gehuwd - lening

kristelc1979
Topic Starter

gehuwd - lening

#1 , 20 jul 2007 12:06

Uit mijn vorig huwelijk heeft mijn ex mij een paar mooie schulden opgezadeld en gezien hij geen officieel adres heeft komt dit dus op mijn nek. Nu zouden mijn huidige vriend en ik graag in de toekomst een huis kopen maar voor mij is dit dus onmogelijk om een lening te krijgen. gezien we niet getrouwd zijn of wettelijk samenwonend zou hij dat perfect door hem alleen kunnen maar... voor een adoptie zouden wij eigenlijk zo snel mogelijk willen trouwen/wettelijk samenwonen.

Is er een manier dat hij toch een lening zou kunnen aangaan terwijl we getrouwd zijn en zonder dat mijn financien erbij worden betrokken?

Mercikes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jul 2007 11:35

?Art.490bis.Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderdduizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan.Dat de schuldenaar zijn onvermogen heeft bewerkt, kan worden afgeleid uit enige omstandigheid waaruit blijkt dat hij zich onvermogend heeft willen maken...?(Strafwetboek 8 juni 1867).

?De opsomming in art.490bis,is niet limitatief.Als dusdanig kan ook in aanmerking worden genomen de inschrijving op een brievenbusadres?[Cass. AR940136N,23 mei 1995(Bertinchamps t. Gemeentekrediet),TRD&I 1995,704,827].

In het wettelijk huwelijksvermogensstelsel geldt :?Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :...d) een lening aan te gaan?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan dit wettelijk huwelijksvermogensstelsel echter VERVANGEN door : ?Art.1466.Wanneer de echtgenoten bij huwelijkscontract bedingen dat zij gescheiden van goederen zullen zijn, bezit ieder van hen de bevoegdheid van beheer, genot en beschikking alleen, onverminderd de toepassing van artikel 215, ? 1; zijn inkomsten en besparingen blijven eigen goed.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”