Ik ga ervan uit dat u gehuwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.
‘een huis dat voor het huwelijk reeds op mijn naam stond’ houdt bij ontbreken van inbreng in het huwelijksvermogen in dat dit huis nog steeds tot uw
eigen vermogen behoort.
“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij
persoonlijk voordeel heeft getrokken
uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
‘mijn man heeft nog een groot deel mee afbetaald‘ houdt in dat uw eigen vermogen vergoeding verschuldigd is aan het gemeenschappelijk vermogen voor het persoonlijk voordeel dat het daaruit heeft getrokken.
“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het
voordeel heeft getrokken
uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).
Omgekeerd is het gemeenschappelijk vermogen vergoeding verschuldigd aan uw eigen vermogen voor het voordeel dat het heeft getrokken uit uw eigen goederen,namelijk de bewoning van uw eigen huis.
Beide vergoedingen dienen tegenover mekaar afgewogen om het saldo te bepalen.
Over dit saldo kan u dan een overeenkomst sluiten met uw man.
Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in
http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.