Wat te doen

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Wat te doen

#1 , 18 dec 2018 21:59

Meerderjarige zoon zit 1ste jaar hoge school Gent.
Beslist van vorige week dat hij niet gaat meedoen aan de blok en waarschijnlijk studies zal stop zetten.

Inschrijvingsgeld, materiaal, bijkomende kosten unief,.... Allemaal betaald.

Is co-ouderschap. Wat kunnen wij daar aan doen?
Wat als hij volgend jaar zegt dat hij toch verder wilt studeren in andere richting ofzo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2018 09:48

Meerderjarige zoon zit 1ste jaar hoge school Gent.
Beslist van vorige week dat hij niet gaat meedoen aan de blok en waarschijnlijk studies zal stop zetten.

Inschrijvingsgeld, materiaal, bijkomende kosten unief,.... Allemaal betaald.

Is co-ouderschap. Wat kunnen wij daar aan doen?
Wat als hij volgend jaar zegt dat hij toch verder wilt studeren in andere richting ofzo?
Niets vrees ik. Babbel doen met de zoon om hem te wijzen op de levenslange gevolgen van die stopzetting en meegeven dat jullie hem geen oneindig keer willen financieren.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 20 dec 2018 10:03

Hier is het belangrijk dat beide ouders samen een gesprek voeren met de zoon, zodat hij begrijpt dat er over dit thema eensgezindheid bestaat. Leg uit wat er zal volgen na de stopzetting van de studies: ofwel meteen jobs aannemen en bijdragen in de leefkosten. (en dan kan er niet gekozen worden welke job wel of niet bevalt) Ofwel thuis in ruil een groot aandeel van de huishoudelijke taken op zich nemen. Dat zijn de 2 opties. Stoppen met studeren is op eigen benen staan.

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2018 12:00

je kan in ieder geval niet oneindig blijven doorgaan met steeds maar inschrijven en halverwege het jaar stoppen of opgeven. Daar dienen de rugzakjes met studiepunten voor.

Eigenlijk zou de student nu nog perfect van school of richting kunnen veranderen. Ik meen mij ook te herinneren dat er een deel inschrijvingsgeld kan gerecupereerd worden als je voor februari uitschrijft. Bekijk ook eens de mogelijkheid om zijn studieboeken door te verkopen.

Eerlijk gezegd zou ik hem wel nog de kans geven om een nieuwe richting te kiezen, heel veel studenten komen nu eenmaal niet direct terecht in de juiste afstudeerrichting.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2018 15:26

Beide partijen hebben al gepraat met hem. Zelfs een therapeut. Staan beiden niet achter zijn keuze.
Weet ook dat hij dan moet gaan werken, dat het geen hotel is, maar heeft daar geen oren naar.
Alles opgeven en dan opeens weer willen studeren?
Moeten we dan we weer alles aankopen? Kost allemaal geld hé.

Terug naar “Echtscheiding”