samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

#46 , 21 nov 2011 20:54

Ze bedoelen hiermee dat de leeftijd op zich geen beletsel is voor wettelijk samenwonen maar dat ze geen verblijfskaart kan krijgen wegens geen 21 jaar.
En uiteraard kunt u niet in België (wettelijk) samenwonen met iemand die hier niet mag verblijven. Dat lijkt me evident en hoeft m.i. geen verdere uitleg.
In de laatste zin geven ze een mogelijke oplossing aan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#47 , 22 nov 2011 10:09

“Art.21.1. Iedere burger van de Unie heeft het recht vrij op het grondgebied van de lid-Staten te reizen en te verblijven, onder voorbehoud van de beperkingen en voorwaarden die bij de Verdragen en de bepalingen ter uitvoering daarvan zijn vastgesteld.”(25 maart 1957 Verdrag Werking Europese Unie).

“Art.40...§ 4. Iedere burger van de Unie heeft het recht gedurende meer dan drie maanden in het Rijk te verblijven indien hij de in artikel 41, eerste lid, bedoelde voorwaarde vervult en hij :1° hetzij in het Rijk werknemer of zelfstandige is of het Rijk binnenkomt om werk te zoeken, zolang hij kan bewijzen dat hij nog werk zoekt en een reële kans maakt om te worden aangesteld;2° hetzij voor zichzelf over voldoende bestaansmiddelen beschikt om te voorkomen dat hij tijdens zijn verblijf ten laste komt van het sociale bijstandsstelsel van het Rijk, en over een verzekering beschikt die de ziektekosten in het Rijk volledig dekt...Art.41.Het recht op binnenkomst wordt erkend aan de burger van de Unie op overlegging van een identiteitskaart of...”(15 december 1980 Vreemdelingenwet).

“Art.1475...§ 2. Om een verklaring van wettelijke samenwoning te kunnen afleggen, moeten beide partijen voldoen aan de volgende voorwaarden : 1° niet verbonden zijn door een huwelijk of door een andere wettelijke samenwoning; 2° bekwaam zijn om contracten aan te gaan overeenkomstig de artikelen 1123(=niet-onbekwaam) en 1124(niet-minderjarig)..”(Burgerlijk Wetboek).

Indien de gemeentelijke OVERHEID handelt in strijd met voornoemde bepalingen,wend u dan tot de gouverneur en zo nodig tot de Federale Ombudsman(Wet 950322) = http://www.federaalombudsman.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pizzaman
Topic Starter

#48 , 22 nov 2011 19:46

voor de geïnteresseerden hier: mijn broer is master in de rechten en zei me het volgende over die wet:

Het omstreden artikel is artikel 9, waarin wordt gezegd dat jullie allebei 21 jaar moeten zijn.

Tegen de wet zijn er reeds beroepen aanhangig gemaakt bij het Grondwettelijk Hof (ziet toe op naleving grondwet) die daar over zal oordelen, vraag is echter wanneer.
De Raad van State (hoogste administratief rechtscollege) heeft in haar advies op artikel 9 reeds kritiek geuit op het feit dat er een onderscheid wordt gemaakt met andere EU burgers.

MAW: het Belgisch parlement heeft weer eens een onlogische wet goedgekeurd!!!

Reclame

jojan

#49 , 23 nov 2011 08:13

Niet zo zeer onlogisch dan wel het gelijkheidsbeginsel tussen de EU burgers schendend. Maar voor uw situatie zal het nu helaas niets veranderen. Tegen dat dat rechtgezet wordt (als het Grondwettelijk Hof de wet al zou vernietigen en-of schorsen) en tegen dat er dan een nieuwe wet gestemd is en tegen dat die dan gepubliceerd is zal uw vriendin vermoedelijk de leeftijd van 21 al wel overschreden hebben. Deze wetgeving is trouwens nog maar net aangepast.
Als u de wetteksten zelf wil lezen:
"15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen." HOOFDSTUK III. - VERBLIJF VAN MEER DAN DRIE MAANDEN. (Art. 9, 9bis, 9ter, 9quater, 10, 10bis, 10ter, 11-12, 12bis, 13)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... ))#LNK0004

ook op de website van het Grondwettelijk Hof kan u zoeken naar deze wet: http://www.const-court.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

(er is vorige week nog een beroep op de rol gezet tegen artikel 9).

pizzaman
Topic Starter

#50 , 23 nov 2011 09:35

inderdaad jojo, ze zal hier toch mogen blijven hoor ze is immers student, het zal alleen wat langer duren en... tegen dan zal ze waarschijnlijk al 21 jaar zijn

thanks in ieder geval voor jullie input

eylis

#51 , 23 nov 2011 09:59

En nu stel ik mij de volgende vraag om een creatieve oplossing te vinden...
Hoe zit de wetgeving en procedure in duitsland mbt tot een wettelijke samenlevingscontract in elkaar?
Misschien kunnen jullie daar wel een wettelijk samenlevingsovereenkomst tekenen en bij de bij de notaris een samenlevingsacte laten opmaken.
Zodat ze daarna naar hier komt als je wettelijke (samenlevings)partner.
Misschien zit ik er straal naast; Maar toch even uitzoeken of de Duitse administratie een EU-vriendelijker oplossing heeft :-) ?

pizzaman
Topic Starter

#52 , 23 nov 2011 11:03

hey,

er zullen zo wie zo creatieve oplossingen zijn, het zou anders geen belgische wetgeving zijn

nu was de bedoeling hoofdzakelijk dat ik meer zou gaan verdienen door wettelijk samen te wonen, gezien ze geen enkel inkomen heeft en ik zo dan minder bedrijfsvoorheffing zou moeten betalen

heeft er iemand hiervoor misschien een oplossing? zoniet moet ik wachten tot ze 21 is over 1.5 jaar

