Echtscheiding en tweede woning

RadelozePapa
Topic Starter
Berichten: 22

Echtscheiding en tweede woning

#1 , 21 dec 2018 11:21

Hoi,

Ik en mijn vrouw bezitten samen twee huizen. Het twee huis wordt al een paar jaar verhuurd. We zitten momenteel verwikkeld in een echtscheiding en ik zou haar graag uitkopen uit die tweede woning (dus niet de woning waar we samen wonen). We zijn beiden van beide woningen 50% eigenaar.

Moet ik hiervoor rekening houden met andere rekenregels ? Waarmee ik bedoel, normaal is het de (waarde van het huis - openstaande hypotheekschuld)/2 (als er geen eigen inbreng was, wat in dit geval niet zo is). Echter, omdat dit een huurhuis is moet ik dan rekening houden met andere rekenregels (bv. potentiele huurinkomsten).

Ik kan dienaangaande weinig terugvinden.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RadelozePapa
Topic Starter
Berichten: 22

#2 , 24 dec 2018 15:29

Weinig anomositeit hier - begrijpelijk gezien dit niet het meest gezelligste topic is om in te vertoeven met de kerstdagen :-)

Ik heb ondertussen nog een bijkomende vraag over de uitkoopsom (misschien is dat makkelijk). Toen wij het huis verkregen hebben, heeft de notaris in zijn akte geschreven dat de woning 150k EUR waard was. Ondertussen heb ik er van geld dat eigen aan mij is (reeds vastgesteld) ongeveer 50k EUR ingestoken aan renovatiewerken. Het huis is recentelijk opnieuw geschat op 260k EUR. Hoe kan je best de afkoopsom aan mij berekenen ? Ben geen financieel genie en online zijn er soms tegenstrijdige zaken terug te vinden.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 28 dec 2018 10:42

Als je getrouwd bent volgens het wettelijke stelsel zijn de enige gelden die van u zijn geld dat je bewijsbaar had voor te trouwde en geërfd geld. (Wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten).

Eigen geld dat je vermengde met gemeenschappelijk geld - bv door het op de gezinsrekening te zetten - wordt veelal gemeenschappelijk omdat je de afkomst niet meer kan bewijzen. Geld dat je bv puurde uit een bijverdienste is een aanwinst voor de gemeenschap. De waarde van Werkuren die je r instak zijn ook een aanwinst voor de gemeenschap.

Als je akkoord bent over de waarde van 260.000€ en de renovatie werd met gemeenschappelijk geld betaald dan is de uitkoopsom 130.000€ (met enkele kleine correcties). Als je r 50.000€ eigen geld in stak wordt het 105.000€.

Dit alles in de veronderstelling dat er geen leningen lopen. Als er leningen lopen trek je het openstaande kapitaal er eerst af. Met toekomstige huurinkomsten wordt geen rekening gehouden. Je verkrijgt het genot (huurinkomst) vanaf de aktedatum. Tot dan,is het voor elk de helft van de inkomsten en de helft van de kosten.

Koopt zij u uit voor het eerste huis ?

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 28 dec 2018 19:52

Art.1434 B.W.
Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.
Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening, vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen : hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen, ongeacht dat niet bewezen is dat het gemeenschappelijk vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden.

Art.1435 B.W.
De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.

RadelozePapa
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 03 jan 2019 17:33

Als je getrouwd bent volgens het wettelijke stelsel zijn de enige gelden die van u zijn geld dat je bewijsbaar had voor te trouwde en geërfd geld. (Wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten).

Eigen geld dat je vermengde met gemeenschappelijk geld - bv door het op de gezinsrekening te zetten - wordt veelal gemeenschappelijk omdat je de afkomst niet meer kan bewijzen. Geld dat je bv puurde uit een bijverdienste is een aanwinst voor de gemeenschap. De waarde van Werkuren die je r instak zijn ook een aanwinst voor de gemeenschap.

Als je akkoord bent over de waarde van 260.000€ en de renovatie werd met gemeenschappelijk geld betaald dan is de uitkoopsom 130.000€ (met enkele kleine correcties). Als je r 50.000€ eigen geld in stak wordt het 105.000€.

Dit alles in de veronderstelling dat er geen leningen lopen. Als er leningen lopen trek je het openstaande kapitaal er eerst af. Met toekomstige huurinkomsten wordt geen rekening gehouden. Je verkrijgt het genot (huurinkomst) vanaf de aktedatum. Tot dan,is het voor elk de helft van de inkomsten en de helft van de kosten.

Koopt zij u uit voor het eerste huis ?
Mijn excuses voor het late antwoord. Wij zijn inderdaad gehuwd onder het wettelijke stelsel. Het geld dat gebruikt is, is volledig bewezen van mezelf te zijn en blijft dus "buiten het huwelijk". In je berekening van de 105.000 EUR ga ik er dus vanuit dat je gewoon de investering uit de geschatte waarde haalt en deelt door twee. Ik vroeg me echter af - ook hier weer veel tegenstrijdigheid van terug te vinden - of ik ook geen aanspraak maak op een deel van de meerwaarde, gezien het huis wel meer waard is geworden (260 vs 150) door mijn investering en of dat dus bijgevolg moet verrekend worden.

Het eerste huis staat nog niet vast, en ik begrijp dat dat verrekend gaat moeten worden maar lijkt me voor de rest niet heel toepasselijk voor deze vraag alleen.

Terug naar “Echtscheiding”