Schuldsaldo bij euthanasie/zelfdoding

adiau
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schuldsaldo bij euthanasie/zelfdoding

#1 , 28 jan 2019 06:45

Beste,


Hoe zit het met de uitbetaling van een schuldsaldo (verzekering bij hypotheek) bij euthanasie/zelfdoding? Ik kan me ergens inbeelden dat dit uitgesloten wordt, met alle gevolgen van dien voor de overblijvende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2019 16:25

Toch niet. Euthanasie wordt op gelijke hoogte gesteld met een natuurlijk overlijden. Dus daar is al geen probleem.

De wet heeft verzekeringsmaatschappijen verplicht om ook bij zelfdoding uit te betalen, maar wel met die beperking dat de polis reeds minimum een jaar moet lopen (dit om te vermijden dat mensen met zelfmoordgedachten nog snel een SSV afsluiten voor de zelfmoord plegen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adiau
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2019 09:52

Hartelijk dank voor het heldere antwoord!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2019 11:09

Wel nog opmerken dat verzwijgen van ziektes bij het afsluiten van een SSV voor problemen kan zorgen. Dus iemand die 5 maand na het afsluiten van de SSV euthanasie vraagt, maar op moment van afsluiten van de SSV zogezegd kerngezond was, daar zal de verzekeringsmaatschappij toch eens met de wenkbrauwen fronsen en gaan nakijken of deze persoon al niet ziek was op moment van afsluiten van de SSV.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 29 jan 2019 11:56

Om die discussie te vermijden, kan je bij het afsluiten van de SSV of andere verzekering een geneeskundig onderzoek vragen.
Geen grond meer voor discussie in dat geval.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2019 13:00

Tja, dat kan, maar als je niets te verbergen hebt, is dit ook niet echt nodig he. Zelfs al zou je op het moment van afsluiten kanker hebben zonder dat je het weet, dan nog zal de verzekering achteraf moeten bewijzen dat jij dit WEL wist. Hoe gaan ze dat doen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 09 feb 2019 22:16

Beste

Toch geen twee dingen door elkaar halen.

Primo : euthanasie wordt inderdaad gelijkgesteld met natuurlijk overlijden.

secundo : een verzekeringsnemer dient altijd eerlijk en correct de (medische) vragenlijsten in te vullen op basis van dewelke een waarborg geweigerd kan worden.
Hoe de maatschappij dat kan nagaan? Elke verzekeringsnemer geeft in de vragenlijst ook toelating aan de adviserend geneesheer van de verzekeringsmaatschappij om informatie in te winnen bij de behandelende dokters.

Wees maar gerust dat artsen/ziekenhuizen/Riziv/mutualiteiten perfect zicht hebben op het medisch heden en verleden van patiënten. En gegeven de volmacht die een verzekeringsnemer ondertekent is het een koud kunstje om te bewijzen dat er eventueel gelogen werd...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Euthanasie”