Krokusvakantie en weekendregeling

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

Krokusvakantie en weekendregeling

#1 , 02 mar 2019 11:45

Hallo,

Hier ook een enorm onduidelijk vonnis!
Er staat dat papa om de 14dagen een weekend heeft met de zoon.

In het vonnis staat ook dat er afspraken zijn gemaakt voor de vakanties tot en met de paasvakantie.

De krokusvakantie is zoon bij mij. Volgend weekend is normaal weekend van papa... maar er is wel op de rechtbank gezegd dat zoon bij mij is tijdens de krokusvakantie...

Moet zoon dan naar vader? Of mag ik zoon de hele week bij me houden? Is omdat we op vakantie zouden gaan...

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 02 mar 2019 12:58

De krokusvakantie = de schoolvakantie = weekdagen. Het weekend hoort daar in principe niet bij. Dus als voor de weekendregeling, het weekend aansluitend aan de krokusvakantie voor de vader is, dan gaat de zoon op de verblijfswisseldag op weekend naar zijn papa.

kristin
Berichten: 204

#3 , 02 mar 2019 15:26

Schoolvakanties lopen steeds van maandag tem de laatste zondag van die vakantie.
Dus 1e weekend behoort niet tot de vakantie, laatste weekend wel

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 02 mar 2019 17:16

@kirstin, ik vind dat een eigenaardige redenering/stelling dat een schoolvakantie zou lopen tem de zondag. Schoolvakantie gaat immers over de dagen dat er school is. De weekends horen daar niet bij. Uit welke bron haal je jouw info?

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2019 18:04

Kijk, er is dus echt geen deftig antwoord... daarstraks contact opgenomen met iemand van politie. Die zeggen dat de vakantie loopt van de laatste dag school tot de laatste dag voor de school begint... ik word gek van al verschillende antwoorden!

Ze konden toch ook wel wat preciezer zijn in hun vonnis, zeker als de communicatie al totaal niet loopt...

kristin
Berichten: 204

#6 , 02 mar 2019 19:47

@ eylis, van de officiele site van de overheid. Krokusvakantie loopt van maandag 3 maart tem zondag 10 maart.

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/schoolvakanties

eylis
Berichten: 8837

#7 , 02 mar 2019 20:43

@Kirstin Die definitie op de site "Onderwijs Vlaanderen" is zo ruim geformuleerd omdat de leerlingen van de derde graad secundair vaak al stage lopen en men de leerlingen wil beschermen zodat de stagemeesters niet zouden eisen dat de leerlingen ook op stage zouden moeten komen tijdens de weekends voor en na de schoolvakantie. Maar voor leerlingen van het lager onderwijs en de 1e - 2e graad van het secundair is de situatie duidelijker: De schoolvakantie slaat op de schooldagen: de weekdagen. Dus poster laat de zoon op weekend gaan naar de vader. Gezien ook het feit dat de vader enkel een 14daagse weekendregeling heeft, zou dat (in het geval poster de volledige periode op vakantie vertrekt met de zoon) betekenen dat de vader die maand geen contact heeft met zijn zoon. Dat kan de bedoeling niet zijn. Ik zou het ook niet adviseren van dat zo op te lossen (zelfs al bestaat er enigszins twijfel over wat het nu eigenlijk moet zijn) want een teleeurgestelde vader die hoopte op zijn enige omgangsweekend op 14 dagen, en dan maar een maand moet wachten, zou ook de stappen kunnen ondernemen om een gelijke verblijfsregeling te vragen bij de rechtbank en die ook krijgen. En dan rest nog een kanttekening op wat de politie antwoordde op de vraag: "wat is de kroskusvakantie". Alles hangt er van af hoe de vraag was ingekleed... Als alle info gegeven is: (cfr vader heeft slechts 14daagse weekenomgangsregeling. Moeder wil de vakantie én beide aanhangende weekends erbij dus vader zal kind slechts na een maand zien.) Dan zou de aangesproken agent wellicht beamen dat de krokusvakantie over de weekdagen gaat.

Terug naar “Echtscheiding”