Samenwonen - huwelijk en onroerende goederen

gvdb
Topic Starter

Samenwonen - huwelijk en onroerende goederen

#1 , 10 jun 2013 14:34

Hey,

Situatie schets:
Mijn vriendin en ik wonen al 2 jaar tezamen. De woonst is volledig eigendom van mezelf en de lening staat ook op mijn naam, en de afbetaling is ook volledig vr mij. De enige kosten waarin mijn vriendin tussenkomt zijn water, electriciteit, gas & tv/internet en eten etc. We hebben onderling geen huurovereenkomst gesloten. Mijn vriendin heeft ook geen eigen woning/apartement. Via schenking van mijn ouders bezit ik nog 50% van een woning welke mijn ouders verhuren. De huurinkomsten gaan integraal naar hen toe.

Eind augustus van dit jaar gaan we trouwen en we vroegen ons af welk huwelijkscontract het beste bij ons zou passen voor volgende zaken die we willen erin hebben.

1. Indien we uit elkaar zouden gaan wil ik niet dat mijn vriendin op enige manier voor 50% eigenaar wordt van de woonst.
2. Indien ik vroegtijdig kom te sterven wil ik niet dat mijn ouders haar op enige manier het huis uit kunnen zetten. Klopt het dat mijn vrouw dan vruchtgebruik heeft en mijn ouders de naakte eigendom of is het omgekeerd.
3. Indien we kind(eren) moesten hebben in de toekomst wil ik al mijn eigendommen overlaten aan kind en vruchtgebruik aan mijn vrouw.

Graag jullie inzichten.

Alvast bedankt

Groeten Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 jun 2013 14:42

gewoon trouwen zonder huwelijkscontract is eigenlijk voldoende, vermits enkel de aanwinsten TIJDENS het huwelijk van jullie beiden samen zullen zijn. En de huizen zijn van jou (reeds voor het huwelijk) én afbetaald. Bij mogelijke scheiding blijven jouw huizen jouw huizen. Dat komt niet in de gemeenschap; Indien jij zou overlijden kan niemand je vrouw uit jouw huis zetten: want dan heeft ze levenslang vruchtgebruik van de gezinswoning en vruchtgebruik (of de uitkoop van het vruchtgebruik) van jouw andere bezitttingen.
en zijn jullie kinderen uiteraard naakte eigenaar vand dat alles.
ik zie geen reden om een contract af te sluiten. Want de oorsprong van je onroerende goederen kan aantoonbaar bewezen worden met de notariele aktes.

duma

#3 , 10 jun 2013 14:44

Als ik goed lees, is de afbetaling nog niet volledig ...

Reclame

gvdb
Topic Starter

#4 , 10 jun 2013 15:19

@duma: de afbetaling van mijn lening is idd niet volledig maar via schuldsaldo vervalt deze toch moest ik overlijden?

nog een vraagje:
stel ik kom te overlijden, mijn ouders overlijden pas na mij. Erft mijn vrouw dan alle eigendommen van mijn ouders indien er geen kinderen zijn?

Thx vr de info

Groeten,

Geert

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2013 21:14

Erven gebeurt in op of nederdalende lijn via bloedband.
Andere personen kunnen erven via testament.

De erfenis van uw ouders gaat naar hun familie ( uw broers/zuster= dalende lijn) of hun broers/zusters (opgaande lijn)

gvdb
Topic Starter

#6 , 11 jun 2013 10:55

@Franciscus: kan ik via testament 100% voorkomen dat indien ik eerder sterf dan mijn ouders, mijn vrouw alsnog heel het vermogen krijgt via een testament. Mijn ouders willen namelijk niet dat hun vermogen, indien ik eerder dan hen sterf, naar hun eigen familie gaat. Ze willen dat dit alles nr mijn vrouw gaat.
Alvast bedankt

Groeten,

Geert

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2013 13:37

http://home.scarlet.be/be017272/26/succ ... fenis4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.notaris.be/erven-schenken/su ... t-verdeeld" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.dvl.be/successie/sterven-erv ... eveldt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#8 , 13 jun 2013 09:00

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien jullie uit elkaar zouden gaan dan wordt uw echtgenote daardoor NIET voor 50% eigenaar van de woonst.

“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen....Art.745quater...§ 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.”(B.W.).

Niemand erft van zijn schoonouders (tenzij bij testament).

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gvdb
Topic Starter

#9 , 20 jun 2013 14:16

Gisteren ben ik eens langs gegaan bij een notaris voor meer info.

Die stelde mij volgende oplossing voor:
wettelijke stelsel nemen met daarin de inbreng van mijn eigen woning. In contract de huidige waarde laten bepalen en de nog af te betalen intresten+kapitaal van mijn lening zodat er een netto waarde overblijft. Deze waarde moet ik ten allen tijde terugkrijgen indien wij scheiden. Mijn vriendin zou dan voor 50% meebetalen aan de lening. Indien wij scheiden moet ik eerst mijn netto waarde terugkrijgen. De meerwaarde op het huis zou dan dr 2 gedaan moeten worden + ik moet dan de reeds betaalde aflossingen langs vriendin zijde terugbetalen. Ik heb het voorkooprecht op de woning maar moet van de fiscus hierop nog eens 2.5% betalen om mijn eigen woonst terug op mijn naam te krijgen vermits het hiervoor gemeenschap was.
Dus conclusie: wat eerst mijn eigen huis was, dan gemeenschap en na scheiding terug mijn eigendom wordt, kost me dus aanzienlijk wat. De terugbetaling van de lening vind ik een evidentie maar die 2.5% niet. Plus stel dat ik het betaalde bedrag niet kan terug betalen aan mijn vriendin na scheiding, dan is mss een verkoop van het huis de enigste oplossing om haar alsnog uit te betalen?

Scheding van goederen lijkt me dan beter in het geval van een scheiding maar heeft dan als nadeel dat bij overlijden het minder interessant is.

Groeten,

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”