welke rechten heeft vriendin?

Zawpens
Topic Starter

welke rechten heeft vriendin?

#1 , 16 jul 2012 18:06

Sinds een 10-tal jaar heb ik een vriendin gehad. Deze is het laatste jaar vreemd gedrag gaan vertonen. Zij bleef geregeld bij vriendinnen slapen.
In april 2012 heeft ze gezegd dat ze niet langer meer bij mij wilde blijven. Zij is vertrokken naar een nieuwe vriend van haar.
Begin mei stond ze weer op de stoep bij mij. Ze kon nergens naar toe, haar nieuwe vriend heeft had haar op straat gezet en bij haar (zogenaamde) vriendinnen kon ze niet meer terecht.
Uit medelijden heb ik haar binnen gelaten en haar duidelijk gemaakt dat dit voor beperkte tijd was. Zij moest zelf zorgen voor andere huisvestiging enwel op korte termijn. Dit ben ik haar elke dag blijven zeggen. Ik heb haar 14 dagen geleden gezegd dat zij voor einde juli vertrokken moest zijn met medeneming van datgene wat van haar was en is.
Ik ben weduwnaar, het huis staat op mijn naam, kinderen zijn het huis uit. Ik heb zelf altijd alle rekeningen betaald, mijn vriendin heeft slecht € 600 aan inkomen.
Vraag:
Kan ik mijn ex-vriendin zomaar op straat zetten of heeft zij ook nog bepaalde rechten???
Wie weet raad ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jul 2012 18:15

Indien het huis van u is en u heeft met betrokkene geen geregistreerde relatie ( di. gehuwd of wettelijk samenwonend) heeft zij geen rechten in het huis. U kan haar ten allen tijde uit huis zetten. Indien u haar voldoende tijd geeft , is dat goed. Indien zij weigert te verhuizen , kan u haar via de vrederechter doen vertrekken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zawpens
Topic Starter

#3 , 16 jul 2012 19:09

Indien het huis van u is en u heeft met betrokkene geen geregistreerde relatie ( di. gehuwd of wettelijk samenwonend) heeft zij geen rechten in het huis. U kan haar ten allen tijde uit huis zetten. Indien u haar voldoende tijd geeft , is dat goed. Indien zij weigert te verhuizen , kan u haar via de vrederechter doen vertrekken.
Wij hebben geen geregistreerde relatie.
Kan ik ook niet in het weekend als toch weg is, nieuwe sloten op de deur zetten, zodat ze vanzelf niet binnenkomt ?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jul 2012 19:39

Kan ik ook niet in het weekend als toch weg is, nieuwe sloten op de deur zetten, zodat ze vanzelf niet binnenkomt ?
Enkel indien ze niet officieel op uw adres is gedomicilieerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 16 jul 2012 20:02

In uw geval kan U haar na een bepaalde tijd de toegang tot de woning ontzeggen.
Toet-anch-Amon

Zawpens
Topic Starter

#6 , 16 jul 2012 21:04

Enkel indien ze niet officieel op uw adres is gedomicilieerd.
In uw geval kan U haar na een bepaalde tijd de toegang tot de woning ontzeggen.

Uiteraard is wel gedomicilieerd op mijn adres.
Wat wordt bedoeld met een bepaalde tijd ?

duma

#7 , 17 jul 2012 10:22

Indien zij gedomicilieerd is op uw adres telt het bovenstaande niet.

U mag de sloten dus zeker niet zomaar veranderen.

Zie wantons eerste antwoord.

wanton

#8 , 17 jul 2012 12:02

Bepaalde tijd :u moet haar een zekere tijd gunnen om zelf initiatief te nemen en een andere verblijfplaats te zoeken.
Toet-anch-Amon

Turaki

#9 , 17 jul 2012 14:40

Bepaalde tijd :u moet haar een zekere tijd gunnen om zelf initiatief te nemen en een andere verblijfplaats te zoeken.
En indien ze dan niet wil vertrekken, zal u bij de vrederechter langs moeten om haar buiten te zetten.

Zawpens
Topic Starter

#10 , 17 jul 2012 16:09

Tja ik ben misschien een zaag maar bepaalde tijd of zekere tijd, hoelang is dit?
In mijn geval ben ik nu al 2 maanden aan het zeggen, einde oefening. Of zijn 2 maanden in dit geval tekort, zij is immers vertrokken en weggeweest.

duma

#11 , 17 jul 2012 16:11

Heeft u schriftelijk bewijs dat u haar gevraagd hebt te vertrekken?
Vermoedelijk niet.

U zal moeten beginnen met haar schriftelijk, via AS, te vragen zo snel mogelijk uw woning te verlaten.

Turaki

#12 , 17 jul 2012 16:12

U zal ze eerst via AS moeten aanmanen om te vertrekken (ja, u moet een aangetekende brief naar uw eigen adres sturen, kwestie van te bewijzen dat u haar gevraagd heeft te vertrekken), en ze daarin minstens een maand geven. Pas dan kan u verdere stappen nemen (dus naar de vrederechter).

Zawpens
Topic Starter

#13 , 17 jul 2012 18:11

U zal ze eerst via AS moeten aanmanen om te vertrekken (ja, u moet een aangetekende brief naar uw eigen adres sturen, kwestie van te bewijzen dat u haar gevraagd heeft te vertrekken), en ze daarin minstens een maand geven. Pas dan kan u verdere stappen nemen (dus naar de vrederechter).
Toen zij teruggekomen is op 17 april heb ik haar in aanwezigheid van mijn broer gemaand om zo snel mogelijk voor andere huisvesting te zorgen en te vertrekken. Ook toe de datum 31 juli door mij aan haar is doorgegeven was mijn broer aanwezig.
Is dit niet toereikend als getuigenverklaring????

Turaki

#14 , 17 jul 2012 18:55

Toen zij teruggekomen is op 17 april heb ik haar in aanwezigheid van mijn broer gemaand om zo snel mogelijk voor andere huisvesting te zorgen en te vertrekken. Ook toe de datum 31 juli door mij aan haar is doorgegeven was mijn broer aanwezig.
Stuur haar dan alsnog een AS waarin u verwijst naar bovenstaand gesprek. Dan heeft u toch iets op papier.

Zawpens
Topic Starter

#15 , 17 jul 2012 20:17

Stuur haar dan alsnog een AS waarin u verwijst naar bovenstaand gesprek. Dan heeft u toch iets op papier.

Oké zal ik doen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”