Baby in buitenland

Liesa93
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Baby in buitenland

#1 , 22 nov 2018 22:58

!!!! DRINGEND !!!!

Mijn zus (belgische) is vorig jaar met haar vriend (Braziliaan) naar Lissabon verhuisd. Ondertussen hebben ze eind augustus een prachtige dochter op de wereld gezet.
Mijn zus haar vriend heeft gisteren beslist om er een punt achter te zetten en heeft haar (met de dochter) gevraagd om te vertrekken. Mijn ouders hebben ondertussen vliegtickets geboekt om morgen naar hun dochter en kleindochter te reizen. Graag had mijn zus (met dochter!) zo snel mogelijk terug naar België gekeerd. Is dat zomaar mogelijk? Kan zij haar dochter meenemen naar België?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 22 nov 2018 23:32

Is er een akkoord met de vader? Het zal van Braziliaans recht afhangen, maar achter de rug van de vader kan dit als ontvoering gezien worden, best daar en advocaat raadplegen.

Liesa93
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2018 07:37

Is er een akkoord met de vader? Het zal van Braziliaans recht afhangen, maar achter de rug van de vader kan dit als ontvoering gezien worden, best daar en advocaat raadplegen.
Dag LeenW

In eerste instantie bedankt voor je snelle reactie!
Momenteel is er geen akkoord tussen vader en moeder. Er is eigenlijk nog nauwelijks communicatie tussen beiden. Hopelijk kunnen mijn ouders beide partijen bij elkaar krijgen om tot een akkoord te komen.
Mag ik vragen waarom het van Braziliaans recht afhangt? (Ze verblijven in Portugal)
Ik heb gisteren nog kunnen bellen naar de Belgische Ambassade in Lissabon. Ze mag deze voormiddag langsgaan om de situatie te bespreken. Maar volgens u is het beter om een advocaat te zoeken? Ginder of hier?

Groeten
Liesa

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 23 nov 2018 09:26

Excuseer, te snel gelezen. Dan zal het van Portugese wetgeving afhangen. Welke nationaliteiten heeft het kind?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 23 nov 2018 09:27

Is er een akkoord met de vader? Het zal van Braziliaans recht afhangen, maar achter de rug van de vader kan dit als ontvoering gezien worden, best daar en advocaat raadplegen.
Dag LeenW

In eerste instantie bedankt voor je snelle reactie!
Momenteel is er geen akkoord tussen vader en moeder. Er is eigenlijk nog nauwelijks communicatie tussen beiden. Hopelijk kunnen mijn ouders beide partijen bij elkaar krijgen om tot een akkoord te komen.
Mag ik vragen waarom het van Braziliaans recht afhangt? (Ze verblijven in Portugal)
Ik heb gisteren nog kunnen bellen naar de Belgische Ambassade in Lissabon. Ze mag deze voormiddag langsgaan om de situatie te bespreken. Maar volgens u is het beter om een advocaat te zoeken? Ginder of hier?

Groeten
Liesa
de wetgeving van het land waar men ingeschreven is van toepassing

binnen (en voor een groot deel buiten) de EU het kind meenemen om het te onttrekken van de vader/moeder zonder enige afspraken en zonder medeweten van de andere ouder word aanzien als ontvoering.

recht is zodanig complex, zelfs in het buitenland, dat u vrijwel niet zonder advocaat kan in zulke zaken, dit om procedurefouten etc te vermijden.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 nov 2018 11:25

Welke wet verbiedt dat de persoon in kwestie met haar kindje niet op "bezoek" mag gaan bij haar ouders in België? En vervolgens de situatie van hieruit rustig evalueren met Belgische advocaat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Liesa93
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2018 12:50

Welke wet verbiedt dat de persoon in kwestie met haar kindje niet op "bezoek" mag gaan bij haar ouders in België? En vervolgens de situatie van hieruit rustig evalueren met Belgische advocaat.
Dag Thomas

Wel dat is ook de vraag die wij ons stellen. Kan mijn zus zonder toestemming op ‘bezoek’ komen?
Het is zeker onze bedoeling niet om het kind weg te nemen van de papa. We willen een regeling, maar momenteel kan mijn zus gewoon nergens terecht. Kan hier iemand een duidelijk antwoord op geven?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 23 nov 2018 13:25

Ik denk niet dat onder de Portugese wetgeving een vrouw aan haar man toestemming moet vragen om te reizen en al zeker niet om op familiebezoek te gaan! Als ze aan haar echtgenoot laat weten dat ze bij haar ouders is kan dat alleszins op korte termijn niet beschouwd worden als "ontvoering".

