Kosten verkoop woning bij scheiding

Titan88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten verkoop woning bij scheiding

#1 , 29 dec 2018 15:28

Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik zouden graag scheiden met onderlinge toestemming.
Zij zou graag het huis (wat we 3jaar geleden kochten) overnemen.
Om tot een prijsovereenkomst te komen, rekent ze: de schattingsprijs van de woning - notariskosten bij verkoop aan een derde= prijs die zij moet betalen.
Die notariskosten zouden volgens haar 20.000 bedragen (moesten wij het dus aan een derde verkopen). Klopt dit?
Ik las ergens als het binnen de 5j opnieuw verkocht wordt dat men EPC ed. niet opnieuw moet laten berekenen/betalen.

Wat gebeurt er als we niet tot een overeenkomst komen? Is er dan sowieso een openbare verkoop? Want ze beweert dat we beide moeten instemmen voor een verkoop aan derden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2019 10:29

Hoe komt uw vrouw erbij dat de notariskosten in het geval van verkoop aan aan derde partij, ten laste van de VERkoper zouden zijn? Die zijn ten laste van de koper.

Dus met andere woorden: als jullie aan een derde partij zouden verkopen, zouden jullie elk de verkoopprijs / 2 ontvangen (je kan eventueel de kosten voor een nieuw EPC, keuring electriciteit, etc... in rekening kunnen brengen, maar dit gaat niet over duizenden euro's, maar over enkele honderden. Dus min of meer verwaarloosbaar).

Dus de redenering van uw vrouw dat zijn de notariskosten mag aftrekken van de prijs van de woning, is niet correct. Ik zou daar niet (volledig) mee akkoord gaan.

Verder is het inderdaad zo dat beide partijen moeten akkoord gaan met een verkoop aan een derde partij. Als er geen akkoord gevonden wordt over de verkoop, zal een rechter uitspraak moeten doen, wat bijna zeker neerkomt om de openbare verkoop van de woning, wat dan in veel gevallen resulteert in een lagere opbrengst.

Je moet dus zelf afwegen wat het voordeligste is: als de geschatte prijs van de woning voor u voldoende is, kan u bijvoorbeeld voorstellen dat uw vrouw de woning tegen de helft van die prijs kan kopen en daar een paar duizend euro kan aftrekken als "tussenkomst" in de notraiskosten of iets dergelijks. Je kan haar dan ook meedelen dat dit uw finale bod is en als ze niet akkoord is dat u dan ofwel aan derden wenst te verkopen of op een openbare verkoop zal aansturen.

Het zal dus wat onderhandelen worden, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”