Echtscheiding

Pieterjan
Topic Starter

Echtscheiding

#1 , 18 apr 2008 10:25

Hallo

mijn broer en zijn vrouw hebben al een hele tijd geleden beslist om te scheiden van elkaar in goede overeenkomst. Alleen is de situatie ingewikkeld.

Ze zijn beiden getrouwd in een gemeente in Nederland. Daarna zijn ze gaan wonen in Brazilië waar ze ook gewerkt hebben. Door de beslissing van de scheiding is mijn broer sinds oktober terug en is hij in België ingeschreven, maar half mei gaat hij terug naar Brazilie. En dan zal zijn vrouw naar hier komen. Ze hebben wel beide de belgische nationaliteit.

Welk recht is nu bevoegd en welke rechter?

Ik kan hen niet verder helpen.
Hopelijk jullie wel

mvg
dank u!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 apr 2008 09:27

“Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende...de echtscheiding...indien :...4° beide echtgenoten bij de instelling van de vordering Belg zijn.Art.55.§ 1. De echtscheiding...worden beheerst :1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben..4° in de andere gevallen door het Belgische recht.§ 2. De echtgenoten kunnen evenwel kiezen welk recht op de echtscheiding...toepasselijk is.Zij kunnen slechts een van de volgende rechtsstelsels aanwijzen...”(WIPR=Wetboek internationaal privaatrecht 16 juli 2004).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”