Onderhoudsgeld en schoolkosten betalen zonder vonnis

Cyra
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsgeld en schoolkosten betalen zonder vonnis

#1 , 28 nov 2018 14:11

Hallo.ik ben nieuw hier op deze groep en ik hoop dat ik hier geholpen word.
Het volgende.
Mijn vriend heeft een zoon van 12jaar uit een vorige relatie. (Nooit getrouwd).
De relatie is al 10jaar ten einde en ex heeft toen in tijde mijn vriend een document laten ondertekenen ivm omgangsregeling en onderhoudsgeld.dit heeft ze namelijk zelf opgesteld.
Vriend heeft dit getekend.
Vriend betaalt elke maand 146euro onderhoudsgeld.om de 14 dagen weekend)
Maar nu..
Ex stuurt wekelijks e-mails met facturen van school.dit zijn gewone schoolrekeningen van 65euro.per trimester.
Vriend heeft helft inschrijvingsgeld en helft schoolboeken van 185 euro betaalt.
Zoon veegt voeten aan school en verandert in november van richting.
Terug nieuwe boeken nodig.150euro.
Ex eist dat vriend de helft betaalt.op de facturen van school staat uitdrukkelijk aan de moeder van....niet aan de ouders of vader.
Ze heeft de facturen nog niet betaalt en wil dus de helft van alles.
Kan dit zomaar? Ze bestookt vriend dagelijks met smsn en e-mails. Ze heeft volledig kindergeld, studietoelagen, hoofdverblijfplaats bij haar.
Als zoon geen zin heeft om te komen naar zijn vader moedigt ze dit alleen maar aan.
Haar inkomen is veel hoger dan van vriend.

Vriend vraagt zich af of hij hier allemaal mee akkoord moet zijn.
Er is nooit een uitspraak geweest in een rechtbank of laten vaststellen bij een advocaat.
Dus in feite niks op papier.
Kunnen jullie me helpen aub?
Dank je wel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#2 , 28 nov 2018 14:21

beste

“De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding en de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.” (Burgerlijk Wetboek Art.203 §1)

Ongeacht het ontbreken van onderlinge regelingen/afspraken en bij ontstentenis van een vonnis, dient elke ouder dus bij te dragen in de kosten van zijn kinderen. Ook als die slecht studeren en dat een bijkomende kost oplevert.

146 € per maand onderhoudsgeld is inderdaad bijzonder weinig en dan lijkt het me niet abnormaal wat moeder vraagt.

Indien uw vriend een regeling wil formaliseren of een vonnis bij rechtbank wil uitlokken, zal hij daar het initiatief moeten voor nemen en een advocaat raadplegen.

Vraag is of met inachtneming van kosten advocaat en rechtbank je vriend een beter resultaat zal bekomen dan vandaag...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”