huwelijkstelsel gemeenschap goederen. kan ik alleen bouwen ?

Smelleken
Topic Starter

huwelijkstelsel gemeenschap goederen. kan ik alleen bouwen ?

#1 , 18 mei 2013 20:25

Wij zijn bijna 35 jaar gehuwd met contract” gemeenschap van goederen”. Mijn echtgenote heeft nooit zelf een inkomen gehad. Zelf heb ik niet stil gezeten . In feite heb ik alleen maar gewerkt en we hebben het financieel niet slecht. Ik heb zelf, persoonlijk, na mijn normale dagtaak een paar woningen gebouwd. Dit voor onszelf als voor de kinderen. Nu zou ik willen investeren in een woning maar madam wil niet meer mee doen. Ze heeft het goed genoeg en vind dat zij , amper 55, genoeg gewerkt heeft ???
Op welke wettelijke mannier kan ik zelf een woning bouwen die mijn eigendom is. Of moet ik eerst scheiden vooraleer ik dit kan doen .
Ik heb eigen geld komende uit mijn erfenis en dit geld is volgens het huwelijkscontract alleen van mij. Van mij hoeft scheiden niet echt maar ik ben het beu dat, indien het toch ooit mocht gebeuren, madam de helft kan opeisen van alles wat wij hebben. Daarom zou ik als kroon op het werk nog 3 appartementen willen bouwen om eindelijk ook eens te kunnen genieten.

bij voorbaat dank.
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 mei 2013 08:57

Mijn echtgenote heeft nooit zelf een inkomen gehad

Desondanks is alles wat jij in die 35 jaar hebt verdiend van u beiden. Inkomsten uit loon , huur en derg. zijn gemeenschappelijk.
U kan en mag met eigen gelden uit erfenis een onroerend goed verwerven , dat dan uw persoonlijke eigendom is. U kan zo iets in de akte laten vastleggen. Indien u dat goed dan verhuurt , zijn die huurinkomsten dan wel weer gemeenschappelijk. Wanneer u echter gelden van de gemeenschap gebruikt om zo'n woning te verwerven , dient ooit de afrekening daarvan te gebeuren. Zij heeft sowieso de helft van hetgeen jullie bezitten , zij hoeft niets op te eisen.
Uit uw opmerkingen zie ik een zekere bitterheid. Ik denk dat u stilaan de 60 jaar gaat naderen. Wel , u wilt nog actief zijn, geen probleem. Maar vele anderen willen het stilaan kalmer gaan doen. Zij zijn tevreden met hetgeen ze hebben bereikt. Begrijp uw vrouw daarin. Denk nu reeds aan genieten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Smelleken
Topic Starter

#3 , 19 mei 2013 13:28

Beste Wanton,
Ik ben 55. En inderdaad ik begin meer en meer bitterheid te voelen. Van mij mag iemand zijn leven aan sport en de kunst wijdende en 's avonds op zijn gat blijven zitten. Ik heb daar geen probleem mee. Ik heb er wel een probleem mee als je na een ganse dag gewerkt te hebben thuis komt en indien dit na 18 uur is je koud kan eten. Als je het warm wil dat je dit dan zelf kan opwarmen omdat dan het journaal, sportuitzending of Thuis bezig is. Ik heb er dan wel problemen mee dat ze dan van je zweet wel willen profiteren. Als er niets anders opzit dan zal de boel verkocht worden, alhoewel ik erg gehecht ben aan mijn huis dat waarschijnlijk zo duur zal verkocht worden dat ik er een deel van mijn andere bezittingen zal moeten voor afstaan. Ik heb er ook probleem mee dat ik voor de rest van mijn leven zal moeten betalen voor iemand die steeds geweigerd heeft om gaan te werken. En ja er zijn nu eenmaal mensen als ik , die genieten van hun werk.

Reclame

Creatief

#4 , 19 mei 2013 14:22

Off-topic, ...
Ik denk eerder dat je vrouw wil aangeven dat het genoeg is geweest. Ze heeft voldoende uren op je gewacht met eten. Op een gegeven moment loopt die emmer ook over.
Fijn dat je je nog zo energiek voelt om iets extra's te presteren na je uren, maar niet iedereen heeft daar nog behoefte aan. Hier heb ik ook geknipt in het bijklussen. Op een gegeven moment moet je kunnen zeggen: "Ik ben tevreden. Laat er ons 'samen' van genieten."
Van elkaar houden impliceert immers ook dat je elk wat water bij de wijn moet doen en niet steeds aan het touwtje moet blijven trekken om een ander mee te sleuren in het hebben van ... Ik zou het ook prijs stellen dat mijn wederhelft op tijd thuis is en iets bijdraagt aan een gezellige huissfeer.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”