Kan iemand het huis uitgezet worden zonder ondersteuning?

Smith
Topic Starter

Kan iemand het huis uitgezet worden zonder ondersteuning?

#1 , 16 mei 2013 20:39

Beste forum,

Ik woon in een gezin van 6 personen. Nu is het zo dat mijn oudste broer 30 jaar is en nog steeds thuis woont. De situatie is niet langer houdbaar door zijn toch wel zeer aparte levenswijze/gedrag. We zijn het er allen over eens dat het beter is dat hij het huis verlaat. Zowel voor ons als voor hem. Mijn ouders zitten echter met een probleem. Vooral mijn moeder beweert dat het niet mogelijk is hem het huis uit te zetten. Ze denkt dat ze verplicht hem te onderhouden zolang hij geen inkomen heeft. Ik vind dit zeer merkwaardig. Zo kan iedereen die wil zijn/haar hele leven lang leven op kosten van de ouders? De persoon in kwestie is 30 jaar, geen student, niet in opleiding en ingeschreven als werkloze bij de vdab. Hij zit in zijn wachttijd tot januari 2014. Kunnen mijn ouders hem het huis uitzetten zonder dat ze hem moeten onderhouden?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 mei 2013 20:51

Ja dat kunnen ze. Ze zullen hiertoe echter de correcte stappen dienen te volgen:

- hem middels een aangetekend schrijven (dient voor ouders als bewijs dat ze hem hiervan op de hoogte hebben gebracht) laten weten dat zijn verblijf ter bede in de familiewoning wordt opgezegd. Dat indien hij niet vrijwillig verhuist tegen bv 1 augustus, het lokale vredegerecht zal ingeschakeld worden om hem middels een gerechtsdeurwaarder te laten uitzetten.

- bij geen aanstalten maken van verhuis eind juli effectief (bij voorkeur middels advocaat, dat maakt glashelder dat het ernst is) effectief geding opstarten en op de rol laten plaatsen.

Dat is hard, maar soms is het kiezen tussen dit of een gezin helemaal om zeep helpen.

Ouders hebben geen onderhoudsplicht op die leeftijd.

Smith
Topic Starter

#3 , 16 mei 2013 20:55

Ok, bedankt voor deze nuttige informatie.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2013 22:29

Uw oudste broer kan wel voor zijn eigen inkomen instaan.
Werk zoeken misschien?
Langs het OCMW gaan en langs de VDAB ... om daar met de sociale diensten te gaan praten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”