scheiding en aflossen huis

cindyn
Topic Starter
Berichten: 2

scheiding en aflossen huis

#1 , 23 nov 2018 10:09

Mijn man wil scheiden. Hij voelt niks meer voor mij en hij wil vrij zijn (depressie en midlifecrisis). We hebben 3 kinderen en onze woning is 50/50 van beiden. De kinderen hebben aangegeven om de 2 weken maar een weekend bij hem te willen zijn. Zij willen ook graag in het huis blijven wonen. Mijn ex gaat dus verhuizen en iets huren. Ik mag hier blijven wonen - eventueel scheiden in onverdeeldheid voor een periode van 5 jaar - als ik de lening alleen verder aflos. Hij zou wel de helft van de verzekeringen en de onroerendgoedbelasting betalen.

Stel dat we toch na enige tijd beslissen om het huis te verkopen - zegt hij dat wat ik alleen heb betaald tijdens die periode, eerst terug krijg en dat dan alles wordt verdeeld in 2. Kan dit? Maar hoe zit het dan met de belastingaangifte? Profiteert hij dan niet mee omdat hij dan de hypotheek kan aftrekken of kan ik de hypotheek toch zelf volledig afschrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 nov 2018 20:21

Jullie “moeten” beiden samen de hypotheek blijven aflossen en hij/zij die in de woning blijft is in principe een halve huur verschuldigd aan zij/hij die vertrekt. Zo n halve huur komt nogal eens in de buurt van een halve hypotheekaflossing zodat de overeenkomst dat je blijft wonen mits betaling van zijn halve hypotheek een redelijke deal is. Als de halve hypotheek (veel) hoger is als een halve huur na aftrek van de belastingsvermindering die zij/hij die vertrekt geniet dan kan ev een andere regeling afgesproken worden.

Bij verkoop van het huis krijgt elk de helft van het geld dat overblijft. Zijn voorstel is zeer genereus (je de door je betaalde aflossingen teruggeven) doch misschien ingegeven door t feit dat de kinderen meestal bij jou zullen zijn zodat dit eigenlijk een alimentatie is.

k Zou overwegen om een overeenkomst te laten opstellen door,een bemiddelaar zodat er een afspraak is die voor beiden aanvaardbaar is en die correct is.

Jamberske@gmail.com
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2018 09:20

Ik woon samen met mijn vriend gaan nu uiteen samen hypoticaire lening hij voledig eigenaar
Nu wil hij mij niets geven samen dochter van 7 jaar betaal ook ook aan hem met vermelding afbetaling huis
Al zeven jaar mee huis af nu gaat hij samen met zijn papa en stiefmama de lening gaan herzien en wil dat zonder mij doen komt wel thuis met papieren om te tekenen hij wil ook
Ook dat ik het huis verlaat maar ik werk halftijds maar wel al 30 jaar bij zelfde werkgever
Kan hij dat van mij verlangen want in mijn ogen zet hij ook zo zijn kind op straat en mij
Wil oo' zolang ik hier nog ben blijf mee betalen maar krijg zo niks gespaard om te vertrekken
Omdat hij niks wil geven
Ps stiefmoeder werkt in bankwezen zij heeft dit zo opgezet denken ik' kan ik aanklagen
Voor misbruik van vertrouwen

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 25 nov 2018 10:19

Jamberske

Bedoeling is dat je niet de 'post' van een andere kaapt maar apart een vraag stelt. Je tekst is onduidelijk en grammaticaal slecht opgesteld.
Ik doe een poging tot synthese.

Je woont ongehuwd samen en jullie hebben een dochter van 7.
De woning is zijn eigendom en het woonkrediet staat op zijn naam?
Of bent u medekredietnemer in het contract met de bank?
Jij doet een maandelijkse bijdrage aan hem met vermelding 'afbetaling huis'.

Het is niet onlogisch dat jij een bijdrage levert in de huisvestingkosten. Als je niet bij hem inwoonde zou je ook huur moeten betalen voor een woonst. Die bijdrage levert je dus geen eigendomsrechten op.

Hij zal ten allen tijde moeten instaan voor de opvoeding van zijn dochter. Daar voor zal een alimentatie moeten afgesproken worden.

Hij staat NIET in voor uw onderhoud/levensstijl. Desgevallend zal u een ander arbeidsregime moeten aannemen.

Ik weet niet waarom u zou moeten meetekenen. Dat kan mijns inziens enkel een verklaring van kennisname zijn omdat de gezinswoning (ook al bent u geen mede eigenaar) in hypotheek genomen wordt.
Maar zonder duidelijkheid daarover is het moeilijk hierop een antwoord te geven.

desgevallend kan hij perfect wachten tot u de woning verlaten hebt en dan is uw optreden niet meer nodig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”