Beste,
Ik ben bijna 3 jaar uit elkaar met mijn man, en ondertussen gescheiden met EOT.
We hebben 2 kinderen, een dochter van 4 en een zoon van 6 jaar.
Sinds we uit elkaar zijn gaan de kindjes enkel in het weekend naar hun papa (omdat die dat zo wou), ze gaan dan 1 nacht en 1 dag. Elke weekend. We hebben altijd heel goed overeen gekomen of het een vrijdagavond of zaterdagavond was. Soms mochten ze al eens een gans weekend gaan.
We hadden dus via EOT co-ouderschap met bovenstaande regeling.
Mijn ex-man wou dit zo omdat hij geen behoefte had om de kinderen meer te zien en omdat hij in de bouw werkt en alle dagen om 5u vertrekt en meestal om 18u thuis is, of later.
We waren dan overeen gekomen dat het kindergeld voor mij was + 300 euro onderhoudsgeld voor de kindjes. Kindjes staan dus ook op mijn adres.
Nu heeft mijn ex-man een meisje leren kennen van 20 jaar die nog aan het studeren is, hij heeft haar dan bij in huis genomen (zelf is hij 34) en nu wil hij co-ouderschap week/week regeling.
Hij wil dan geen onderhoudsgeld meer voor de kindjes aan mij betalen, hij wil de helft van het kindergeld, 1 kind bij hem ingeschreven. Dus echt alles 50/50.
Dat maakt wel dat ik in één keer 450 euro minder inkomsten heb + dat mijn loon ook zal zakken als ik maar 1 kind ten laste heb.
Mijn netto inkomen (van een fulltime job) is momenteel 1500 euro met 2 kinderen ten laste. Ik ben bijzonder bang dat ik niet meer zal rond komen dan. Want ik moet nog steeds kledij enzo kopen voor de kinderen, wel minder omdat ze maar week om week bij mij zijn. Ik heb nog steeds de zelfde energiefacturen en moet 625 euro huishuur betalen exclusief kosten.
Mijn ex-man zijn nettoloon bedraagt iets van een 1900 euro vermoed ik (+ dat hij veel zwart geld heeft omdat hij lange dagen werkt in de bouw).
Het is dan ook de bedoeling dat zijn nieuwe vriendin zich over de kinderen ontfermt, aangezien hij lange dagen werkt.
Kan hij dit zomaar verkrijgen? Moet ik met zijn voorstel akkoord gaan? Hebben jullie raad of tips voor mij?
Alvast bedankt!
Ester