vaderschapsbetwisting

sally1507
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vaderschapsbetwisting

#1 , 01 feb 2019 11:57

Iemand die me kan helpen met onderstaande?

Ik heb een relatie gehad van 10 jaar waarin mijn partner toen een paar keer mij verlaten heeft voor een ander ... In 1 van die relatiebreuken van een half jaar ben ik zwanger geraakt van mijn dochtertje maar de relatie met de biologische papa had geen schijn van kans om te slagen. Deze weet ook van het bestaan van mijn dochtertje maar heeft geen enkele intresse in het kindje. Mijn partner die me echter verlaten had had spijt van zijn beslissing en vroeg me om hem nog een kans te geven ondanks het feit dat hij wist dat ik toen zwanger was ... Wijzelf konden geen kinderen krijgen hebben dit meermaals geprobeerd via IVF maar dit lukte niet en hij zag dit als de kans om toch een kindje te hebben. Hij heeft deze erkend van bij de geboorte ... Mijn ex partner heeft een transportbedrijf en is daarom niet veel thuis waardoor ik eigenlijk altijd alleen heb ingestaan voor de opvoeding en verzorging van ons kindje. Mijn dochtertje is ondertussen 4.5 jaar en in die periode heeft hij meermaals mij bedrogen ... Ook heeft hij van de 1 op andere dag ons verlaten gedurende een periode van 1.5 jaar om bij een ex te zijn van hem. In die periode heeft hij helemaal niet omgekeken naar mijn dochter... Ook niet financieel ... Financieel heb ik eigenlijk ook altijd alleen de zorg gedragen, Kleding, kinderopvang, dokterskosten, mutualteitskosten, ziekenhuisfacturen, ... deze heb ik gedurende 4.5 helemaal alleen bekostigd ... Na al die jaren van bedrog heb ik een jaar geleden eindelijk de stap durven zetten om hem te verlaten. Aangezien ik het voor mijn dochter belangrijk vind om stabiliteit in haar leven te krijgen heb ik meermaals geprobeerd om een regeling te treffen met mijn ex partner voor een weekendregeling. Echter deze wees elk contact om een regeling te treffen af, zelfs bij de notaris... Daarmee heb ik gerechtelijke stappen ondernomen ... Nu kreeg ik deze week de mededeling dat hij een vaderschapsbetwisting wil... Dit is voor mij meer dan voldoende bewijs dat hij mijn dochter helemaal niet meer in zijn leven wil... volgens mijn advocaat is dit helemaal niet mogelijk wat hij eist ... Aangezien de wettelijke termijn van 1 jaar voor betwisting verstreken is ... Nu is mijn vraag wat zouden de resultaten zijn dat hij kan bekomen met deze vaderschapsbetwisting ... Nu ik dit weet dat hij eigenlijk alle banden wil verbreken met haar maar dit juridisch eigenlijk niet kan is dit heel dubbel voor mij ... Wetende dat hij geen contact meer wil maar mss wel nog zal krijgen in de toekomst ... iemand die mij kan adviseren hoe ik nu verder moet? Of wat ik nog kan doen eventueel ?

Alvast bedank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2019 14:14

Hopeloze zaak na een hopeloze relatie gedurende 10 jaar. Begrijp uw drijfredenen niet om aan hem te blijven plakken.
U heeft een advocaat ( zal wel betaald worden ) en u zoekt raad op het forum; wat doet die advocaat dan voor uw zaak ? Een raadsman zou toch de juiste raadgevingen moeten geven.

sally1507
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2019 14:26

Ik wil zeker niet aan hem blijven plakken ik ga ook akkoord alleen is het het feit dat wettelijk hij dit niet kan ... hoe dan ook blijft hij de juridische vader van mijn dochter ... ben alleen bang voor de gevolgen voor mijn dochter indien ze hem nog zal moeten zien wetende dat hij totaal geeen intresse heeft in haar ... dit is puur financieel dat hij dit doet ... ik wou gewoon kijken of iemand
Nog in zo een gelijkaardige situatie gezeten heeft ...
Laatst gewijzigd door sally1507 op 01 feb 2019 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2019 14:40

Het is niet omdat uw ex de wettige (zij het niet biologische) vader is van uw dochter, dat hij deze ook MOET zien. Hij kan veroordeeld worden tot het betalen van alimentatie en als hij zijn dochter verder nooit meer wil zien, is dit ook maar zo. Uw dochter moet daar dan zeker niet naartoe in dat geval. Er is geen wet die dochter en vader beiden verplichten om elkaar te zien, als geen van beiden daar nood aan hebben.