En dat geeft tijd om alles rustig te bekijken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Liesa93
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2018 13:45

Excuseer, te snel gelezen. Dan zal het van Portugese wetgeving afhangen. Welke nationaliteiten heeft het kind?
Aangezien de mama Belgische is, is het kind automatisch ook Belgische. Of klopt dit niet?

Fons54
Berichten: 445

#10 , 23 nov 2018 13:47

Excuseer, te snel gelezen. Dan zal het van Portugese wetgeving afhangen. Welke nationaliteiten heeft het kind?
Aangezien de mama Belgische is, is het kind automatisch ook Belgische. Of klopt dit niet?

Automatisch niet, neen. Je moet daarvoor de papierwerk in orde brengen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 23 nov 2018 13:57

Excuseer, te snel gelezen. Dan zal het van Portugese wetgeving afhangen. Welke nationaliteiten heeft het kind?
Aangezien de mama Belgische is, is het kind automatisch ook Belgische. Of klopt dit niet?

Automatisch niet, neen. Je moet daarvoor de papierwerk in orde brengen.
Kinderen geboren in het buitenland uit minstens 1 Belgische ouder zijn automatisch Belg.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#12 , 23 nov 2018 15:21

Welke wet verbiedt dat de persoon in kwestie met haar kindje niet op "bezoek" mag gaan bij haar ouders in België? En vervolgens de situatie van hieruit rustig evalueren met Belgische advocaat.
Dag Thomas

Wel dat is ook de vraag die wij ons stellen. Kan mijn zus zonder toestemming op ‘bezoek’ komen?
Het is zeker onze bedoeling niet om het kind weg te nemen van de papa. We willen een regeling, maar momenteel kan mijn zus gewoon nergens terecht. Kan hier iemand een duidelijk antwoord op geven?

Er is geen enkele (internationale) regel die een ouder verbiedt te reizen met zijn eigen kind. Evenmin is er een regel die verplicht dat er toestemming nodig is.
Maar reizen is natuurlijk iets anders dan emigreren en hier komen wonen. In dat laatste geval zal er eerst een regeling moeten zijn, onderling of via een rechter. Het advies inwinnen van de ambassade lijkt me een goede eerste stap, hopelijk treft ze daar iemand die goed op de hoogte is van het familierecht.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 23 nov 2018 17:10

Hier in België gaat ze beter advies kunnen krijgen van een Belgische advocaat dan op de Belgische ambassade in Portugal. Moest het mijn dochter zijn dan liet ik ze in vakantie naar België komen en vervolgens hier de meest optimale juridische stappen laten uitzoeken door een advocaat die thuis is in die materie . Uit de vraag van TS begrijp ik dat haar echtgenoot haar en het kind "buiten" wil. Ik zou haar daar als ouder wegens die negatieve omstandigheden zo snel mogelijk weghalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#14 , 23 nov 2018 17:28

Als de kerel zo uitdrukkelijk gevraagd heeft dat zijn vriendin mét dochter moet vertrekken, zonder afspraken te maken over een mogelijke omgangsregeling, zonder afspraken voor financiele ondersteuning, dan is de situatie wel erg duidelijk. Ik zou de vrouw in kwestie aanraden om aan de bijna-ex te vragen of hij zijn uitdrukkelijke wens ook op papier wil zetten, (met de uitleg) dat zij met dit document de nodige aanvragen kan doen om een nieuw onderdak te vinden en de kinderbijslag te regelen dat ze voorlopig geen officiele verblijfplaats heeft. Zeker met dat papier kan ze mijns insziens vertrekken naar België. De kerel pleegt in feite gezinsverlating.

Liesa93
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 nov 2018 14:57

Als de kerel zo uitdrukkelijk gevraagd heeft dat zijn vriendin mét dochter moet vertrekken, zonder afspraken te maken over een mogelijke omgangsregeling, zonder afspraken voor financiele ondersteuning, dan is de situatie wel erg duidelijk. Ik zou de vrouw in kwestie aanraden om aan de bijna-ex te vragen of hij zijn uitdrukkelijke wens ook op papier wil zetten, (met de uitleg) dat zij met dit document de nodige aanvragen kan doen om een nieuw onderdak te vinden en de kinderbijslag te regelen dat ze voorlopig geen officiele verblijfplaats heeft. Zeker met dat papier kan ze mijns insziens vertrekken naar België. De kerel pleegt in feite gezinsverlating.
Bedankt voor uw reactie.
We hebben reeds gevraagd om alles op papier te zetten en de uitdrukkelijke toestemming te geven dat de dochter mag reizen naar België, maar hij weigert resoluut! Ze moet in Portugal blijven volgens hem.

Terug naar “Echtscheiding”