recht op helft afgeloste hypotheek bij uitkoop

kiton
Topic Starter

recht op helft afgeloste hypotheek bij uitkoop

#1 , 04 jun 2012 19:19

Beste,

mijn ex wil mij uitkopen, wij wonen wettelijk samen, ik ben terug bij mijn ouders gaan wonen.

Ik eis het bedrag dat ik zelf in het huis heb gestoken terug + de helft van de reeds afgeloste hypotheek,
hij gaat wel akkoord met het 1ste bedrag maar de rest wil hij niet betalen.

Ik zou willen weten of ik recht heb op de helft van de afgeloste hypotheek.

avb voor het antwoordt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
OudereJongere

#2 , 06 jun 2012 11:56

Bedoel je met "het bedrag dat je zelf in het huis gestoken hebt" het deel door jou betaald (bv van spaargeld dat je had) bij aankoop van het huis?

-Stel je kocht enkele jaren geleden samen een huis voor 200.000 EUR incl kosten. Zowel jij als je parner brengen 30.000 EUR spaargeld in (samen 60.000);- voor de rest wordt een lening van 140.000 afgesloten.
- Na een aantal jaar besluiten jullie uit elkaar te gaan. Stel dat er ondertussen 20.000 aan kapitaal afgelost is (nog 120.000 aan kapitaal open op de lening).

Als je partner je in dit geval wil uitkopen is 40.000 in dit rekenvoorbeeld een faire prijs volgens mij. Het huis van 200.000 min het nog openstaand leningbedrag van 120.000 geeft een netto-waarde van 80.000. Jouw helft daarvan is die 40.000. Let erop dat mijn berekeninswijze iets anders is. Jij berekent als volgt: de 30.000 die je betaalde + de 10.000 (de helft van de afgeloste hypotheek). Da's hetzelfde als mijn standaard berekening, echter enkel in dit geval. Dit omdat we ervan uitgingen dat je huis nu evenveel waard is als toen je het kocht! ALs je huis nu meer waard is heb je recht op wat méér (de helft van de meerwaarde), is het huis minder waard dan vind ik het niet meer dan fair dat je de helft van de minderwaarde slikt. Jullie laten het daarom best schatten (door een onafhankelijk schatter - geen immo-verkoper)

Dit gezegd zijnde: als je partner enkel je originele inbreng wil vergoeden en niet daarnaast ook de helft van het afbetaalde kapitaal dan probeert hij er wat mij betreft gemakkelijk onderuit te komen hoor. Zelfs al was je tijdens het partnerschap huisvrouw (en betaalde je niet rechtstreeks mee) dan nog heb je recht op de helft van de netto-waarde.

Dit natuurlijk ervan uitgaande dat het huis elk voor de helft op jullie naam staat natuurlijk.

kiton
Topic Starter

#3 , 06 jun 2012 14:32

alvast bedankt voor de reaktie.

voor alle duidelijkheid:
we zijn samen eigenaar van het app. 50/50
3j geleden gekocht voor 220.000 kosten incl.
Lening aangegaan van 140.000
elk eigen spaargeld van 40.000
nog openstaand leningbedrag 127.000
dan kom ik op een bedrag van 46.500

we hebben elk al 15.228 afbetaald aan de lening, als ik die 3j maandelijkse aflossing optel
heeft u daar een verklaring voor :?:

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2012 14:51

Aangezien U beide 50% van het appartement bezit en de initiële inbreng gelijk was, is het irrelevant welke kosten er gedaan zijn. Indien Uw appartement vandaag op de markt zou verkocht worden aan prijs X, dan zou er X-127.000 overblijven. (Kosten voor aflossen en opheffen hypotheek buiten beschouwing gelaten.) U heeft recht op de helft van dit bedrag. Maw, U dient te kijken naar de huidige marktwaarde van het appartement.

Stel bijvoorbeeld dat de verkoopprijs vandaag 200.000 zou zijn, dan heeft U slechts recht op (200.000-127.000)/2 = 36.500, hoewel dit zelfs minder is dan Uw initiële inbreng. Aan de andere kant, stel dat het appartement voor 300.000 zou verkocht kunnen worden, dan heeft U recht op (300.000-127.000)/2 = 86.500, wat beduidend meer is dan U tot nu toe heeft ingebracht.

