Ex partner is verhuist naar Engeland

DVM2019
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ex partner is verhuist naar Engeland

#1 , 03 jan 2019 23:25

In 2012 ben ik gescheiden van mijn ex partner hierbij had ik 2 kinderen. Ik heb steeds allimentatie betaald 300 euro voor 2 kinderen( nu 10 en 11). In 2017 is mijn ex partner verhuist naar Engeland naar haar nieuwe partner en wou de kinderen meenemen. Ik heb mij hiertegen verzet via de rechtbank. Nu sinds september 2017 wonen mijn kinderen bij mij. Allimentatie was vastgelegd op 200 euro voor 2 kinderen via de uitspraak rechtbank. Mijn ex partner betaalde niet en de dienst Davo heeft invorderingen gedaan bij haar. Vanaf januari 2019 betaalt ze terug aan mij maar zonder de index aanpassing. De gerechtskosten 154,04 euro heeft ze ook nog steeds niet betaald dit moest ze betalen volgens het vonnis 09/2017. Helft bijdrage voor een fiets voor de zoon moest ze ook bijleggen en betaald ze ook niet..... Wat kan ik doen? Want mevrouw is gedomicilieerd in Engeland. Ze veegt overal haar voeten aan maar de kinderen moet ik wel elke vakantie laten vertrekken met de Eurostars naar Engeland. Heeft iemand raad of info? Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2019 20:04

Beste DVM2019

Aan uw vonnis is een uitvoerbare titel gekoppeld (Wij, FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, doen te weten: Lasten en bevelen dat alle daartoe gevorderde gerechtsdeurwaarders dit vonnis ten uitvoer zullen leggen...).Op basis van een dergelijke titel kan u wanneer de onderhoudsplichtige niet vrijwillig betaalt, “onder dwang” de achterstallige onderhoudsgelden invorderen via de gerechtsdeurwaarder. Een succesvolle invordering veronderstelt dat de schuldenaar terug te vinden is én solvabel is. Om de invordering van onderhoudsgelden te vergemakkelijken, heeft de wetgever een aantal extra tools voorzien: de ontvangstmachtiging; Davo; Het misdrijf van familieverlating; Uitvoerbaarheid bij voorraad van de vonnissen inzake onderhoudsgeld.

Aangezien uw partner in Engeland woont, kan dit zeker in deze periode voor problemen zorgen. Alle lidstaten van de EU dienen vonnissen van rechters van een andere EU-lidstaat als gelijkwaardig te behandelen, dit zou dus simpel willen zeggen dat u contact opneemt met een Belgische gerechtsdeurwaarder en dat deze vervolgens contact opneemt met zijn Britse collega. Na de Brexit zal Groot-Brittannië uiteraard niet meer onderworpen aan deze regelgeving, indien er dus geen bilaterale verdragen tot stand komen tussen de EU en Groot-Brittannië bent u genoodzaakt in Groot-Brittannië een nieuwe procedure te starten.

Hiernaast maakt uw echtgenote zich schuldig aan het misdrijf familieverlating, art. 391bis SW (Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten). Hiervan kan u aangifte van doen bij de politie.

Van belang is niet of uw ex-partner in het buitenland is gedomicilieerd, maar of zij de Belgische nationaliteit heeft, enkel zo kunnen de Belgische rechtbanken kennis nemen (op basis van art. 4 SW) van dit specifieke misdrijf.

Twijfel niet om mij te contacteren indien u nog vragen heeft

Met vriendelijke groeten

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”