Moet rechter correctheid van aangeleverde gegevens nagaan?

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Moet rechter correctheid van aangeleverde gegevens nagaan?

#1 , 30 nov 2018 15:27

Ik heb een arrest ontvangen van het hof van beroep betreffende de alimentatie.
Mijn ex heeft alle truken van de foor gebruikt om zo weinig mogelijk te moeten betalen en de rechter is daar gewoon in mee gegaan.
Kan dat zomaar? Ik dacht dat een rechter slim genoeg was om dat te doorzien en ben zwaar teleurgesteld. Ik vrees dat mijn vertrouwen in justitie nooit meer zal terugkomen na alles wat de kinderen en ik al hebben moeten meemaken.

Schets:
Kinderen zijn 3 weekends van de 4, de helft van de zomervakantie, kerst- en paasvakantie en elke krokus- en herfstvakantie bij ex. Dat ik nog amper quality time heb met de kids heb ik ondertussen al kunnen verteren, maar daar gaat het nu niet om.
Kinderen zijn 2 en 3 jaar. Sinds de oudste naar school gaat, werk ik niet meer op woensdag, zodat ik er voor hen kan zijn. De jongste gaat dan ook niet naar de crèche, maar blijft thuis.
Ex vond het niet eerlijk dat hij voltijds werkte en dat loon dus zou vergeleken worden met mijn 4/5-loon. In die situatie verdienden wij exact evenveel. Ik verdien dus meer dan hij als we aan hetzelfde regime zouden werken.
Ex woont bij zijn ouders (heeft dus geen huishouden te doen) en ziet de kinderen enkel in het weekend. Bovendien heeft hij zijn 4/5 maar aangevraagd voor een periode van een paar maanden. Mijn tijdskrediet loopt tot 2022 en ik ben niet van plan om op woensdag nog te werken zo lang de kinderen naar school gaan. Mij werd wijsgemaakt dat de rechter hier rekening mee houdt en dat ze kijken naar wat hij kan verdienen en niet naar wat hij verdient.
Dat is dus niet het geval. Rechter heeft beide 4/5 lonen met elkaar vergeleken. Wetende dat hij na nieuwjaar gewoon weer voltijds gaat werken en terug meer verdient. Dat kan allemaal zomaar...

Ex heeft ook een compromis getekend voor een huis in dezelfde gemeente waar ik woon en heeft de zaak terug laten aanhangig maken bij eerste aanleg om terug week/week te eisen, hij verklaart daarin zelfs dat hij al op dat nieuwe adres woont, terwijl er enkel nog maar een compromis is. De notaris die die verkoop regelt heeft mij persoonlijk opgebeld om te vragen hoe het nu eigenlijk zat met ons gezamenlijk huis, want dat mijn ex graag een overbruggingskrediet wou nemen op zijn helft om zo dat huis in mijn gemeente te kunnen kopen. Ik heb uitgelegd dat ik al 2,5 jaar probeer om dat huis verkocht te krijgen, soit aan hem, soit aan iemand anders, maar dat hij dat tegenhoudt en dat ik dus geen borg zou staan voor zijn overbruggingskrediet.
Volgens mij is het onmogelijk dat een bank hem de lening heeft toegestaan voor dat huis, vermits dat om een lening ging van 1032 euro en hij de lening van ons gemeenschappelijk huis ook nog draagt (707 euro). Hij heeft afzonderlijke woonst gekregen in dat huis, maar heeft daar geen gebruik van gemaakt om de woonstvergoeding aan mij te kunnen ontlopen. Ik geloof nu wel dat hij dat huis gekocht heeft, want hij heeft aan de kinderen al verteld dat ze naar een nieuw huisje gaan, maar dat kan nooit met die lening zijn. Hij zal hulp van zijn ouders gekregen hebben, vermoed ik.
De rechter schrijft nu in zijn arrest dat ex 1032 euro woonlasten heeft en na aftrek van die lasten op een bestaansminimum leeft.
Daardoor moet hij maar 30 euro alimentatie betalen per kind.

