Schuldloze echtscheiding

Piepelots
Topic Starter

Schuldloze echtscheiding

#1 , 01 aug 2007 16:04

Vanaf 1 september zou de schuldloze echtscheiding in voegen gaan.
Ik ben sinds 1 juni weg bij mijn man. Op 13 juni zijn we voor de vrederechter verschenen.
Blijkbaar kan je al na een half jaar apart wonen mits onderlinge toestemming scheiding. Wil dit zeggen dat we vanaf 13 november de echtscheiding kunnen aanvragen of geld dit effectief pas een half jaar na 1 september?

Ook vernam ik iets dat laten vaststellen van overspel niet meer geld als schuld voor echtscheiding. Het kan nu wel een echscheiding versnellen, als ik het goed voorheb? Stel dat ik mijn via deurwaarder overspel laat vaststellen, is mijn (ex)man dan nog steeds gedoemd de volledig procedure te betalen of vervalt dit ook?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 aug 2007 19:37

Zie in Belgisch Staatsblad 7 juni 2007 : 27 APRIL 2007. - Wet betreffende de hervorming van de echtscheiding.

Enerzijds heft voornoemde wet de artikelen 275 en 276 Burgerlijk Wetboek(=B.W.) op inzake echtscheiding door onderlinge toestemming.Anderzijds voert deze wet weder in ?Art.230.De echtgenoten kunnen door onderlinge toestemming uit de echt scheiden volgens de voorwaarden die vastgesteld zijn in deel IV,boek IV,hoofdstuk XI,afdeling 2(=art.1287-1304),van het Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.).?.Die artikelen van het Ger.W.worden door de deze wet gewijzigd.

?Art.1291bis.Indien de echtgenoten aantonen dat ze op het ogenblik waarop de vordering wordt ingediend al meer dan zes maanden feitelijk gescheiden zijn ,worden zij vrijgesteld van de verschijning waarin voorzien wordt in artikel 1294(=hernieuwen van verklaring en verzoek)...?(Ger.W.).

U kan dus nu samen echtscheiding door onderlinge toestemming aanvragen ook al woont u geen half jaar apart.Indien u niet aantoont dat u op het ogenblik waarop de vordering wordt ingediend al meer dan zes maanden feitelijk gescheiden bent dan wordt u enkel niet vrijgesteld van de verschijning waarin voorzien wordt in artikel 1294.

In artikel 229 B.W. is opgeheven : ?Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van overspel door de andere echtgenoot gepleegd.?.

?Art.1016bis.Het bewijs van overspel als grond tot echtscheiding kan worden geleverd door vaststelling bij gerechtsdeurwaarder?(Ger.W.).

Hierin vervallen de woorden ?als grond tot echtscheiding?.

De kosten worden geregeld door het nieuwe artikel 1258 Ger.W.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”