Gevolgen domicilie (bij feitelijk samenwonen)

Fré
Topic Starter

Gevolgen domicilie (bij feitelijk samenwonen)

#1 , 29 nov 2011 09:50

Goede morgen,

Ik schets even de situatie:
- Mijn vriendin en ik gaan begin volgend jaar feitelijk samenwonen in het huis waar ik nu met mijn moeder woon, mijn moeder verhuist naar een andere woning.
- We hebben beiden een job
- Momenteel woon ik nog thuis bij mijn moeder die een werkloosheidsuitkering ontvangt
- Mijn vriendin woont ook nog thuis, haar moeder ontvangt een werkloosheidsuitkering en haar vader is zelfstandige
- Zij werkt dicht bij waar ze nu woont, wanneer ze verhuist zal ze dus een flink wat grotere afstand moeten afleggen

Nu is mijn vraag: wat zijn de gevolgen wanneer haar domicilie verandert naar ons toekomstig adres?
Ik bedoel wat is het effect op:
1) De uitkering van haar moeder
2) De vergoedingen die ze ontvangt voor woon-werk
3) De uitkering die ze zou ontvangen mocht ze opeens werkloos worden
4) Enige vergoedingen/belastingen voor haar of mij wanneer ze eventueel voor kortere tijd werkloos zou worden (ze heeft nog geen vast contract bij haar huidige werkgever)
5) Nog andere zaken?

Alvast hartelijk bedankt voor de informatie!
Laatst gewijzigd door Fré op 29 nov 2011 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 nov 2011 09:52

Domiciliefraude is strafbaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2011 11:36

Ambtelijke schrapping op een adres.
Niet meer ontvangen van officiële documenten zoals belastingbrief, dagvaardingen via deurwaarder enz enz
Niet meer in regel met SIS kaart
Indien een auto. Inschrijvingsboekje niet meer in regel...met als gevolg... na verloop van tijd keuring niet in regel dus wettelijk niet meer verzekerd.
Verder bij overtreding beschouwd als niet inwoner dus als buitenlander ..wil zeggen onmiddellijke betaling en consignatie.
Bij aantreffen op ander adres - wordt men beschouwd als 'kraker, inbreker, bezetter'.

Reclame

Fré
Topic Starter

#4 , 29 nov 2011 11:55

Dat is inderdaad fraude. Maar toch zou ik graag de financiële consequenties weten van het gaan samenwonen en zij dus haar domicilie verandert, maw wat er precies gebeurt met de 5 puntjes van hierboven.

j.demoor

#5 , 30 nov 2011 09:09

1) “Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Onverminderd de verschillen uit art.114 geldt “Art.115.Het minimum dagbedrag van de werkloosheidsuitkering wordt vastgesteld op :1° 31,79 euro voor de werknemer met gezinslast;2° 26,71 euro voor de alleenwonende werknemer; 3° 20,02 euro voor de samenwonende werknemer...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Voornoemde bedragen zijn te indexeren , dit is te vermenigvuldigen met 1,0278/1,0266.= 1,0212

Haar moeder wordt alleenwonende in plaats van samenwonende.

2) De woon-werkvergoedingen zijn functie van de afstand woonst-werkplaats
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Fré
Topic Starter

#6 , 30 nov 2011 16:59

Bedankt J. Ik bedrijp wel niet hoe het komt dat haar moeder nu alleens alleenwonende wordt in plaats van samenwonende?
Oude situatie: moeder met invaliditeitsuitkering + zelfstandige vader + loontrekkende dochter verandert nu toch naar moeder met invaliditeitsuitkering + zelfstandige vader? Dus toch niet alleenwonende?

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 nov 2011 17:50

Bedankt J. Ik bedrijp wel niet hoe het komt dat haar moeder nu alleens alleenwonende wordt in plaats van samenwonende?
Oude situatie: moeder met invaliditeitsuitkering + zelfstandige vader + loontrekkende dochter verandert nu toch naar moeder met invaliditeitsuitkering + zelfstandige vader? Dus toch niet alleenwonende?
Er verandert niets wat het pensioen van de moeder betreft want ze wordt inderdaad geen alleenwonende.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”