Scheiden, 1 dochter, naar NL

Kiekeboe__
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Scheiden, 1 dochter, naar NL

#1 , 13 nov 2018 15:33

Hallo,

Ik zit al een tijdje te denken aan een scheiding met mijn partner.. het loopt niet meer goed, en ik merk dat het echt uit de hand begint te lopen.. mijn dochter is 16 maanden oud.

Ik wil wel mijn rechten en plichten kennen, voor ik zoeen stap neem. Mijn dochter is namelijk het belangrijkste wat ik heb.

Ik ben 5 jaar geleden verhuisd naar België voor mijn man.. na 5 jaar is ons huwelijk zo goed als dood en is er niks meer of minder over dan ruzie en bitterheid.. dit is niet gezond voor mij, of voor mijn kind.

Als ik ga scheiden zou ik graag terug naar NL verhuizen... ik heb mijn ouders daar wonen, mijn familie, vrienden. Heel mijn leven is daar... buiten mijn man om ken ik niemand hier in belgie, dus dat zou voor mij niets betekenen.

Ik zou mijn kind nooit weg willen halen bij haar vader. Dat is mijn bedoeling niet, maar ik weet niet of ik dit zomaar kan met mijn kind? Naar NL verhuizen...

Ik weet niet hoe hij zou reageren op een regeling van 12-2... aangezien dit voor mij ideaal zou zijn. Om de 14 dagen een weekend bij de papa logeren.

Mocht hij niet akkoord gaan, zou een rechter dan kunnen beslissen om mijn kind volledig af te nemen? Want dan blijf ik liever in de ellendige situatie waar ik nu in zit, dan mijn kind te moeten missen.

Ik heb hier ook geen werk, omdat wij toen hadden besloten dat ik voor mijn dochter zou zorgen.

Mijn diploma is Nederlands en in zou rap weer terug in nederland aan het werk kunnen, en mijn leven terug opbouwen. Heb daar nog mijn oude job bij de gemeente, die mij altijd terug zouden willen...


Ik hoor het graag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 13 nov 2018 15:42

Als jullie niet onderling tot een regeling komen met betrekking tot het kind, zal een rechter daar moeten over oordelen. Als u in N woont en uw (ex)-man in België dan zal een week-weekregeling gelet op de afstand niet opgelegd worden. De rechter zal oordelen in het belang van het kind. Doorgaans is er de neiging jonge kinderen (zoals hier) meer aan de mama te laten, gelet op de belangrijke moederrol in de beginjaren van een kind. Een 12-2 regeling lijkt me dan ook redelijk reëel. Uw kind volledig afnemen gaat een rechter nooit doen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 13 nov 2018 17:54

Even ter aanvulling:het is ingewikkelder dan dat: in principe hebben beide ouders dezelfde rechten. Dus een rechter zou theoretisch ook het omgekeerde kunnen beslissen: een 12/2 verblijfsregeling in België met weekends in Nederland. Het is immers lang niet zeker dat een rechter vind dat een kind meer bij de moeder moet zijn als er een probleem van afstand gekreëerd is. En de "belangrijke moederrol" in de beginjaren van een kind klinkt erg naar pleidooien van de jaren 90. Die zijn intussen al 30 jaar gelden. Een advocaat die van wanten weet kan net zo goed verdedigen dat het kind beter in België blijft bij de vader als er een ouder persé naar Nederland wil trekken en daardoor het probleem creeërt dat er geen 50/50 ouderschap mogelijk is. Want dat is in principe waar beide ouders recht op hebben.

Reclame

Roosje987
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2018 17:58

1 tip probeer er met je ex uit te komen ipv een rechter
Ik moet verplicht in belgie blijven wonen of terug naar NL zonder kinderen en een regeling om de weekenden.
Mijn ex gaf geen toestemming om mij naar nl te laten gaan met onze kinderen.
Ik ben dus verplicht in belgie te blijven tot onze jongste 18 is en dat duurt nog 12 jaar !!

Kiekeboe__
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2018 21:13

Als jullie niet onderling tot een regeling komen met betrekking tot het kind, zal een rechter daar moeten over oordelen. Als u in N woont en uw (ex)-man in België dan zal een week-weekregeling gelet op de afstand niet opgelegd worden. De rechter zal oordelen in het belang van het kind. Doorgaans is er de neiging jonge kinderen (zoals hier) meer aan de mama te laten, gelet op de belangrijke moederrol in de beginjaren van een kind. Een 12-2 regeling lijkt me dan ook redelijk reëel. Uw kind volledig afnemen gaat een rechter nooit doen.
Bedankt voor uw reactie. Ik weet niet of we onderling eruit gaan komen, aangezien hij het heel slecht gaat opvatten als ik mijn wil om te scheiden ga kenbaar maken. Hij zal zo in zijn ego worden geraakt dat hij niks gaat toelaten.

Kiekeboe__
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2018 21:15

Even ter aanvulling:het is ingewikkelder dan dat: in principe hebben beide ouders dezelfde rechten. Dus een rechter zou theoretisch ook het omgekeerde kunnen beslissen: een 12/2 verblijfsregeling in België met weekends in Nederland. Het is immers lang niet zeker dat een rechter vind dat een kind meer bij de moeder moet zijn als er een probleem van afstand gekreëerd is. En de "belangrijke moederrol" in de beginjaren van een kind klinkt erg naar pleidooien van de jaren 90. Die zijn intussen al 30 jaar gelden. Een advocaat die van wanten weet kan net zo goed verdedigen dat het kind beter in België blijft bij de vader als er een ouder persé naar Nederland wil trekken en daardoor het probleem creeërt dat er geen 50/50 ouderschap mogelijk is. Want dat is in principe waar beide ouders recht op hebben.
Oké...

Laat een ding duidelijk zijn. Ik ga nergens perse heen zonder mijn kind. Als de rechter zou oordelen dat het kind in belgie blijft, dan blijf ik ook.

Mijn kind gaat voor alles en iedereen, maar het zou fijn zijn als ik terug mocht gaan... Ik heb buiten mijn man niks of niemand hier...

eylis
Berichten: 8840

#7 , 15 nov 2018 18:03

Zoals u het nu stelt, zou u dus uw beslissing om te verhuizen pas nemen nà een gerechtelijk vonnis. Wel het kan dat e rechter heel waarschijnlijk een gelijk gedeeld verblijf zal uitspreken omdat ouders dan beiden hun opvoedingsplicht/recht allebei kunnen uitoefenen. goed en vlot co-ouderschap én verblijfsco-ouderschap vereisen eigenlijk dat tot de kinderen 18 jaar zijn, ouders in elkaars buurt blijven wonen.

Terug naar “Echtscheiding”