Exclusief ouderlijk gezag

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

Exclusief ouderlijk gezag

#1 , 27 feb 2019 04:30

Ik heb een dringende vraag betreffende mijn twee minderjarige kinderen (12 en 10 jaar) Hun vader heeft al 7 jaar zijn omgangsrecht net uitgeoefend (heb in de loop der jaren meerdere meldingen daarvan gedaan bij de politie), waardoor ik nu naar de rechtbank ben gestapt voor exclusief ouderlijk gezag.
In 2012 en 2013 ben ik beide keren in het gelijk gesteld dat vader de omgangsregeling niet nakomt en de kinderen exclusief bij mij verblijven (dit was ivm een zaak mbt alimentatie)
Sindsdien is de situatie niet veranderd en toont vader 0, 0 interesse in zijn kinderen. Nooit.
Nu had ik vorige maand een rechtszaak hierover om de omgangsregeling af te schaffen en mij het exclusief ouderlijk gezag toe te kennen. Zijn advocaat beweerde dat zijn cliënt een zeer goede band had met zijn kids en. hen regelmatig te zien (!!!), dat ik de omgangsregeling frustreer en dat zijn cliënt omwille van het belang van de kinderen nooit melding heeft gedaan. Ik viel letterlijk van mijn stoel. Ik verzocht de rechter mijn ex op te dragen EEN foto te tonen van de afgelopen 7 jaar waar hij samen op staat met zijn kinderen.
Ik heb 7 jaar lang nog nooit mijn ex voor de deur gehad om zijn kids te zien. Sterker nog zijn laatste woorden 7 jaar geleden waren: ik hoef deze kinderen niet, ik ga nieuwe maken. Dat heeft hij waargemaakt en intussen heeft hij een behoorlijke kroost.
Mijn jongste weet niet eens hoe zijn gezicht eruit ziet, mijn oudste heeft wat laatste herinneringen waarin mijn ex en zijn nieuwe partner haar vast pakken en haar allerlei nare dingen vertellen over mij (denk aan:je moeder is een hoer etc). Beide kinderen willen geen contact meer met hem. Ze zullen vlg maand gehoord worden en dan zal de rechter zelf horen hoelang hun vader uit beeld is en wat hun gevoelens zijn.
Nu komt het: sinds de zitting bestookt ex ons met brieven dat hij de kinderen na 7 jaar zal komen ophalen volgens het nog geldende vonnis, dat hij van ze houdt, dat hij wil dat ze bij hem thuis komen etc. De kinderen zijn woedend op hem en beschouwen hem.als dood. Ze zien mijn partner (6 jaar samen) als hun vader, die er altijd voor ze was. Voor hun is hun vader gewoon een compleet vreemde man. Ze zijn woedend dat hij er nooit is geweest in hun leven.
Mijn advocaat zegt dat ik absoluut niet in moet gaan op zijn brieven omdat hij nog invloed probeert uit te oefenen op de kinderen nog snel voordat ze gehoord zullen worden.
Mijn vraag is
Wat is de kans dat de rechter door dit soort leugens heen prikt?
Wat is de kans dat de rechter de kinderen echt geloofd? Straks beweert hij dat de kinderen ook liegen!!!
Wat is de kans dat ik toch het ouderlijk gezag kan krijgen na 9 jaar vrijwillig geen contact van vader met zijn kinderen?
Hoe zal de rechter zijn plotselinge (na 9 jaar) vol zoetsappige woorden bekijken?
Hoe serieus neemt de rechter de kinderen als ze aangeven hun vader nooit meer te willen zien? Beiden geven aan weg te zullen lopen als ze ooit nog naar hem toe moeten. De oudste is behoorlijk ziek nog van haar herinneringen aan hem. De jongste heeft geen concrete herinnering maar beiden vinden hun vader zo een grote leugenaar omdat hij beweert ze wel regelmatig te zien. Ze zijn woedend dat hij hen gebruikt voor zijn leugens in deze rechtszaak. Dit al is voldoende voor hen om een afkeer te hebben van hem. Moest hij nog toegeven dat hij inderdaad zijn kinderen 7 jaar lang niet had opgezocht en daar spijt van zou hebben tot daar aan toe, maar zo geen respect hebben voor de kinderen door hen te misbruiken voor zijn leugens is erover. Voor hen is het boek dicht, ondanks hun leeftijd hakt dit er behoorlijk in bij hen.
Iemand die antwoord kan geven op mijn vragen alsjeblieft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#2 , 27 feb 2019 04:34

Ik zie een paar tikfoutje, het is 7 jaar geen contact

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 27 feb 2019 11:11

Oja ex kwam niet opdagen tijdens de zitting omdat hij zgn niet op tijd vrij had gevraagd op zijn werk...
Het was trouwens de rechter die vroeg of ik akkoord was dat de kinderen gehoord zouden worden. Ik sta daar volledig achter!

Reclame

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 27 feb 2019 11:21

Hij wil dus en het gezag niet afstaan en de geldende omgangsregeling niet afstaan. Die omgangsregeling is sinds 2011 van kracht en hij heeft er nooit gebruik van gemaakt.

Sirkii
Berichten: 5415

#5 , 27 feb 2019 11:28

Ik zou bijkomend recente evidentie verzamelen dat de omgangsregeling niet nagekomen wordt.

