Problemen bij euthanasie aanvraag

Kyala
Topic Starter
Berichten: 5

Problemen bij euthanasie aanvraag

#1 , 09 jul 2015 18:49

Hallo,

Sinds maart heb ik een schriftelijke euthanasie aanvraag ingediend, en vervolgens doet mijn huisarts alles wat er wettelijk gedaan dient te worden.
MIjn vraag komt niet zomaar, ik heb mijn aandoening sinds 2008, en het is in die mate, date de pijnkliniek en de artsen, bevestigen dat ze niets meer kunnen doen, om de pijn weg te nemen.

Ondertussen stuit ik op problemen in het ziekenhuis, zei willen mijn familie erbij betrekken, terwijl ik niet in een ziekenhuis opgenomen, ben en ik niet wil dat mijn familie hierin wordt betrokken.

De arts waar ik het probleem mee ondervindt, eist dus dat mijn familie hierbij betrokken, wordt, zoniet hebben de gesprekken geen zin zegt hij, als ik in discussie gaat, krijg ik als antwoordt dat ik maar naar de Leif artsen moet gaan.
Ook in de pijnkliniek kreeg ik als antwoordt, dat ze niets meer kunnen doen, en dat ik voor hen op medicatie gerichte therapie alles heb gehad maar dat ik nog een kursus moet volgen, hoe om te gaan en te leven met pijn, die cursus is mijn ook voorgesteld geweest in 2011. Toen al heb ik uitgelegd dat ik wel weet waar de pijn vandaan komt en hoe ik ermee moet omgaan, na een gesprek met een psychiater wat verplicht is in een pijnkliniek toen in 2011, moest ik de cursus dan ook niet volgen, omdat ik goed begreep wat ik had, en hoe er mee om te gaane.
Twee maand geleden, bij ik bij de behandelende arts voor mijn euthanasie aanvraag, (in de pijnkliniek), voor het voldongen feit gezet, dat hij niet akkoord gaat met euthanasie, omdat ik volgens hem maar de helft van de behandeling heb gedaan, de eerste helft is medicatie, en de tweede helft de cursus. ik weiger om die cursus en hij weigert daarvoor mijn euthanasie.
Twee dagen geleden, na mijn tweede gesprek met nu dus een psychiater, die enkel moet vastellen of ik weet waarom en hoe euthanasie is zijn werk gaat, en hij dan zijn advies diend te geven, zegt hij me nu dat ik toch de cursus moet volgen in de pijnkliniek en dat ik mijn familie hierbij moet betrekken, ik weiger en ook hij zegt dan dat, ik dan maar naar de Leif-artsen moet gaan of een ander ziekenhuis zoeken.
Ik melde dit bij de ombudsdienst van het ziekenhuis, omdat de psychiater zei dat het een huisreglement was, dat de familie erbij betrokken moet worden, en dat dus niet kan weigeren, ze doen dit antwoordt de ombudsdienst omdat ze mij dus 'mens-waardig' willen behandelen, ook al is dit tegen de wet, en hoef ik mijn familie hierbij niet te betrekken.

Vandaag belde ik naar de Leif-artsen met de info van de ombudsdienst, en zei adviseren mij om bij die arts weg te gaan, en met mijn huisarts opnieuw te bespreken, om een andere arts te zoeken, nu blijkt zelf dat de pijnkliniek mijn huisarts verkeerd heeft ingelicht, en dat er met mijn aandoening geen psychiatrische evaluatie nodig is, maar een tweede advies, van een arts die de kennis van mijn ziekte kent, eventueel een Leif-arts.

Het is lang, mijn excuses daarvoor, maar voor mij is dit belangrijk, mijn huisarts is momenteel met verlof, en ik wil graag weten, voor hij terug komt, wie nu gelijk, heeft de pijnkliniek, de psychiater of de Leif-artsen.

Dank u
Kyala

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kyala
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 10 jul 2015 16:42

dit mag verwijderd worden, het is opgelost groeten

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 jul 2015 09:45

”Art.3. § 1. De arts die euthanasie toepast, pleegt geen misdrijf wanneer hij er zich van verzekerd heeft dat : - de patiënt een handelingsbekwame meerderjarige, of een handelingsbekwame ontvoogde minderjarige, of nog een oordeelsbekwame minderjarige is en bewust is op het ogenblik van zijn verzoek;- het verzoek vrijwillig, overwogen en herhaald is, en niet tot stand gekomen is als gevolg van enige externe druk; - de meerderjarige of ontvoogde minderjarige patiënt zich in een medisch uitzichtloze toestand bevindt van aanhoudend en ondraaglijk fysiek of psychisch lijden dat niet gelenigd kan worden, en dat het gevolg is van een ernstige en ongeneeslijke, door ongeval of ziekte veroorzaakte aandoening;...§ 2. Onverminderd bijkomende voorwaarden die de arts aan zijn ingrijpen wenst te verbinden, moet hij vooraf en in alle gevallen :...(lees zelf verder)”(28 MEI 2002. - Wet betreffende de euthanasie)

“...pleegt geen misdrijf wanneer...” houdt niet in dat die arts verplicht is op verzoek euthanasie toe te passen of eraan geen eigen bijkomende voorwaarden kan verbinden.

Artsen doden hun ‘kippen met gouden eieren’(Aisopos) niet. Zoek een euthanasiearts via http://www.leif.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Euthanasie”