioen te blijven ontvangen. Ze heeft onlangs haar volledig afbetaald appartement verkocht en huurt nu een ander appartement aan 650 euro per maand + 50 euro vaste kosten. Ze wilde graag verhuizen, maar vond zichzelf te oud om nog opnieuw te kopen. We hebben haar de voordelen van een eigendom proberen uitleggen (belastingsgewijs, als appeltje voor de dorst voor later, het feit dat ze niet bang hoeft te zijn dat de huur opgezegd wordt....), maar tevergeefs.
Een deel van de inkomsten van haar appartement hebben wij gekregen. Ze heeft o.a. ook een nieuwe auto gekocht, en redelijk veel geïnvesteerd in de aankleding van haar nieuwe appartement.

Natuurlijk zijn haar financiën mijn zaak niet, maar ik ben bang dat ze zich die 650 euro huur per maand nog zal beklagen eens ze met pensioen is. Ik ben bang dat ze niet verstandig met haar geld aan het omspringen is, en dat wij daar later de rekening van zullen krijgen (mijn vriend is enig kind). Niet dat ik haar aan haar lot wil overlaten, maar ze had alle kansen om een verstandige investering te doen door opnieuw te kopen, en die zijn nu verspeeld. Op jaarbasis maakt ze zichzelf 7800 euro aan huur lichter, als ze op haar 65ste met pensioen gaat, is ze al 78 000 euro kwijt die van haar had kunnen blijven. Als ze op haar 75ste naar een rusthuis zou trekken, dan is dat al zo'n 156 000. En dan heb ik de stijging van het huurgeld niet meegerekend. Dat geld had ze anders mooi kunnen investeren in zorg op haar oude dag!
Ik heb het er moeilijk mee dat wij misschien ooit zullen moeten opdraaien voor deze eigenaardige beslissing.

wanton

#6 , 13 dec 2007 16:15

Dit is idd een ernstige zaak, om niet te spreken van fout. Ons is steeds voorgehouden dat men , op het ogenblik dat men met pensioen gaat , 'gratis' zou moeten kunnen wonen. Daarmee bedoeld , geen huur of afbetalingen meer moeten doen voor een woning.
Ik ken heel wat mensen , die met een pensioen van 1200 € , eerst een huur moeten betalen van 600 €. Daar kun je moeilijk mee rond komen . Zij souperen echt hun spaarcenten op. Het is dus aan te raden een eigen woonst zoveel mogelijk te prefereren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#7 , 14 dec 2007 13:19

Vermits u niet getrouwd bent met uw vriend,bent u ook geen schoondochter van zijn ouders.Bent u hun schoondochter niet , dan bent u hen ook NIET onderhoudsplichtig.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”