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 27 feb 2019 11:48

Ik zou bijkomend recente evidentie verzamelen dat de omgangsregeling niet nagekomen wordt.
Ik zal dat blijven doen, maar dat bestoken door hem nu de kinderen gehoord gaan worden, is zo opvallend na de rechtszaak en vlak voordat de kinderen bij de rechter moeten komen om hun verhaal te doen.
Hij zal natuurlijk die brieven meebrengen de volgende keer of eindelijk na meer dan 7 jaar ÉÉN melding kunnen doen tegen mij om iets in handen te hebben.
Maar zou een rechter in staat zijn zijn tactiek door te hebben?

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2019 12:06

Ik denk niet dat hij hiermee weg gaat komen, door nu je een rechtzaak hebt gestart. Hij ineens interesse in de kinderen gaat hebben. Je kinderen zijn geen speeltjes he! En betaald hij alimentatie?

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 27 feb 2019 12:20

Hij betaalt alimentatie, maar ik heb bewijzen aangeleverd dat hij over de jaren meerdere malen niet heeft betaald en ik verschillende keren een deurwaarder heb moeten inschakelen.
De rechter stelde mij deze vraag ook en mijn advocaat wees de rechter op de documenten van de deurwaarder die we bijgevoegd hadden.

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 27 feb 2019 12:22

Iemand enig idee of hij ook een valse melding tegen mij kan doen de komende weken? Dat hij niet komt naar toch een melding gaat doen?
Dan heb je straks twee meldingen tegen elkaar???

tira00
Berichten: 929

#10 , 27 feb 2019 15:49

"Nu had ik vorige maand een rechtszaak hierover om de omgangsregeling af te schaffen en mij het exclusief ouderlijk gezag toe te kennen".


Wat is jouw of de kinderen hun voordeel daarvan?
Was toch rustig als hij niet meer kwam en toch alimentatie betaald.
Ik zat in dezelfde situatie, maar geen haar op mijn hoofd dacht eraan om alles weer wakker te schudden:kinderen hebben daar zeker geen voordeel bij.

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#11 , 27 feb 2019 17:04

Spijtig genoeg is er nu geen weg meer terug en moet ik doorgaan.
Het was op aanraden van iemand zodat de kinderen en ik het definitief zouden kunnen afsluiten.
Nu is het een spel geworden voor hem.

eylis
Berichten: 8842

#12 , 27 feb 2019 17:33

Even ter informatie: de omgangsregeling per vonnis kan wel aangepast worden op basis van het feit dat de andere ouder geen gebruik maakt van zijn omgangsrecht en de regeling. Maar exclusief ouderlijk gezag wordt enkel gevonnist als er ernstige feiten zijn die dit noodzakelijk maken. Bijvoorbeeld omdat de veiligheid van de kinderen in het gedrang komt door het medezeggingsschap van het ouderlijk gezag. Dus dat ga je meer dan waarschijnlijk - niet verkrijgen.

Heeft je advocaat je dat aangeraden? Vraag hem/haar dan best op basis van welke argumenten hij/zij zal pleiten dat het ouderlijk gezag van de vader ontnomen moet worden. Voor alle duidelijkheid: liegen en bedriegen en in het algemeen slecht gedrag, is niet noodzakelijk een gegronde reden hiertoe. Er zijn meer misdadigers die het ouderlijk gezag niet ontnomen worden omdat het foute gasten zijn. .

Het lijkt me overigens een veel meer haalbare zaak om enkel te focussen op de aanpassing van de omgangsregeling. Je loopt de kans dat de tegenpartij de verdediging zal toespitsen op het feit dat u de vader zijn grondrecht (de ouderlijke autoriteit) totaal wil afnemen, met het gevaar dat u in een negatief daglicht wordt geplaatst. Focus op de omgangsregeling: dat is een haalbare én verdedigbare kaart.

JulieDekkers
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 feb 2019 18:55

Ik denk dat u wel verplicht bent om uw vonnis nu na te leven en de kinderen moet meegeven als hij er om komt. Maar geen zorgen. Vertrouw op uw kinderen. Ze zullen het hem daar niet gemakkelijk maken en de kans bestaat zeker dat het bij 1 keer blijft. Geef hen(je kinderen) mee dat ze best hun gezond verstand kunnen gebruiken en dat de waarheid in hun hart zit. (Ga niet zeggen dat vader gaat liegen, dat is inprenting en wordt ook afgestraft op de rechtbank.) en dat ze bij jou terecht kunnen met vragen, dat je hier open en eerlijk over zal zijn.
Ik wens jullie veel succes op de rechtbank. Mijn beste wensen.

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 feb 2019 19:10

Ik ben geen advocaat. Maar ik zou de kinderen niet meegeven. Hij heeft er jaren niet naar omgekeken en nu dat er een rechtzaak aankomt, zou hij de kinderen zogezegd wel willen zien. Kinderen zijn geen speelgoed he! En ja, er is een vonnis. Maar als de vader zich er al jaren niet meer heeft aan gehouden, zou ik de kinderen nu ook niet meegeven. Een rechter gaat dit zeker begrijpen!

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#15 , 27 feb 2019 19:43

De kinderen willen absoluut niet mee. Het is een compleet vreemde voor ze. De jongste was nog net geen twee jaar. Ik ken hem niet eens meer. Ik weet niet wat hij de afgelopen 8 jaar heeft uitgespookt in zijn leven, ik zet niks op het spel door ze na 8 jaar ineens mee te geven. Ik zou daarmee het vertrouwen van de kinderen ernstig schaden.

Terug naar “Echtscheiding”