mandaat bewindvoerder bij aanvraag euthanasie familielied/wetgeving euthanasie

chantal driesen
Topic Starter
Berichten: 8

mandaat bewindvoerder bij aanvraag euthanasie familielied/wetgeving euthanasie

#1 , 12 feb 2016 11:06

Omwille van mentale problemen kreeg mijn moeder een bewindvoerder toegewezen. Op een gegeven ogenblik vroeg zij euthanasie aan in het Woonzorgcentrum waar ze verblijft.
Kort voordien had zij dezelfde vraag gesteld in een hospitaal. Haar vraag werd niet ingewilligd omdat de behandelend geneesheer oordeelde dat zij - omwille van haar mentale toestand - handelingsonbekwaam was. Men adviseerde comfortzorg en daar kon ik me helemaal in vinden. Dit advies werd ook meegegeven aan het Woonzorgcentrum waar mijn moeder verbleef.

Na verblijf in het hospitaal werd mijn moeder opnieuw overgebracht naar het Woonzorgcentrum. Een week later krijgt ze plots wél de toestemming om zich te laten euthanaseren. Ikzelf en een nichtje verzetten ons tegen dit plan. De hoofdverpleger van haar afdeling stelt dat wij geen recht hebben om hiertegen te protesteren en dat de euthanasie zal worden voltrokken. Enkele dagen later krijgt zij een inspuiting en sterft ze.

Ik begrijp nog steeds deze gang van zaken niet en vraag me af hoe dit is kunnen gebeuren. Toen mijn moeder nog gezond was heeft zij nooit enige voorzorgen genomen i.v.m. haar levenseinde. Toen ze in het Woonzorgcentrum verbleef heeft ze nooit iets ondertekend. Ze zou dat ook niet gekund hebben omdat haar motoriek was verstoord door een TIA. Ze leed ook aan geheugenverlies en afasie waardoor ze zich moeilijk verbaal kon uitdrukken.

Zou het kunnen dat de bewindvoerder hierin is tussengekomen om de euthanasie toch te laten uitvoeren ? Is dat wettelijk mogelijk ? Klopt deze gang van zaken binnen de wettelijke procedures van euthanasie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

willyboy
Berichten: 897

#3 , 02 aug 2016 15:31

Een bewindvoerder komt niet tussen inzake de medisch wereld van zijn onder bewind staande persoon . Ook niet inzake verzorging . Hij beheerd het roerend en onroerend goed van zijn onder bewind staande persoon. In 90pr van de gevallen zal deze bewindvoerder nooit in levende lijve te zien zijn door de betrokkenen . Als toch ..dan gaat zijn bezoek 150 euro/h kosten .. Ik bedoel hiermee dat vrederechter iemand aanstelt buiten vroegere familie of kennissen .

Reclame

Terug naar “Euthanasie”