De kinderen zouden 1100 euro per maand gemiddeld kosten.
Ik krijg 60 euro alimentatie en 267 euro kindergeld. De rest moet ik dragen. Ze schrijven dat onze lonen in een verhouding van 58% (mijn) en 42% (zijn) zitten en dat de kinderen 75% van de tijd bij mij zijn en 25% van de tijd bij hem.
Dat kan toch nooit rechtvaardig zijn, een bedrag van 30 euro per kind op die gegevens?? De rechter heeft zelfs geen bewijs van die lening gevraagd en dat gewoon als waar beschouwd. Kan dat zomaar eigenlijk??
Advocaat zegt "ik vrees dat het is wat het is".
Is dat zo????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 30 nov 2018 15:39

Als de tegenpartij een claim doet en u spreekt die niet tegen, gaat de rechter dat gewoon aanvaarden. Men kan niet verwachten dat een rechter alles zelf gaat nakijken.

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2018 15:42

Waarom moest ik dan wel alle stukken aanleveren betreffende inkomsten, huishuur,....?

Bijkomend ook nog het feit dat ik de kosten van de kinderopvang in mijn eentje heb moeten betalen, 14.000 euro ondertussen.
Volgens mij is er toch wel iets mis met de rechtvaardigheid van dit alles...

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 30 nov 2018 17:31

Je kunt in beroep gaan. Je ex zal tegen dan terug voltijds werken en je kunt dingen weerleggen.

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2018 00:20

Dat kan dus niet, dit was al in beroep. Eerste aanleg had 10 dagen mama , 4 dagen papa uitgesproken met alimentatie van 100 euro per kind. Ex is daar onmiddellijk tegen in beroep gegaan. Hij bleef week/week eisen met 0 alimentatie. Er is een sociaal onderzoek gekomen dat bevestigd heeft dat hij de zorg van de kinderen aan zijn ouders over laat en geadviseerd heeft om 1 weekend op 2 en 1 woensdag op 2 bij papa te doen. Rechter heeft dat advies volledig genegeerd en dus 3 weekends op 4 bij papa uitgesproken.
In beroep heeft hij dus nog minder dagen met de kids gekregen (6 ipv 8 per maand) dan bij eerste aanleg, maar moet hij ook veel minder bijdragen (30 ipv 100). Dat klopt toch allemaal niet??

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2018 14:20

Wat ik raar vind is de verdeling van de vakanties bij jullie. Dit is normaal toch 50/50? Is er een rede dat uw ex de herfst en de krokusvakantie volledig krijgt en dan nog eens 3 op 4 weekends? Uw kinderen zijn dan bijna nooit (buiten schooltijden) thuis? Beetje vreemde verdeling, vind ik. En inderdaad erg weinig alimentatie.

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2018 22:05

Is tegenwoordig de standaardregeling in het hof van beroep in Antwerpen. De juridisch assistente die het sociaal onderzoek gedaan heeft (justitiehuis Leuven) vond dat ook een absurde regeling. Er zijn in ons dossier nog wel zaken gebeurd waarover die assistente niet te spreken was, zoals een baby van 7 maanden die net van de borst kwam en al om de 2 weken 4 opeenvolgende dagen van zijn mama gescheiden werd. Een paar maand later werd het week om week. Ze zei dat dat allemaal ondenkbaar was in Leuven en Brussel. Kinderen van die leeftijd kunnen dat gewoon niet aan. En dat heb ik gemerkt, ze hebben nog steeds enorme verlatingsangst.

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2018 22:10

Hoe bedoeld u, de standaard regeling? 3 weekends op de 4 en alle herfst en krokusvakanties bij 1 ouder?

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2018 22:49

Dat is de regeling die in Antwerpen in beroep uitgesproken wordt als week/week niet mogelijk is. Ik heb een vriendin die ook in zo'n nachtmerrie van een vechtscheiding zit en zij heeft dezelfde regeling. Die rechter zei dat mama en papa zo even veel quality time hebben. Die leven echt niet op deze planeet. Quality time is zo goed als nihil in de week. Nog zoiets dat iedereen weet, behalve de rechter en procureur in't Hof... Triest....

Jackrussell
Berichten: 701

#10 , 02 dec 2018 11:33

Nee, in principe niet. Aan u om de correctheid van deze gegevens te betwisten en aan te tonen dat ze niet correct zijn. Of beter gezegd: zorgen dat u in elk geval voldoende twijfel zaait over de juistheid van de gegevens.

Waarom is uw advocaat niet ingegaan tegen de door hem aangeleverde stukken?

Terug naar “Echtscheiding”