Getreuzel vanwege schatter bij aangifte nalatenschap

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Getreuzel vanwege schatter bij aangifte nalatenschap

#1 , 26 nov 2018 22:07

Mijn vraag is heel simpel: ik vind het uiterst verdacht dat de schatter die we aanstelden minstens 6 weken tijd nodig heeft om zijn cijfers bekend te maken. Tegen dan is de termijn voor aangifte nalatenschap van 4 maanden na overlijden bijna verstreken en staan wij voor voldongen feiten en valt de rekening in onze bus. Moeten wij argwaan hebben tegenover dit getreuzel van de aangestelde schatter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 26 nov 2018 22:29

Als de termijn maar “bijna” verstreken is dan heb je nog de tijd om op tijd (binnen de vier maanden als de overledene in België woonde) aan te leveren. Je kan dit electronisch. Zoals je weet engageert de Vlaamse fiscus om schattingen door experten uit hun lijst van experten te accepteren. Als de termijn dreigt te verlopen contacteer je de schatter hiervoor vriendelijk om hem/haar tot spoed aan te manen.

Rekening van de successie zal niet in de bus vallen bij laattijdige indiening doch er zijn wel boetes. Schat desnoods zelf het onroerend goed (iets te hoog) om de boetes te vermijden. In rechte lijn als er meerdere kinderen zijn valt dat normaliter mee.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 nov 2018 11:13

Een goede schatter heeft buiten zijn waarnemingen en opmetingen terplaatse, nog een aantal gegevens nodig die hij dient op te vragen bij kadaster en notarissen. Dat vraagt tijd .
Een schatter die binnen de 24 uur een waarde kan bepalen is een knoeier.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 nov 2018 20:25

Voor een waardebepaling van een onroerend goed voor aangifte nalatenschap, kan een schatter zijn verslag binnen 24 uur afleveren. Daar komt geen verder onderzoek bij. Gewoon : waarde.

Beste Luka, kijk eens op Immoweb naar de vraagprijs van vergelijkbare woningen in de grote omgeving. Neem een gemiddelde en rond af naar beneden. Neem dat als waarde bij de aangifte.
Registratie zal geen uitstel aanvaarden wegens traagwerkende schatter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2018 20:45

Het gaat wel om de schatting van een oude hoeve, met aampalende weiden en een aantal elders gelegen landbouwpercelen. Datum overlijden oom: 27 september 2018, contact schatter: 9 november, schatting: 23 november. Resultaten: half januari 2019.....

Terug naar “Echtscheiding”