Pensioen na scheiding

dobbelsteentje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen na scheiding

#1 , 17 jan 2019 21:32

Beste

Ik ben 33 jaar getrouwd geweest en heb al die jaren in Nederland gewerkt en in Belgie gewoond.
Ben 1,5 jaar terug gescheiden. Mijn man was Belg en werkt in Belgie. In totaal heb ik 36 jaar in Nederland gewerkt en 4 jaar in Belgie.
In Nederland moet je bij een scheiding een afspraak gemaakt hebben over je pensioenverdeling.
En ook hoe je het wil na het overlijden. Ik kreeg een paar weken terug een brief van pensioenfonds
met het bedrag wat mijn ex krijgt bij mijn overlijden.Het gaat over de jaren dat wij getrouwd waren. En ik weet niet of dit gevolgen heeft voor mijn ouderdomspensioen?
Want de notaris heeft hier niets over in ons scheidingsafspraken contract genoteerd. In Nederland moet je daar afstand van tekenen.
Is dat in Belgie ook?
Krijg ik ook indien hij komt te overlijden een bedrag. Waar kan ik daar naar informeren?
Hij woont samen met iemand anders. En ik weet niet of hij daar een samenlevingscontract bij heeft. Hoe zit het dan? Of gaat dat naar zijn vriendin?

Vriendelijk Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 18 jan 2019 08:20

Beste

Ik neem aan dat uw ex-echtgenoot geen vast benoemde ambtenaar was.

In België wordt het pensioen in geval van (feitelijke en wettelijke) scheiding geregeld bij wet. Er worden dus geen afspraken gemaakt bij een notaris, maar je rechten en plichten liggen vast.

Bij een wettelijke scheiding gaat de pensioenkas na of u een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan verkrijgen. Er wordt nagegaan of en hoeveel pensioen u kan krijgen op basis van de tewerkstelling van uw ex-echtgenoot voor de periode van het huwelijk.
Vooreerst wordt uw pensioenrecht nagekeken, m.a.w. er wordt nagegaan of u voldoet aan de voorwaarden om een dergelijk pensioen te ontvangen.
Daarna wordt pas nagegaan hoeveel u eventueel kan ontvangen.

Zodra u een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot wordt toegekend, blijft u dit behouden. Ook na het overlijden van uw ex-echtgenoot (er is dan geen overlevingspensioen), en zolang u zelf niet hertrouwt. Het feit dat uw ex-echtgenoot eventueel zou hertrouwen speelt hierbij geen enkele rol.

Indien uw man hertrouwt, heeft de nieuwe huwelijkspartner mogelijk recht op een overlevingspensioen (indien aan alle voorwaarden is voldaan). U blijft uw pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote ontvangen. U bent wettelijk gezien geen weduwe omdat u op het ogenblik van het overlijden van uw ex-echtgenoot niet meer gehuwd bent.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”