Stel dat uw ex toch eist zijn dochter te zien, maar hij verwaarloost haar in de periodes dat ze bij hem is, kan je naar de familierechtbank stappen om dit aan te kaarten en te eisen dat uw dochter niet meer naar hem gaat als hij ze toch maar verwaarloost als ze daar is.

Maar het is voor uw ex partner inderdaad véél en véél te laat om dit vaderschap te betwisten. Dit moest gebeuren een jaar na het ontdekken van het feit dat hij niet de biologische vader was. En aangezien hij dit wist van bij de geboorte (zelfs ervoor) is dit dus geen optie voor hem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sally1507
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2019 14:48

Idd, ik denk dat door dit te doen hij ook duidelijk aantoont aan de rechtbank dat hij totaal geen intresse heeft in haar ze zullen dan toch ook geen ommegangsregeling voorleggen van bv co ouderschap... Ik versta totaal zijn bedoeling niet ... Twee maanden geleden vroeg hij nog co ouderschap aan mij ( hij niet recthstreeks, het was via bericht van zijn vriending) ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2019 16:37

Idd, ik denk dat door dit te doen hij ook duidelijk aantoont aan de rechtbank dat hij totaal geen intresse heeft in haar ze zullen dan toch ook geen ommegangsregeling voorleggen van bv co ouderschap...
Als uw ex daar niet om vraag, zullen ze dit niet zomaar voorleggen, neen.
Ik versta totaal zijn bedoeling niet ...
De bedoeling is nogal duidelijk: hij wenst financieel niet op te draaien voor jullie dochter. Jammer voor hem, maar ze blijft wel zijn (wettelijke) dochter, en zal zijn (op zijn minst financiële) verantwoordelijkheid moeten nemen. Het erkennen van een kind heeft ook gevolgen! Daar had hij moeten aan denken.
Twee maanden geleden vroeg hij nog co ouderschap aan mij ( hij niet recthstreeks, het was via bericht van zijn vriending) ...
Ook dit kan kaderen in het idee dat hij geen cent wil betalen. Als je coöuderschap hebt, moet de ene ouder immer niets aan de andere betalen. Er wordt dan van uitgegaan dat iedere ouder opdraait voor de kosten van het kind op het moment dat het bij hem of haar is.

Ik denk dat de redenering van uw ex een beetje deze was: "Jamaar, ik wil niets betalen voor dit kind! Dus als ik coöuderschap vraag, zal ik ook niets moeten betalen. Maar ja, dan is dat kind wel de helft van de tijd bij mij. En dat wil ik eigenlijk ook niet. Weet je wat? Ik betwist gewoon het vaderschap, dan ben ik er helemaal vanaf!"

Maar dat laatste zal dus niet lukken. Als hij dit door heeft, zou het me niet verbazen als hij de optie van coöuderschap terug op tafel gooit. :?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sally1507
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2019 17:01

Ja maar dan zullen ze toch in de rechtbank hun ook vragen stellen ... een kind is geen speelgoed e

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 feb 2019 17:04

Ja maar dan zullen ze toch in de rechtbank hun ook vragen stellen ... een kind is geen speelgoed e
Volledig akkoord. Hou dus brief over de betwisting van het vaderschap zeer goed bij! Dit is inderdaad een sterk bewijs dat uw ex niet in het kind geïnteresseerd is en dat coöuderschap geen optie zou mogen zijn.

Laat ons weten hoe het verder loopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sally1507
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 feb 2019 17:26

Qua geloofwaardigheid sta je dan toch nergens haar eerst willen afschrijven en dan een co ouderschap regeling willen 😏 hij heeft deze brief ingediend in de rechtbank dus hij staat geregistreerd dit kan hij alvast niet meer ontkennen ... alvast bedankt voor je respons !

Terug naar “Echtscheiding”