OudereJongere

#5 , 06 jun 2012 16:19

Volgens je cijfers heb je samen met je parner tot nu toe 13.000 aan kapitaal afgelost (140.000-127.000). De 15.229 die je elk betaalde (30.458 totaal) is waarschijnlijk de som van de maandelijkse afbetalingen. Die afbetalingen bestaan uit een deel kapitaal (oorspronkelijk leningsbedrag dat je elke maand een beetje terugbetaalt) en een deel intrest (de vergoeding of "huur" die je betaalt voor het geld dat je leent van de bank). Die intrest ben je altijd "kwijt".

Je berekening waarbij je op 46.500 uitkomt klopt dus, maar enkel als het appartement nu voor 220.000 kan verkocht worden. Da's misschien mogelijk maar helemaal niet zeker.

Lanox' berekeningen tonen aan wat het effect is als de verkoopwaarde iets onder je totaalprijs ligt (klein verlies) of als de verkoopwaarde flink hoger ligt (flinke meerwaarde). Jammer genoeg vind ik het eerste scenario het meest waarschijnlijke - vooral als het een nieuw appartement (onder BTW verkocht) is. De kosten die jullie 3 jaar geleden maakten voegen immers niets to aan de waarde van het appartement en de waardestijging op 3 jaar is waarschijnlijk beperkt. Maar opnieuw: meer- of minderwaarde zijn speculaties, alles hangt af van de huidige waarde op de markt.

kiton
Topic Starter

#6 , 06 jun 2012 22:24

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik weet nu wat me te doen staat!

mapleleiah

#7 , 08 jun 2012 11:52

Toch even aanvullen dat het bedrag waar u recht op hebt relatief is als de andere partij niet akkoord wil gaan. Als uw ex niet akkoord gaat, komt er een rechtzaak van met eventueel een openbare verkoop ...

Ik bevond mij tot voor kort in deze situatie. We gingen uit elkaar en ex wou de woning houden maar wou mij NIETS uitbetalen. Hij wou in eerste instantie ook niet verkopen. Na 3 jaar procederen heb ik uiteindelijk van mijn investering van meer dan 30 000 euro (afbetalingen en persoonlijke inbreng) NIETS teruggezien. Het enige wat ik heb kunnen bereiken is dat de andere partij ook de woning niet heeft kunnen houden ... die is verkocht geweest.

Ik hoop voor u dat u er uitraakt zonder rechtbank en dat u relatief snel van deze situatie af kunt zijn.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

kiton
Topic Starter

#8 , 08 jun 2012 19:53

@Lenny, wat erg voor u....zal maar op zijn aanbod ingaan om toch nog iets te kunnen terugzien van mijn geld!

mapleleiah

#9 , 09 jun 2012 01:43

Kiton, mijn bericht is niet bedoeld om u te doen opgeven! Ik heb ook gevochten ... Had ik toegegeven, dan had ik nu ook niets maar dan had hij gratis een huis gekregen ...

Probeer verder te onderhandelen over een extra bedrag voor u op basis van wat de andere forumgebruiker hierboven berekend hebben. Haal er desnoods een schatter bij om te laten berekenen wat de woning nu waard zou kunnen zijn. Ik zie niet in waarom de woning in waarde zou GEDAALD zijn ... woningprijzen zijn de laatste jaren alleen maar gestegen.

Hoe graag wil hij dat huis? Is hij bereid te riskeren dat het tot een verplichte verkoop komt? Als hij dat huis echt wil houden, zou ik daarvan profiteren om een hoger bedrag te eisen. Als u de indruk hebt dat hij u in het zak wil zetten, zou ik niet aarzelen om de woning te laten verkopen ... Dat kan wel even aanslepen en houdt gerechts- en advocaatkosten in.

En dit mag hierboven hard klinken, maar ik heb genoeg van verhalen van personen (zowel man als vrouw) die hun ex willen oplichten bij de verdeling van eigendommen ... U hebt recht op een eerlijk deel van dat appartement!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”