Co-ouderschap akkoord

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Co-ouderschap akkoord

#1 , 27 feb 2019 13:20

Hallo,

Momenteel zijn we bezig met het opmaken van een co-ouderschap akkoord.

Ikzelf wou altijd voor bemiddeling gaan maar de andere ouder richtte zich direct tot advocaat (ondanks anders afgesproken).
Eerste verkenningsgesprek met advocaat en tegenpartij was ik uiteraard niet op aanwezig. Alvorens een procedure op te starten werd ik uitgenodigd door advocaat om samen tot een vergelijk te kunnen komen. Hier ben ik uiteraard op ingegaan.

Het gesprek voelde niet echt als een bemiddeling aan maar eerder als ik tegen de tegenpartij. Het voelde duidelijk aan dat er meer aandacht geschonken werd aan de eisen van de tegenpartij (die uiteraard zullen besproken werden op hun eerste verkenningsgesprek). Er waren punten waar we ons uiteraard in konden vinden maar ik vroeg bedenktijd en zou spoedig het voorlopig akkoord ontvangen waar ik mijn opmerkingen nog mocht laten blijken.

Nu zit het zo:

Voorlopig akkoord ontvangen via mail. Over een aantal punten ben ik het oneens en zou ik toch graag nogmaals over bemiddelen/discussiëren. Hier heb ik zowel de tegenpartij als advocaat ingelicht.
Bij de tegenpartij staat het besluit vast en deze wil niets meer aanpassen. Ik krijg één week tijd om te tekenen alvoor advocaat overgaat tot indienen verzoekschrift bij rechtbank. Van de advocaat van de tegenpartij heb ik voorlopig nog geen antwoord verkregen op mijn aangebrachte punten.

De tegenpartij laat duidelijk weten dat er geen ruimte is voor communicatie en onderling overleg. Ik vind het een beetje jammer want mijn punten die ik aanbreng zijn niet buitensporig en ik laat zelf nog ruimte om te bemiddelen hierin (deze punten hou ik voorlopig nog voor mezelf).
De tegenpartij wilt niet meer ereloon betalen als nodig en voelt zich natuurlijk sterk met een advocaat. Ik betaal dus ik bepaal komt het eig beetje over. Beetje jammer want met een bemiddelaar zouden de kosten door twee gedeeld worden waar ik natuurlijk niet moeilijk zou over gedaan hebben.

Ik wil natuurlijk niets ondertekenen waar ik mij niet goed bij voel. Ik ga dus wss de korste keren een dagvaarding krijgen en er zal naar alle waarschijnlijkheid een procedure opgestart worden...

Welke volgende stappen lijken mij het best?

Ook advocaat nemen als de tegenpartij geen bemiddeling meer wil?
Kan er tijdens de zitting in de rechtbank bemiddeling gedwongen worden? Telt ons eerste verkenningsgesprek als "bemiddeling"? Houdt een rechter rekening mee met het feit dat ik altijd en nog steeds openstond voor bemiddeling?

Bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 27 feb 2019 21:47

Trad die advocaat op als advocaat of als bemiddelaar?
Het is niet de gewoonte dat slechts één partij vooraf een individueel gesprek krijgt. In dat geval gaat het over een onderhandeling en niet over een bemiddeling. Als hij optrad als bemiddelaar, mag hij bovendien geen advocaat meer zijn in dezelfde zaak.


Je kan zeker aan de rechter opnieuw vragen om door te verwijzen naar een bemiddelaar. Het is een beetje afhankelijk van rechter tot rechter of die daar daadwerkelijk zal op ingaan.

Je doet er zeker en vast goed aan om niet te tekenen vooraleer ook jij dit een goed akkoord vindt. Een goed akkoord is niet alleen vandaag een goed akkoord, maar ook nog in de toekomst.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 27 feb 2019 23:17

Lijkt mij ook geen bemiddelaar - advocaat maar wel de advocaat van andere partij.4Indien bemiddelaar is die flink zijn boekje te buiten gegaan.
Bemiddelen wil zeggen beide partijen laten praten en dan trachten uit wat gezegd wordt te begrijpen wat er bedoeld wordt en wat er gewenst wordt.
Uit alles wat u hebt geschreven blijkt het gewoon de advocaat van tegenpartij te zijn (mijn bescheiden mening)

Bij de familierechtbank is er trouwens de bemiddelingskamer en daar kan men dan best eerst naar vragen om daar te starten.
Zeker als er kinderen bij betrokken zijn.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... erechtbank
Bij de familierechtbank is er trouwens de bemiddelingskamer en daar kan me
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013073023

Reclame

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2019 13:27

Bedankt voor de informatie.

Tot heden zijn mijn uitnodigingen tot communicatie/bemiddeling onbeantwoord gebleven.
Noch van de andere partij als de advocaat.

Ik vermoed dat de advocaat een verzoekschrift zal indienen bij de rechtbank deze week (Dit werd mij toch gezegd).

Tot een dagvaarding zal het denk ik niet komen (te duur?)?

Wat zijn mijn beste opties momenteel en wat gaat er nu gebeuren?

Ga ik een brief ontvangen van een gerechtsdeurwaarder?

Neem ik nu per direct ook een advocaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Terug naar “Echtscheiding”