Afhalen kinderen

TomDec
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afhalen kinderen

#1 , 01 mar 2019 09:04

Ik ben een vader met twee kinderen (5 en 7) in co-ouderschap.
Elke vrijdag gebeurt de wissel tussen 16 en 17u.

Echter is mijn ex-vrouw nu op skireis en komt ze pas de zaterdag-avond terug. Ze zal dus de kinderen niet kunnen afhalen zoals afgesproken.
Ze liet me dit ook erg laat weten, zodat ik zelf niets meer kon regelen en eventueel zelf instaan voor de opvang van de kinderen tot ze terug was.

Ze liet me weten dat 'iemand' de kinderen zal afhalen zoals voorzien en dat deze persoon voor de kinderen zal zorgen tot ze terug is...
Ik heb er geen idee van wie dit is en waar de kinderen zullen opgevangen worden.

Nu heb ik helemaal geen zin om mijn kinderen mee te geven met de eerste wildvreemde persoon die aan mijn deur staat.
Lijkt me als ouder een beetje normaal.

Ik vroeg me af of ik dit kan maken? Gewoon zeggen dat ik mijn kinderen niet meegeef aan iemand die ik niet ken maar die gestuurd werd door mijn ex om de kinderen af te halen, terwijl zij op reis is?
En wat als ze me nu laat weten hoe die persoon heet ? Ben ik dan nog verplicht de kinderen met die persoon mee te geven ? Want op vandaag heb ik er totaal geen idee van wie mijn ex regelde om de kinderen op te vangen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2019 10:19

Ik zou mijn kinderen ook nooit laten meegaan met onbekenden.
Misschien de school verwittigen dat zij de identiteit van de afhaler vragen ( identiteitskaart ).
Of wat ik zelf prefereer : kindjes in de nabewaking laten tot u zelf ze kunt afhalen.
U vermeld zelf dat de wissel op vrijdag tussen 16 u en 17 u gebeurt. Dus een uur nabewaking is de kost niet
tov de veiligheid van de kids.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 01 mar 2019 14:21

In principe kan een ouder binnen zijn verblijfstijd de kinderen laten bijhouden door een derde persoon. Dat is een beslssing die binnen het eigen huishouden valt en waar u zich in principe niet tegen kan verzetten. Gezien het feit dat dit gaat over een verblijfswissel, de andere ouder zelf reizende is in het buitenland, zou het toch van goed ouderschap getuigen dat u op de hoogte gesteld wordt wie het is (en dat er telefoonnummers uitgewisseld kunnen worden) Stel dat er iets misloopt met de afspraak met die andere persoon, dat u minstens kan inspringen. Het duurt immers een volledige dag voordat de moeder weer in het land is. Als u de nodige info krijgt, kan u zich helemaal niet verzetten. Dat is een goede en veilige afspraak en volstrekt wettelijk.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”