risico's met domicilie cq inwonen bij mijn zuster

quinocha
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

risico's met domicilie cq inwonen bij mijn zuster

#1 , 19 nov 2018 22:17

Beste,

Tijdens mijn scheiding wil ik tijdelijk gaan inwonen bij mijn zuster en dus domiciliëren aldaar.
welk risico loopt mijn zuster als ik mijn domicilie bij haar neem en ik schulden maak en die dan niet kan afbetalen bvb ?
Zij denkt verantwoordelijk te zijn over mij of mijn schulden.
Kan zij geldelijk aansprakelijk worden gesteld op welke manier dan ook of in welk voorval zou zij verantwoordelijk kunnen gesteld worden?
Ik wil gewoon even alles op een rijtje zetten en nadien een eigen verblijf huren.

Bij voorbaat dank voor u reactie en hulp in deze !
Ad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 nov 2018 10:26

Het heeft niets te maken met ‘verantwoordelijkheid’ of ‘aansprakelijkheid’. Uw schulden zijn uw schulden.

Waar zij zich terecht zorgen over maakt, betreft het geval waarin uw schuldeiser overgaat tot beslag (bewarend dan wel uitvoerend) van de roerende goederen. Hiervoor geldt als aanknopingspunt uw woonplaats: u woont bij uw zus, de deurwaarder neemt aan dat alle goederen aanwezig in uw woning (lees: het huis van uw zus) op zijn minst voor de helft uw eigendom zijn. De deurwaarder zal dus beslag leggen op de goederen van uw zus, en in het slechtste geval overgaan tot openbare verkoop van die goederen om uw schulden te voldoen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

quinocha
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2018 15:20

Bestaat er ook een mogelijkheid om te voorkomen dat mijn zus, en echtgenoot, niet benadeeld kunnen worden indien er schulden zouden komen.
Wat niet is voor alle duidelijkheid.
In afwachting van de verkoop van de echtelijke woonst, zijn er geen schulden.
Weerom dank voor een reactie.
Ad

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 nov 2018 16:43

Als ze alle facturen, op naam, kunnen voorleggen van hun inboedel is er geen probleem.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 nov 2018 20:27

Quod non.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

quinocha
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2018 20:25

Blijkbaar is er een mogelijkheid om een tijdelijk domicilie te verkrijgen op gemeentehuis, zodanig dat er een tussen oplossing is als men tijdelijk een verblijfplaats heeft zonder enige verantwoordelijkheid voor de eigenaar in wiens woning men dan verblijft??
Heeft iemand hier ervaring mee, En klopt dit ??
alvast dank
mvg

Terug naar “Echtscheiding”