Vader kan kinderen niet begeleiden bij huiswerk ivm taal probleem

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Vader kan kinderen niet begeleiden bij huiswerk ivm taal probleem

#1 , 04 dec 2018 10:07

De kinderen van 7 , 10 en 13 verblijven week om week bij mij en hun vader.
Onze dochter is begonnen op het middelbaar en op zich gaat dit goed behalve als ze bij haar vader is geweest.
De resultaten vd toetsen zijn dan een stuk slechter.
Deze komen via mail binnen dus het is te zien waar ze die week verbleef en met wie ze huiswerk deed.
Mijn ex en zijn partner spreken zeer slecht Nederlands en het schrijven is helemaal lastig.
Onze kinderen hebben op deze leeftijd nog begeleiding nodig met huiswerk en besprekingen maken, echter komt alles op mijn schouders terecht omdat de vader dit niet kan.
De middelste heeft extra hulp nodig bij begrijpend lezen en spelling maar in de tijd bij zijn vader moet de grote zus hierin begeleiden omdat hij en zijn partner dit niet kunnen.

Ik maak mij zorgen hierom omdat ik vind dat de kinderen tekort wordt gedaan.
Hun resultaten zijn slechter terwijl ik weet dat als ze constant goede begeleiding krijgen dit veel beter zou zijn.
Boekbesprekingen, kook besprekingen en andere zaken die op papier moeten worden gezet komt voor mijn rekening, simpelweg omdat hij geen Nederlands spreekten schrijft.

Wat kan ik hiermee?
Een gesprek hierover met hem heeft geen nut.
Hij is wel akkoord dat onze dochter tijdens de aankomende examen weel volledig bij mij blijft.
Hij erkent dus dat hij niet kan helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 04 dec 2018 13:27

strikt genomen moet een kind het huiswerk zelf kunnen maken. Dat de ouder controleert of er wel actief aan dat huiswerk gewerkt wordt, dat alles gemaakt is, dat is (soms) nodig; Maar in principe moet de ouder niet het huiswerk helpen maken of verbeteren. Al zeker helemaal niet in het secundair onderwijs. dus als het kind een boekbespreking maakt is het niet de bedoeling dat jullie het samen verbeteren. Dat de punten lager liggen tijdens het verblijf bij de vader betekent dus waarschijnlijk dat het kind het huiswerk dan zelfstandig maakt zonder hulp; die punten zijn dan in feite in weerspiegeling van de reële kennis en niveau van het kind. Dat de vader akkoord is dat jullie kind tijdens de examenperiode bij u verblijft is een positieve gezamelijke beslissing. Daaruit afleiden dat daarom de kinderen niet bij de vader kunnen verblijven in een 50/50 verblijfsregeling is geen terechte conclusie.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 dec 2018 13:35

Dit probleem is niet inherent aan een echtscheiding maar enkel gelieerd aan het kennisniveau van de ouders.
Dat is voor alle gezinnen zo, gescheiden of niet.
Er zijn ook geen wettelijke minimumvereisten qua kennis en intellectueel niveau om kinderen te mogen verwekken en op te voeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 04 dec 2018 13:40

In het middelbaar horen kinderen hun huiswerk ook zelfstandig te kunnen maken, en indien dit niet lukt extra uitleg vragen aan de leerkracht. Het al dan niet slagen voor een jaar zou in het middelbaar niet mogen afhangen van wat de ouders doen.

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2018 13:46

Dag eylis,

Tuurlijk moeten ze zelf huiswerk maken.
Echter is het wel belangrijk om de kinderen te overhoren om zo te zien of ze de stof voor een toets goed kennen.
Echter gaat het niet alleen over onze dochter maar ook over onze 2 zonen.
1 heeft moeite met begrijpend lezen en krijgt opdrachten waarbij zijn vader hem niet kan helpen omdat deze de opdrachten zelf niet begrijpt.
De jongste zit in het eerste leerjaar leert nu lezen en rekenen en deze moeten gewoon met ons samen geoefend worden.

Je heb gelijk als je zegt dat de vader geen controle heeft op hun huiswerk maar het is wel zijn taak als ouder.
Agendas worden nooit na gezien of getekend zaken die wel horen te gebeuren.
Een goede basis vh lezen en rekenen is zo belangrijk maar het interesseert de vader niets.
Ik vind dat hij zijn kinderen op dit gebied te kort doet.

Na 14 jaren in België zou ik toch wel mogen verwachten dat hij nu Nederlands spreekt en schrijft?
Al is het dus om zijn kinderen met dingen te kunnen begeleiden.

Terug naar “Echtscheiding”