kosten verdeeling samenwonen

maxken
Topic Starter
Berichten: 14

kosten verdeeling samenwonen

#1 , 31 okt 2010 06:31

ik en mijn vriendin (wonen nog appart) zijn beiden gescheiden, heb huis van mijn ex overgenomen vermits lening bank . vriendin heeft nog een huis met haar ex waar hij in woont maar te koop staat. hebben het te veel betaalt en te veel geleend dus... bijleggen of niets over. we zouden event. naar mijn huis kunnen ( waar mijn ex nog tot mei 2011 woont) maar komen helemaal niet overeen van kosten verdeling. ik moet nog 13 j afbetalen en zij zit zeer krap. ik zou de lening verder afbetalen +50 % huishoudelijk geld. zij heeft kind van 12 dat bijna full-time bij haar is , mijn kids zijn iets ouder en neem nu 50% bij mij ( 1 werkt net ). Had graag gehad dat ze iets bijlegt voor gebruik huis (200€/maand) maar wil ze niet. Huis is 20 jaar en ik zou alle kosten moeten betalen van onderhoud grondbelastingen verzekering ... . Zij enkel 50 % huishoud . Als haar huis is verkocht houd ze haar afbetaling + huidige huur met kosten (verzekering, ... ) over. Wil wel iets extra doen tot haar huis is verkocht, maar zij zit toch met haar huur die weg valt ??? Ze wil wel iets geven maar moet bij notaris geschreven worden zodat ze haar geld terugkrijgt als er een breuk zou komen. Ik zie het zo: ik betaal en zij spaart of ben ik mis ? Het is misschien vrij onduidelijk maar als je een vraagje hebt graag. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 31 okt 2010 09:06

Zij beziet het waarschijnlijk zo dat ze mee zou betalen aan jouw afbetaling.
Alleen: ze maakt wèl gebruik van je huis, dus zou ze redelijkerwijze een deel HUUR moeten betalen. Wat is de normale verhuurprijs voor een gelijkaardig huis? Daarvan 50% kan alvast een basis tot overeenkomst zijn.

Tope
Berichten: 916

#3 , 31 okt 2010 09:12

De onkostenverdeling in een huishouden is vaak een heikel punt in een relatie getuige daarvan de verschillende threads over dit onderwerp op dit forum.
Uit jouw bericht begrijp ik dat jullie beiden nog maar net gescheiden zijn en al direct willen gaan samenwonen zonder de tijd te nemen alles wat te laten bezinken.
Jouw vriendin huurt een appartement waar ze met haar zoon woont.
Jij hebt ook een woonst en je zal binnenkort 50% van de tijd voor jouw kinderen zorgen.
Waarom laten jullie de LAT-relatie niet nog een tijd voortduren tot jullie zeker zijn dat jullie echt voor elkaar kiezen?
Zo krijgen jullie kinderen ook de kans aan elkaar te wennen, want kids die niet met elkaar kunnen opschieten kunnen een relatie tot een hel maken!
Misschien wil jouw vriendin wel niet in het huis wonen waar jij vroeger met je ex gewoond hebt en dat niet ingericht is naar haar smaak.
Of neemt ze alle huishoudelijke taken op zich en vindt ze dat ze ter compensatie geen 'huur' moet betalen.
De discussies over de verdeling van de leefkosten wijzen er voor mij duidelijk op dat jullie relatie nog niet stabiel genoeg is om zo'n grote stap te zetten en zeker niet wanneer er kids in het spel zijn.
Als de uitkoop van jouw huis rond is, kan je het vb alleen betrekken om het in een later stadium te verhuren.
Samen kunnen jullie dan een nieuwe woonst kiezen en inrichten en zo een nieuwe start maken.

Reclame

maxken
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 31 okt 2010 10:14

als ik het verhuur krijg ik min. 1100€. Als ze me 200€ zou geven + helft huishoud ben ik tevreden en doet zij in mijn ogen een goede deal. Als ik het verhuur en samen iets anders huur ( mag gerust wat kleiner dan mijn ob met mooie tuin 2 terrassen zijn) voor pakweg 800€ hou ik 1100 - 400 (1/2 huur) = 700 over.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”