ex betaalt hypothecaire lening niet

shatave
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

ex betaalt hypothecaire lening niet

#1 , 02 nov 2018 23:02

Hallo,

Ik zit in een zeer ingewikkelde situatie... In juni werd er onderling een EOT opgesteld waarin werd overeengekomen dat mijn ex man het huis zou houden en alles op zijn naam kwam en hij alleen de lening zou verder afbetalen. In die EOT heb ik ook ingestemd met een week week regeling en deze werd ondertekend. Deze heb ik echter niet laten passeren in de rechtbank omdat mijn ex deze co ouderschap ook totaal niet respecteerde en zijn verantwoordelijkheid niet nam voor onze dochter. Ondertussen dwingt hij samen met zijn advocaat wel de EOT af wat betreft ommegangsregeling en moet ik tot definitieve uitspraak de EOt ommegangsregeling respecteren. Maar op zijn beurt weigert hij nog de lening verder te betalen... Terwijl hij mij wel op straat gezet heeft en ondertussen na slechts 4 maand en zonder scheiding er al met zijn nieuwe vriendin er inwoont. Nu zit ik dus met mijn vaste maandelijkse kosten inclusief die van onze dochter en een dreigende bestemming op de zwarte lijst omdat hij niet langer betaalt... Moet ik nu deze lening zelf afbetalen of alles gewoon zo laten? Ik kan gerust het bedrag afkorten maar wil dit ook niet kwijt zijn aan hem. Denk dat er al meer dan genoeg gepikt is als je mij begrijpt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 nov 2018 09:18

Als de EOT getekend is en daar staat in vermeld dat hij de woning overneemt, met inbegrip van de lening, is het hoog tijd dat jij uw naam laat schrappen van de lening bij de bank. Zo wordt hij ook alleen verantwoordelijk voor de lening. De bank moet dan beslissen of ze die lening aan hem alleen toestaat of een bijkomende borg vraagt.

Spreek af met uw bank, neem de beslissing van EOT mee. U kan nog voor eigenaardige zaken komen te staan , terwijl u in principe geen eigenaar meer bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

shatave
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2018 12:03

Hallo,

Ik kan geen decharge vragen met de EOT bij de bank deze moet eerst bekrachtigd worden door de rechtbank. Vandaar deze pijnlijke situatie...
Kan ik bijvoorbeeld eisen om mijn intrek te mogen nemen in de woning aangezien ik de lening betaal?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 03 nov 2018 12:19

Mag ik aannemen dat het uw wens is om daar te wonen samen met de ex en de nieuwe partner?

Ik zou u aanraden te overwegen om de leenlast voorlopig op u te nemen, en nadien terug te vorderen, tenzij u er niet om geeft dat u mee op de zgn zwarte lijst terecht te komen.

shatave
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2018 14:30

Mag ik aannemen dat het uw wens is om daar te wonen samen met de ex en de nieuwe partner?

Ik zou u aanraden te overwegen om de leenlast voorlopig op u te nemen, en nadien terug te vorderen, tenzij u er niet om geeft dat u mee op de zgn zwarte lijst terecht te komen.

Neen dit is bijlange mijn wens niet. Maar ik kan wel niet blijven de lening betalen en hier ook wonen. Dus zou ik vorderen dat hij de woning verlaat tot verkoop indien dit blijft aanhouden want deze zaak zal niet in 3 maand opgelost zijn.
Dus als ik de leenlast draag kan ik deze achteraf volledig terugvorderen?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 nov 2018 14:53

De kern van het probleem ligt eigenlijk al bij het feit dat u het EOT niet via de rechtbank hebt gehomologeerd. Dan had u een afdwingbare titel. Of de vader nu van zijn omgangsrecht gebruik maakte of niet (want het is een recht, geen plicht) is in deze zaak weliswaar vervelend, maar is in vergelijking met de plichten ivm de gemeenschappelijke eigendom véél minder urgent. In feite heeft u uzelf in de (storm)wind gezet door het EOT niet te laten bekrachtigen. Laat dit EOT alsnog registreren en dan kan u stappen ondernemen; Dat de vader geen gebruik maakt van zijn omgangsrecht is van latere zorg. En houdt die zaken ook best gescheiden.

basejumper
Berichten: 4620
Locatie: Diest

#7 , 04 nov 2018 13:19

Beste

Wat het woonkrediet betreft : dat is een contract tussen de kredietnemers en de bank en dient u correct na te leven. het kredietcontract is niet gewijzigd door de EOT. dat is een onderlinge afspraak die jullie maakten en waarbij de bank niet betrokken werd en dus geen partij is. De tenlasteneming kan daarenboven enkel aangevraagd worden door diegene die het 'tenlaste neemt'. Dus de man in dit geval. Het zou immers wat te simpel zijn als iemand aan de bank gaat vragen om 'haar' last weg te nemen en volledig op kap van de tegenpartij te leggen.
Intussen kan u wel een 'woonstvergoeding' vragen. Dat is een vergoeding die hij aan u betaalt omdat u 'het genot' van uw eigendom ontbeert. Deze woonvergoeding is gelijk aan de helft van de normale huurwaarde van dat pand.
neem in dit geval contact op met een advocaat. Als nu al de EOT in vraag wordt gesteld kan u zich best voorbereiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”