THANKS

jojan

#53 , 23 nov 2011 11:34

Als ze bij u komt wonen als student zie ik niet in waarom u niet wettelijk zou kunnen samenwonen. Van zodra zij een verblijfsvergunning heeft kan u volgens mij perfect wettelijk gaan samenwonen. Het enige wat eigenlijk niet kan is dat u haar hier haalt in het kader van wettelijk samenwonen/gezinshereniging).

andere creatieve oplossing zie prive bericht.

pizzaman
Topic Starter

#54 , 23 nov 2011 11:36

ze hebben ons dossier naar vreemdelingenzaken gestuurd en die zullen binnen de 6 maanden moeten beslissen...

Bedankt nogmaals voor jullie hulp

fluppie14

#55 , 23 nov 2011 12:13

Beste,

Ik zit al sinds 2008 met hetzelfde probleem. Ik woon samen met iemand van de Britse nationaliteit. Om zich alleen te registeren zonder wettelijk samenwonen is haast niet te doen. Mijn vriend werkt als sinds 2008 als freelance leerkracht in Brussel. We zijn nu ook bezig om ons te registeren als wettelijk samenwonende. We moeten bewijzen dat we al zolang een koppel zijn. Hij moet bewijzen via een document van de Britse ambassade dat hij nooit getrouwd is geweest. Dit moet dan weer vertaald worden en gelegaliseerd worden. Ik moet zeggen dat het een hele rompslomp is aan administratie. Nochtans staat op de website van de Belgische overheid dat de registratie van een EU-burger veel makkelijker is. Dat dit dezelfde procedure is als een niet EU-burger. Ik moet zeggen dat ze Antwerpen dit niet echt goed toepassen.
Toen hij zich wou gaan registreren vroegen ze aan hem of hij werkt of niet. Als hij nog niet werk moet hij wel een bewijs dat hij ergens kan gaan werken. Als hij werkt moet hij een bewijs kunnen voorleggen van zijn werkgever. Maar als freelance leerkracht kan hij dit niet vragen want de school (Englisch Academy) gaat dit niet kunnen voorleggen want dit is niet zijn werkgever. Het zou beter zijn als hij ergens werk kan vinden. Maar het probleem is, dat hij zijn Nederlands nog niet goed kan. Hij wil heel graag Nederlands leren maar doordat hij gestart is met freelance leerkracht Engels heeft hij dit moeten opzeggen omdat de tijd er niet voor was. We wonen samen, het leven is niet goedkoop. Met 2 verdienen is wel aangewezen. Stel dat hij nu beslist om te stoppen met les geven en zich fulltime op zijn Nederlands richt. Weet iemand of hij hiervoor iets van inkomen van de overheid kan krijgen?????

Ik moet eerlijk zeggen dat we het op een bepaald moment ook wel hebben laten aanslepen maar dit komt omwille van het feit dat ze ons steeds verkeerde informatie doorgeven. De moed zakt dan wel in je schoenen. Hij heeft al een brief gekregen dat hij het grondgebied België moet verlaten. Ik vind het echt vreselijk en het duurt allemaal zo lang. Het is precies alsof dat die denken dat we niks anders te doen hebben.

jojan

#56 , 23 nov 2011 12:51

Hij moet als freelance leerkracht toch een inkomen van iemand krijgen? Dus kan hij toch bewijzen dat hij werkt.

pizzaman
Topic Starter

#57 , 23 nov 2011 13:02

nogmaals een bewijs dat we in een kl*te land wonen

volgens mij is de procedure van iemand die asiel wil aanvragen zelfs nog gemakkelijk dan een EU burger die zich hier wil vestigen

bovendien krijgen ze gratis eten en woonst in afwachting van een beslissing wat bij ons niet het geval is, wat een apeland zeg!!

jojan

#58 , 23 nov 2011 14:03

en gratis geneeskundige verzorging...

fluppie14

#59 , 23 nov 2011 18:57

Ja, we wonen in een kloteland. Ik denk dat we het nu gewoon op samenwonen houden en dan hopelijk lukt het allemaal. Hij moest dan die document van nooit getrouwd zijn geweest op de Britse Ambassade gaan halen. Tegen hem zeggen ze dat hij dit moet laten verlaten door een beëdigd vertaler/tolk en dan laten laten afstempelen op de dienst regularisatie in Antwerpen. Nu hebben we een brief gekregen dat hij het officieel document moet laten regulariseren in Brussel. Dus ik bellen want ik kan niet meer volgen. De bedoeling is dat we het officieel document moet laten regulariseren in Brussel en dan dat document ook nog eens laten vertalen door een vertaler/tolk en dit document moet dan geregulariseerd worden in Antwerpen. Kunnen ze dit document gewoon niet aanvaarden. Het is een officieel document van de Britse Ambassade. Waarom het zo moeilijk maken. Zo gaan er weken weer voorbij eer dat je van de ene dienst naar de andere bent geweest. Wat het geweldigste is telkens al je naar het districtshuis gaat, je iemand anders krijgt en ze zeggen ook steeds iets anders.
Ik weet dat mijn vriend niet de geweldigste is in het met alles in orde zijn maar ze maken het hem verdomd moeilijk. Ik heb soms het gevoel dat het eigenlijk een vorm van pesten is.

fluppie14

#60 , 23 nov 2011 18:59

Jouw dossier wordt naar de dienst vreemdelingenzaken gestuurd en dan kan het zelfs nog 6 maanden duren!!!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”