volmacht/bewindvoering

Killian
Topic Starter

volmacht/bewindvoering

#1 , 07 jan 2013 10:51

Hoi.

Even uitleggen want het is een rare situatie .

Ik was 3 jaar oud toen ik mijn vader verloor .
Moeder hetrouwd met andere kinderloze man .
Stiefvader heeft mij nooit geadopteerd .

Vandaag de dag is moeder oud , naar mijn mening niet echt 100 % meer bij verstand maar ook niet echt dementerende .
Moeder heeft geen levensvreugde meer en ik heb de indruk dat ze snel achteruit gaat .
Ik heb natuurlijk graag dat ze nog lang blijft leven , maar zie ze echt wel snel achteruitgaan en geen levensvreugde meer hebben .
Dit brengt mij natuurlijk bij de vraag wat er nu verder gaat gebeuren financieel .
Stiefvader heeft altijd haar gelden beheerd maar zo beheerd dat hij er steeds profijt uit haalt wanneer moeder sterft.
Zo heb ik vanalle bewijzen gevonden ( bankuittreksels ) waarop duidelijk is dat hij zijn inkomen spaart op een rekening op zijn naam .
Tevens heeft moeder twee eigendommen die ze verhuurt en ook deze gelden zijn na verloop van tijd steeds op zijn rekening gestort geweest , voorheen liet hij ze in zijn hand betalen en verdween het geld dus.
Pensioen van moeder gaat hij persoonlijk casch afhalen en een deel daarvan verdwijnt blijkbaar hier geeft hij zelfs een familielid van hem wekelijks 50 euro van .
De reden dat we er zeker van zijn dat hij zijn rekeningen aanvult met inkomsten van moeder bewijzen dat er één gezamelijke rtekening is waar bitter weinig opstaat .
De rekeningen van hem staan grote bedragen op , ondanks dat hij een zeer klein pensioen heeft en ook zelf nog bezittingen heeft die hij niet verhuurt.
Het valt ook op dat hij niets anders doet als naar de bank rijden nu moeder slecht is .
Ik ben van dit alles zeker aangezien ze hem in het verleden al eens gestraft hebben voor gelden te versluizen van erfgenamen enz .
Moeder heeft ook bijna nooit geld waarover ze zelf kan beschikken .

Maar nu mijn vraag .

Kan ik indien mijn moeder hiervoor tekent , mij volmacht geven over die gezamelijke rekening , of moet stiefvader hier ook voor tekenen ?
Ik neem aan dat ik dit niet kan verkrijgen voor rekeningen op zijn naam , of kan dit wel aangezien ze getrouwd zijn met het stelsel gemeenschap van aanwinsten.

Indien moeder komt te sterven , kan ik dan een bewinvoering aanvragen voor stiefvader ?
Dit om te vermijden dat hij alle gelden zal wegsluizen of uitgeven aan zijn familie ?
Het ergste vind ik dat die man nog het vruchtgebruik zal hebben over de bezittingen van mijn moeder .

Laatste vraagje nog .
Ik denk niet dat dit het geval zal zijn , maar heb het eens horen vertellen .

Ik was 3 jaar toen moeder hertrouwd is .
Vandag zijn we 60 jaar verder .
Word ik dan niet automatisch gezien als een geadopteerd kind van hem ?

Toch bedankt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jan 2013 14:55

Om volmacht te krijgen op een gezamenlijke rekening , moet dat van beide titularissen komen. Jij kan wel vragen op het vredegerecht om zelf als bewindvoerder op te treden van uw moeder. Als uw moeder overleden is , kan u vragen om een verantwoording van de door hem afgehaalde gelden. En vergelijkingen maken met zijn uitgaven. Bovendien , als er geen huwelijkscontract is , wordt alles aanzien als gezamenlijk. Dus , ook hetgeen op zijn naam staat is voor de helft van moeder. Idem met de huurgelden van de eigendom van moeder , die zijn dan ook gemeenschap. Wat u mi. zeker moet doen , bij eventueel overlijden van moeder : uw deel van de roerende goederen (geld) op uw naam zetten, zodat hij er geen toegaang toe heeft.
Moeder kan ook via testament bepalen dat haar echtgenoot slechts de zgn. abstracte reserve erft , zijnde het vruchtgebruik van de helft van haar deel , met daarin begrepen het vruchtgebruik op de gezinswoning. Dit heeft tot gevolg dat u al zeker een deel van uw moeder erft in volle eigendom . bespreek dit eens concreet met uw notaris.
U bent niet geadopteerd ,dwz. dat u niet van hem erft tenzij hij dat in een testament zo stelt. Indien u erft , is dat wel aan tarief 'rechte lijn' als kind van zijn echtgenote , die (waarschijnlijk) vele jaren door hem bent opgevoed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”