Tussenkomst in de kosten

Veroniquemm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Tussenkomst in de kosten

#1 , 24 jan 2019 14:28

Mijn dochter is 20 en gaat op kot vanaf februari. De papa ( we zijn gescheiden) wil niet delen in de kosten.
In het scheidingscontract staat dat hij voor de helft moet tussenkomen voor studies enzovoort.
Hoe kan ik hem verplichten om mee te betalen in de kosten die deze met zich meebrengt?
Mijn dochter gaat naar hogent te Melle, elke dag met het openbaar vervoer op en af is ze anderhalf uur onderweg, heen en dan nog eens terug. Dit is op termijn niet haalbaar dus een kot is echt nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2019 16:59

Mijn zoon zijn verloofde, woont in Goes nederland en die gaat alle dagen met de trein van Goes naar Rotterdam, dat is heen 1 uur en terug 1 uur.
Bovendien heeft zij nog 3 maal in de week een bijverdienste tot 23.00
En dat is voor haar wel haalbaar.
Dus hangt een beetje van de persoon af .

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 24 jan 2019 17:41

Mijn zoon zijn verloofde, woont in Goes nederland en die gaat alle dagen met de trein van Goes naar Rotterdam, dat is heen 1 uur en terug 1 uur.
Bovendien heeft zij nog 3 maal in de week een bijverdienste tot 23.00
En dat is voor haar wel haalbaar.
Dus hangt een beetje van de persoon af .
Maar dat is in Nederland.
In België ligt dat anders.
Tijd is hier duurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 24 jan 2019 18:25

En misschien zijn de treinen iets betrouwbaarder qua stiptheid...

En ook, ik denk dat de kotprijzen daar op een iets ander niveau liggen.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2019 19:51

Mijn zoon zijn verloofde, woont in Goes nederland en die gaat alle dagen met de trein van Goes naar Rotterdam, dat is heen 1 uur en terug 1 uur.
Bovendien heeft zij nog 3 maal in de week een bijverdienste tot 23.00
En dat is voor haar wel haalbaar.
Dus hangt een beetje van de persoon af .
Maar dat is in Nederland.
In België ligt dat anders.
Tijd is hier duurder.
Tja, ik denk niet dat alleen tijd duurder is in Belgie, ik denk dat het moeilijker is nog uit te vinden wat goedkoper is.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2019 08:29

Is er vooraf overleg gepleegd ivm met dat kot?
Normaliter dienen buitengewone kosten, vooraf besproken te worden, zoek naar een schappelijke overeenkomst....

eylis
Berichten: 8840

#7 , 25 jan 2019 14:31

Niet vergeten dat de kosten mbt een "kot" niet persé in 2 gedeeld moeten worden als er al alimentatie (voor levensonderhoud) wordt betaald. Immers: Als een kind niet thuis verblijft, wordt er minder verwarmd, electriciteit verbruikt, minder internet, minder poetskosten. dus daar kan principieel over onderhandeld worden dat een deel van de alimentatie daarvoor gebruikt wordt. Wat Nederlands betreft: daar is men bereid grotere afstanden af te leggen (het land is ook groter) maar meer nog: het hoger onderwijs is daar énorm duur. elke student hoger onderwijs sluit een studielening om hun studies te financieren (pas terug te betalen na de studies). Het positieve effect hiervan is dat de studenten niet bissen, trissen en treuzelen. Ze willen zo snel mogelijk de studie afronden én de lening zo laag mogelijk houden en ze kunnen terugbetalen. Bij modale gezinnen nemen de studenten zelf een groot deel van de kosten op zich. In veel Europese landen is dit zo: de studenten werken en studeren tegelijkertijd. Hier in België zijn de kids gewend dat papa en mama alles financieren tot het einde, met zelfs X aantal bishjaren erbij. Ter info: de gemiddelde studieschuld van een afgestudeerde in Nederland (voor het unif) komt op zo'n 15 000 euro per kop. en de studenten daar betalen dat af wanneer ze beginnen werken.

Terug naar “Echtscheiding”