huwelijk & samenwoning

minouche
Topic Starter

huwelijk & samenwoning

#1 , 29 nov 2007 09:40

mijn vriendin woont in een sociaal huurappartement en ik woon bij mijn dochter in.
Kunnen wij trouwen en toch ons domicillie op de verschillende adressen behouden.
Wij zouden dat willen doen om de huur van mijn vriendin niet te laten stijgen(huurprijs hangt af van inkomen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 nov 2007 16:17

Trouwen en dan op een verschillend adres gaan wonen , dat is uit den boze. De wet voorziet nog een samenwoonst voor een getrouwd koppel. Indien U een verschillend adres zou hebben , wordt U aanzien als een feitelijk gescheiden koppel , met alle gevolgen vandien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause

#3 , 29 nov 2007 20:44

Art. 213 B.W. luidt als volgt : "Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd."

De samenwoningsplicht

De weigering tot verder samenleven of de verlating van de echtelijke verblijfplaats is op zich geen grond tot echtscheiding. Daarvan moet immers het ongerechtvaardigde, voortdurende en beledigende karakter worden aangetoond. Bepaalde omstandigheden kunnen dus de onttrekking aan de samenwoningsplicht rechtvaardigen vb. een onveiligheidsgevoel in eigen huis tengevolge van gewelddadig gedrag. Ook het toestemmen, zonder akkoord van de andere echtgenoot, in de intrekking van een derde persoon of de eenzijdige beslissing tot wijziging van de echtelijke verblijfplaats, kan een weigering tot verder samenleven rechtvaardigen.
Voortvloeiend uit de samenwoningsplicht maakt het hebben van geslachtsverkeer met elkaar ook deel uit van de huwelijkse verplichtingen. Een weigering hiervan zonder ernstige redenen of akkoord van de andere echtgenoot kan een grond tot echtscheiding uitmaken. De voortplanting op zich wordt eveneens als een huwelijksplicht beschouwd behalve als er onderling daaromtrent andere voorhuwelijkse afspraken werden gesloten.
De problematiek rond weigering tot ouderschap is echter vrij complex aangezien er een afweging moet gebeuren tussen enerzijds de huwelijksplichten en anderzijds het zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam en de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

Reclame

Lex

#4 , 30 nov 2007 10:54

De weigering tot verder samenleven of de verlating van de echtelijke verblijfplaats is op zich geen grond tot echtscheiding.Daarvan moet immers het ongerechtvaardigde, voortdurende en beledigende karakter worden aangetoond.
IEDEREEN kan de echtscheiding vorderen op basis van de 'feitelijke scheiding' tegenwoordig al na 1 jaar.

j.demoor

#5 , 30 nov 2007 12:25

“Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid,hulp en bijstand verschuldigd.“(Burgerlijk Wetboek).

“Art.16.§1.De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie,dat wil zeggen de vaststelling van een EFFECTIEF verblijf…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten...).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

citroentje

#6 , 30 nov 2007 13:42

er nog niet bij stilgestaan dat u vriendin elke jaar een papier moet invullen hoe haar gezinsstatuus is,indie ze niet vermeld dat ze gehuwd is hou er rekening mee dat ze dat achterhalen,zij vragen ook de gegevens op op de gemaante zonder dat je het weet,spreek van ondervinding.
Mij vriend kwam bij me wonen in een sociale woning en ik gaf het niet direkt door wilde wachten tot in jan dus drie maanden gezwegen tot ik van hun een papier kreeg dat sinds okt me gezin verandert was en dat ik nu de max huur moest betalen of de nodige papieren binnen brengen om de huur aan te passen,dat heb ik gedaan en die drie maanden heb ik moeten bij betalen dus wees eerlijk daar kom je het verst mee.
Als je wil weten wat je samen zou moeten betalen neem jullie inkomen samen gedurend een jaar of het geen die op jullie beslastingsbrief staat samen en deel die som door 60 en dat zal ongeveer je huur zijn dat je maandelijks moet betalen.Die tip geven ze mij bij de socialewoning dienst.Pas op als er kinderen zijn of een gehandicapt dat gaat er nog van de huur af.
Ik weet nog het is nu 2 jaar geleden dat ze per kind 1000 euro van je inkomen afdeden
dus bv samen een inkomen van
18 000 euro / 60 = 300 euro huur zonder kinderen

18000 euro - 1000 euro /60 = 283 euro met 1 kind

Natuurlijk weet ik niet niet meer wat ze rekenen voor een kind of iemand die tenlaste is.
Ik woon niet meer in een sociale woning.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”