Ex komt niet boor de kinderen

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Ex komt niet boor de kinderen

#1 , 26 dec 2018 08:33

Heb een vonnis sinds januari 2017. Ex heeft omgangsrecht met de kinderen op zondag van 10-18 uur. Nu is het zo dat ze hier niet voor komt. Laat niets weten en is van de aarde verdwenen voor de kinderen. Dit ondertussen een jaar. Telkens ze niet komt word er melding gemaakt. Nu hoorde ik bij de advocaat wat de eventuele stappen zijn die ik kon ondernemen maar de advocaat zegt dat t niet de moeite is om terug naar de famillierechtbank te stappen daar ze hoogstwaarschijnlijk weer de grote smoesjes gaat verzinnen waarom ze niet komt voor de kinderen.
Ik krijg ook maar €209,81 voor 4 kinderen aan onderhoudsgeld en heb niets van buiten gewone kosten.
Iemand die mij raad kan geven hier omtrend?
Thnx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2018 10:41

Ik probeer twee dingen te filteren uit jouw post:
1 Kinderen die niet worden opgehaald: het gaat hier over een omgangsrecht, geen plicht; wat dus betekent dat de mama het recht krijgt om de kinderen te zien, maar dat ze dat niet verplicht is. Helaas kan u daar weinig tegen ondernemen. Sneu voor de kinderen uiteraard, maar tijd zal uitwijzen wat ze daarmee doen...
2 Onderhoudsgeld: ik vermoed dat u indertijd een akkoord heeft opgemaakt of een rechtbank-uitspraak heeft gekregen die u een onderhoudsgeld toewijst. Die is gebaseerd op een aantal factoren (inkomen van beide ouders, omgangstijd,...) en wordt normaliter objectief bepaald. Als die factoren intussen grondig gewijzigd zijn (bv. omgangsrecht die niet wordt opgenomen), kan u (al dan niet met een advocaat) naar de familierechtbank om een wijziging daarvan aan te vragen. Meestal zal het u echter meer kosten dan dat het u opbrengt (niet alleen financieel, maar ook mentaal). Uw advocaat heeft daar dus ergens wel een punt dat je beter laat wat is, maar je kan er dus wel tegenin gaan.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 27 dec 2018 13:52

Even ter nuancering: een ouder kan bij de familierechtbank wel degelijk een herziening vragen van het verblijfs/omgangsvonnis. Namelijk, een ouder die een jaar lang geen gebruik maakt van zijn/haar omgangsrecht en daar ook geen toelichting/reden bij geeft, geeft er duidelijk blijk van dit niet meer te wensen. Ik vind de raad van de advocaat tamelijk (f)lauw. Want met smoesjes kan je dit gedrag niet argumenteren. Als er redenen zijn waarom een ouder (tijdelijk) geen gebruik kan/wenst te maken van zijn/haar omgangsrecht, dan communiceert die dat in de eerste plaats meteen aan de andere ouder. Maar dat is hier dus nooit gebeurd. En dat getuigt van een onbeschaafdz egocentrische attitude. Immers: de andere ouder moet zich ook (her)organiseren tijdens de tijd dat de kinderen normaal bij de andere ouder zijn. Werkelijk: de advocaat zou deze langdurige non-communicatie zeer goed kunnen aanvatten als overtuigende argumentering. En een aangepaste omgangsregeling houdt uiteraard ook een gewijzigde alimentatie in. Wat ik niet begrijp: waarom heeft uw advocaat niet de biezondere kosten opgenomen in haar/zijn conclusies? Dat is gewoon een must....

Reclame

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2019 18:12

Het is zo dat het vonnis dat ik heb een verstekvonnis is. We hadden gehoopt dat de ex dan eindelijk eens zou komen naar de famillierechtbank maar echter nooit geweest tot de ene keer waar ze als een sukkel stond om de kinderen te kunnen zien. Vandaar dat ze deze regeling gekregen heeft. Een tijdje heeft ze dit volgehouden maar echter niet lang.

Terug naar “Echtscheiding”